انتشار این مقاله


جلیقه فلفلی می‌تواند از سگ شما در مقابل حمله گرگ‌ها محافظت بکند

کودکان تازه بزرگ شده شاید به خاطر داشته باشند که والدینشان بر روی نوک انگشتان آن‌ها سرانگشتی‌هایی از جنس فلفل قرار می‌دادند تا از جویدن انگشتان جلوگیری شود. خوب، یکی از روستاهای شرق فنلاند به طریق مشابهی می‌خواهد از این استراتژی استفاده بکند؛ برای جلوگیری از گاز گرفته شدن سگ‌هایشان توسط گرگ‌های موجود در منطقه. […]

کودکان تازه بزرگ شده شاید به خاطر داشته باشند که والدینشان بر روی نوک انگشتان آن‌ها سرانگشتی‌هایی از جنس فلفل قرار می‌دادند تا از جویدن انگشتان جلوگیری شود. خوب، یکی از روستاهای شرق فنلاند به طریق مشابهی می‌خواهد از این استراتژی استفاده بکند؛ برای جلوگیری از گاز گرفته شدن سگ‌هایشان توسط گرگ‌های موجود در منطقه.

در سال ۲۰۱۶، ۳۲ قلاده سگ در شهر Nurmes فنلاند، توسط حمله گرگ‌ها کشته یا زخمی شده است. اما گرگ‌ها گونه‌ی کاملا تحت حفاظت در فنلاند است، چرا که تنها حدود ۲۵۰ قلاده از این حیوان در کل کشور وجود دارد. بدین دلیل عمل حفاظتی آنها حتی در برخی مناطق بسیار زیاد بود و بحث‌های زیادی در این باره ایجاد کرده است. سیاستمداران به نوعی سعی بر این دارند که از گرگ‌ها در مقابل شکارچیان و کشاورزان خشمگین دفاع کنند.طبیعتا کشاورزان شهر Nurmes و دیگر شهر‌های فنلاند که نزدیک به مرز‌های روسیه هستند، جایی که بیشتر گرگ‌ها دیده می‌شوند و تعداد حملات بیشتر است؛ از امنیت کودکان و حیوانات خانگی خود واهمه دارند. و این دلیلی است که مردی به نام JussiAro جلیقه چیلی را اختراع کرده است.

Aro از اهالی شهر Nurmes نیست، اما حدود یک دهه است که بر روی موضوعی که خودش آن را “جنگ تک‌نفره من” می‌نامد، کار می‌کند که در واقع طرحی برای مبارزه غیر خشونت‌آمیز برای جلوگیری از حمله گرگ‌ها به سگ‌هاست. و نتیجه‌ای که او بعد از این مدت به دست آورده است جلیقه‌ای است نقش حفاظتی برای سگ‌ها دارد. که عملکرد این جلیقه به این صورت است که هنگامی که جلیقه فشرده شود بوسیله دندان‌های تیز گرگ‌ها و یا اینکه مورد اثابت گلوگه قرار بگیرد، موجب آزاد سازی مقدار زیادی گرد فلفل چیلی می‌شود که مستقیما به صورت حمله کننده برخورد می‌کند. برای درک بهتر، می‌توان این جلیقه را معادل اسپری فلفل یا اسپری گازی دانست که خیلی از مردم برای دفاع از خود از آن استفاده می‌کنند، البته با این تفاوت که این ماده مستقیما در لباس بکار رفته است و به صورت اتوماتیک فعال می‌شود.

Aro نمونه اولیه این طرح را برای دو سال است که آماده کرده‌ است، با این حال تنها تعدادی از مردم شهر Nurmes موافقت خود مبنی بر استفاده از این جلیقه‌ی فلفلی را اعلام کرده‌اند. که این آزمایش در بهار سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید به سگ خود جلیقه فلفلی بپوشانند و میزان کارایی این اختراع را ارزیابی بکنند که آیا بوسیله این جلیقه میزان حملات کمتر شده است یا خیر.

البته امیدواریم که هیچ یک از آنها واقعا نیاز به این اختراع نداشته باشند!

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید