انتشار این مقاله


خطر داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

مطالعه جدید دانشگاه مونترال در مجله پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد که داروهای ضد افسردگی تجویز شده برای زنان باردار می‌تواند شانس تولد نوزادان مشکل‌دار را افزایش دهد. نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، Anick Bérard ، استاد دانشکده داروسازی  UdeM و محقق بیمارستان کودکان گفت: “در دوران بارداری، شما به دنبال درمان مادر هستید اما در مورد […]

مطالعه جدید دانشگاه مونترال در مجله پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد که داروهای ضد افسردگی تجویز شده برای زنان باردار می‌تواند شانس تولد نوزادان مشکل‌دار را افزایش دهد.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، Anick Bérard ، استاد دانشکده داروسازی  UdeM و محقق بیمارستان کودکان گفت: “در دوران بارداری، شما به دنبال درمان مادر هستید اما در مورد جنین نگرانید و به منفعت بیشتر از ریسک خطر کردن اهمیت می‌دهید . “

Bérard به عنوان یک متخصص شناخته‌شده در دوران بارداری و افسردگی، قبلا به ارتباط بین داروهای ضدافسردگی و وزن کم هنگام تولد جنین، فشار خون بالای مادر در بارداری، سقط جنین و اوتیسم پرداخته است. مطالعه جدید او برای اولین بار به بررسی ارتباط نواقص هنگام تولد در میان زنان افسرده پرداخته است.

هر ساله، از بین ۱۳۵،۰۰۰ زن باردار، حدود ۷ درصدشان برخی از نشانه های افسردگی خفیف تا متوسط و درصد بسیار کوچکتر – کمتر از یک درصد – از افسردگی شدید رنج می‌برند. او به ۲۰ درصد از جمعیت زنان مورد مطالعه‌ی خود داروهای ضد افسردگی ، در سه ماه اول بارداری‌ داد.

در سهماهه اول بارداری تمام اعضای سیستم در حال رشد است و در هفته ۱۲ بارداری، نوزاد تشکیل می شود. سروتونین در اوایل بارداری برای رشد همه‌ی سلول‌های جنینی ضروری است و در نتیجه هر گونه اختلال در روند سیگنالینگ سروتونین، طیف گسترده ای از ناهنجاری را به دنبال خواهد داشت.

برای مثال، وقتی Celexa (نام تجاری برای سیتالوپرام) در سه ماهه‌ی اول گرفته شد، خطر ابتلا به نقایص عمده‌ی مادرزادی از ۵ درصد به ۸ درصد افزایش یافت. ۸۸ مورد از ناهنجاری‌ها به استفاده از داروها مرتبط است. به عنوان مثال، استفاده از پاکسیل (پاروکستین) با افزایش خطر ابتلا به نقص قلبی ، ونلافاکسین (افکسور) با نقص ریه و داروهای ضدافسردگی مانند تریپتیلین با افزایش نقص چشم، گوش، صورت و گردن مرتبط است.

افسردگی در سراسر جهان در حال افزایش است و با توجه به گفنه‌ی سازمان جهانی بهداشت، یک علت عمده مرگ است. افسردگی به ویژه در دوران بارداری جدی است و پزشکان – به‌خصوص روانپزشکان و متخصصان زنان‌ و زایمان – داروهای ضد افسردگی را بیش از پیش به مادران باردار تجویز می‌کنند. زنانی که تنها زندگی می‌کنند و از این داروها استفاده می‌کنند، ممکن است به بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، آسم مبتلا شوند.

برارد گفت: راه های زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد که نیازمند زمان، پول و همچنین دل‌گرمی است. با توجه به افزایش تعداد زنان مبتلا به افسردگی در دوران بارداری، نتایج دلالت مستقیمی بر مدیریت بالینی آن‌ها دارد. داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری برای درمان اکثر موارد افسردگی استفاده می‌شود اما احتیاط در مصرف آن‌ها ضروری است و باید گزینه‌های غیر دارویی جایگزین در نظر گرفته‌شود.

 

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید