انتشار این مقاله


درمابراسیون؛ هرآن‌چه باید بدانید

درمابراسیون (Dermabrasion) که با نام درماپلانتیگ (Dermaplanting) نیز شناخته می‌شود، پروسه‌ای است که در آن، جراح با استفاده از یک سیم سختِ ساخته‌شده از ذرات الماس مصنوعی یا دستگاهی شبیه یک تیغ الکتریکی، سبب خراشیدن و برداشته‌شدن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست می‌شود. کاربرد این جراحی زیبایی، برداشتن لکه‌های پوستی یا کک‌ و مک‌ها و برداشتن آثار […]

درمابراسیون (Dermabrasion) که با نام درماپلانتیگ (Dermaplanting) نیز شناخته می‌شود، پروسه‌ای است که در آن، جراح با استفاده از یک سیم سختِ ساخته‌شده از ذرات الماس مصنوعی یا دستگاهی شبیه یک تیغ الکتریکی، سبب خراشیدن و برداشته‌شدن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست می‌شود.

کاربرد این جراحی زیبایی، برداشتن لکه‌های پوستی یا کک‌ و مک‌ها و برداشتن آثار تتو و خالکوبی‌ها می‌باشد. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند درمابراسیون را جایگزین لیزرهای معمول کنند هرچند که روش دوم هم‌چنان جزء روش‌های محبوب به‌شمار می‌آید.

بسیاری از بیماران ۹ الی ۱۰ روز پس‌ از درمابراسیون می‌توانند به زندگی نرمال خود بازگردند با این‌حال، پروسه‌ی نقاهت در افراد سالخورده‌تر ممکن است اندکی طولانی شود. در برخی افراد که دچار عفونت یا سرخی پس از عمل می‌شوند نیز در برخی موارد، روند نقاهت به بیش از سه ماه تبدیل می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: می‌خواهید با تزريق، لب‌هایتان را بزرگ کنید؟


اطلاعات پایه‌‌ی درمابراسیون

این عمل جراحی در سال ۱۹۵۰ برای نخستین‌بار، با هدف بازسازی سطح پوست مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد آن مشابه روش‌های لیزر یا لایه‌برداری شیمیایی است که با برداشتن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست یا اپی‌درم، باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود. استفاده از نوع ملایم‌تر این روش که با نام میکرودرمابراسیون شناخته می‌شود، اکنون بسیار محبوب‌تر از گذشته است؛ خصوصاً با توجه به این‌که برای درمان برخی زخم‌های خاص، کارآمدتر از دو روش دیگر است.

درمابراسیون برای درمان چه مشکلات پوستی کارآمد است؟

درمابراسیون می‌تواند برای درمان کک و مک و مشکلات ناشی ار تجمع رنگدانه‌ها در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوختگی‌ها، لکه‌های ناشی‌ از آکنه و آبله مرغان، زخم‌های ناشی از جراحی‌ها و برداشتن تتو و خالکوبی از سایر مواردی هستند که توسط درمابراسیون درمان می‌شوند. محدودیتی برای تعیین سایز ناحیه‌ای که تحت درمان درمابراسیون قرار می‌گیرد وجود ندارد. این روش نمی‌تواند سبب درمان شل‌شدگی پوست و کاهش سایر خال‌ها مورد استفاده قرار گیرد.


مقالات مرتبط:


ریسک و خطرات

پس از عمل جراحی، عوارضی جانبی نظیر درد، تورم و قرمزی پوست در ناحیه صورت قابل انتظار است. با شروع بهبودی پوست، خارش نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود
بسیاری از خطرات بالقوه‌ی درمابراسیون می‌توانند با انتخاب پزشک مناسب و مراقبت‌های پس از آن، جلوگیری شوند؛ هرچند خطراتی مانند بروز زخم‌ها و تغییرات رنگدانه همواره وجود دارند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید