انتشار این مقاله


چند راه امن برای تمیز کردن جرم گوش

در اولین ملاقات پزشکی‌ام در کودکی به منظور چک‌آپ؛ پزشک به من چندین مرتبه گفت: “هرگز چیز کوچکنر از آرنجت را نزدیک گوشت نبر!” گفتنش راحته که چیزی را داخل گوشمان نکنیم ولی عمل به آن به این راحتی‌ها هم نیست. وسوسه اینکه جرم داخل گوشمان را پاک کنیم همواره یکی از اعمال رازآلود در وجود […]

در اولین ملاقات پزشکی‌ام در کودکی به منظور چک‌آپ؛ پزشک به من چندین مرتبه گفت: “هرگز چیز کوچکنر از آرنجت را نزدیک گوشت نبر!”

گفتنش راحته که چیزی را داخل گوشمان نکنیم ولی عمل به آن به این راحتی‌ها هم نیست. وسوسه اینکه جرم داخل گوشمان را پاک کنیم همواره یکی از اعمال رازآلود در وجود آدمی بوده است. در سال ۲۰۱۱، آمریکای شمالی حدود ۶۳ میلیون دلار بر روی محصولات پاک‌کننده گوش سرمایه گذاری کرد تا محصولی ایجاد بکند که مصرف خانگی داشته باشد.(منبع:Beck) از سواب کتانی گرفته تا وکیوم‌های کوچک. با این حال تنها یک مشکل وجود دارد و آن، اینکه گوش انسان برای این کار‌ها طراحی نشده است.

گوش‌ها خودکار خودشان را تمیز می‌کنند. مجرا گوش خارجی دارای سلول‌هایی است که واکس گوش را به سمت خارج جابجا می‌کنند که بدین طریق آن را دفع کنند. که ابتدا خشک می‌شود،تکه تکه شده و به پایین می‌افتد. تمام حرکات عادی فک، مانند حرف زدن، خوردن و جویدن؛ همگی به این پروسه کمک می‌کنند. وارد کردن هرچیزی به داخل گوش موجب مشکلاتی برای گوش ‌می‌شود، مشکلاتی از قبیل زنگ زدن گوش یا کم شدن شنوایی فرد.(که ممکن است دلیل تلاش برای تمیز کردن گوش همین کم شدن شنوایی بوده باشد.) حتی ممکن است ورود آب به مجرای خارجی گوش موجب عفونت پرده گوش شود. حال اگر عمل تمیز کردن به درستی انجام نشود، می‌تواند واکس گوش را به عقب فشار داده و باعث سخت شدن، درد، خارش و دیگر مشکلات در ناحیه پرده گوش بشود.(منبع:McGrath)

اگر گوش شما نیاز به تمیز شدن دارد، بهتر است این کار را به متخصصینش بسپارید. گاهی اوقات پزشک از قطره یا مایع برای شستن مجرا استفاده می‌کند. در بعضی موارد از ساکشن یا وسیله لوله‌ای کوچکتری برای این کار استفاده می‌کند که هزینه راه‌ دوم بیشتر خواهد بود.

چند راه کمتر تهاجمی نیز برای تمیز کردن گوش در خانه نیز وجود دارد. اول از همه، ریختن چند قطره گوش داخل مجرا یا استفاده از چند قطره روغن معدنی،گلیسین و یا هیدروژن پراکسید. این موارد موجب نرم شدن واکس گوش می‌شود.هر چه واکس سیالیت بیشتری داشته باشد(البته تا یک حدی) راحت تر به شیوه‌ی عادی از مجرای گوش خارج می‌شود. بعد از آن می‌توان از حوله گرم و مرطوب برای پاک کردن گوش استفاده نمود، البته برای قسمت‌های خارجی گوش.(منبع:McGrath)

اگر همچنان احساس می‌کنید که واکس درون مجرای گوش شما وجود دارد. بگذارید مقداری آب گرم وارد گوشتان بشود. بهترین راه برای این کار، خم کردن سر در هنگام دوش گرفتن به شکلی که آب وارد گوشتان بشود و سپس صاف کردن سر تا آب وارد شده از گوش خارج بشود. در موارد شدید می‌تواند از سرنگ آب گرم نیز استفاده کرد برای شستن کامل مجرای گوش.(منبع:Beck)

هر روشی را که استفاده می‌کنید، این را مد نظر قرار بدهید که یک دستگاه حساس در عقب کانال گوشتان قرار دارد. که آسیب به این دستگاه می‌تواند موجب عفونت و کاهش شنوایی در فرد شود؛ پس با احتیاط عمل کنید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید