انتشار این مقاله


انزال چیست و درمان مشکلات انزال چگونه است؟

انزال چیست ؛ در این مقاله به مشکلات انزال اعم از زود انزالی و دیر انزالی و مکانیسم‌های دخیل در انزال می‌پردازیم.

در این مقاله در ابتدا به پاسخ سوال انزال چیست پرداخته، سپس به فواید انزال و شکل طبیعی آن اشاره کرده و به طور خلاصه با مشکلات انزال از جمله زود انزالی و دیر انزالی آشنا خواهیم شد. 

انزال چیست

این سوال شاید به نظر ساده برسد اما مکانیسم‌های زیادی در این پاسخ بدن دخالت دارند. وقتی آلت تحریک می‌شود، لوله‌هایی به‌نام مجرای دفران اسپرم‌ها را از بیضه بطرف پشت میزراه هدایت می‌کنند. کیسه‌های منی نیز مایعی را به آن‌جا آزاد می‌کنند.

میزراه اسپرم و مایع مخلوط را حس می‌کند. سپس، در اوج لذت جنسی پیام‌هایی را به نخاع ارسال می‌کند که نخاع نیز متعاقباً پیام‌هایی را به عضلاتی که در قاعده آلت قرار دارند، ارسال می‌کند. این عضلات هر ۰.۸ ثانیه با قدرت و به سرعت منقبض می‌شوند. این حرکات مایع‌منی را هنگامی که فرد در اوج لذت جنسی است به خارج هدایت می‌کند. اما بیایید نگاهی به شکل این سیستم داشته باشیم.

آناتومی آلت تناسلی مردانه

تنه بزرگترین قسمت آلت تناسلی مردانه می‌باشد. سر یا گلنس در انتهای تنه قرار دارد، و سوراخی در نوک سر که مایع‌منی و ادرار از آن خارج می‌شوند، مئاتوس یا دهانه نام دارد.

حجره‌های استوانه‌ای بنام کورپورا کاونوسا در طول آلت ردیف شده‌اند که دارای عروق‌خونی پرپیچ و‌خم، بافت و پاکت‌هایی باز می‌باشند.

انزال چیست؟ سیستم تولید مثلی مردان

میزراه، لوله‌ای است که ادرار و مایع‌منی از آن عبور می‌کنند و در زیر ساختاری به نام کورپورا کاونوسا قرار دارد.

دو سرخرگ اصلی (هرکدام در یک کورپورا کاونوسا) به همراه چندین سیاهرگ خون را وارد و خارج می‌کنند. اعصاب نیز پیام ها را رد و بدل می‌کنند.

آیا انزال فوایدی هم دارد؟

هیچ مطالعه‌‌‌‌ای انجام نشده که به صورت مشخص انزال را به فواید خاصی ارتباط دهد. اما در مورد برانگیختگی چطور؟ ماجرای این مورد کاملاً متفاوت است. برانگیختگی جنسی با سطوح اکسی‌‌‌‌توسین و دوپامین رابطه‌‌‌‌ی نزدیکی دارد.

اکسی ‌‌‌توسین با احساسات مثبت، راحتی در محیط‌‌‌‌های اجتماعی و صمیمی و کاهش استرس ارتباط دارد.

دوپامین هم با احساسات مثبت مرتبط است. افزایش موقتی آن احساس خوبی به شما می‌‌‌‌دهد. این ماده انگیزه‌‌‌‌ی شما را برای انجام کارها بیشتر می‌‌‌‌کند که آن هم به نوبه‌‌‌‌ی خود موجب شادمانی یا بهره‌‌‌‌وری می‌‌‌‌شود.

نعوظ پیش از انزال چیست

حالا که به‌طور کامل به سوال انزال چیست و چگونه انجام می‌شود پرداختیم تعریفی از نعوظ خواهیم داشت.

به طور ساده، نعوظ به پرخون شدن و افزایش اندازه‌ی آلت تناسلی گفته می‌شود.

نعوظ در واقع از مغز شروع می‌شود، برخی چیزهایی که شما می‌بینید، احساس می‌کنید، بو می‌کنید یا می‌شنوید موجب می‌شوند تا اعصاب پیام‌های شیمیایی را از طریق عروق‌خونی به آلت ارسال کند. سرخرگ‌ها با باز‌شدن اجازه می‌دهند تا خون بیشتری جاری شود، همزمان سیاهرگ‌ها بسته می‌شوند. هنگامیکه خون داخل آلت است، فشار آن را در داخل کوپورا کاونوسا به دام می‌اندازد. اینگونه آلت بزرگ شده و دچار نعوظ می‌شود.

وقتی جریان‌خون متوقف می‌شود سیاهرگ‌ها باز می‌شوند و آلت از حالت نعوظ خارج می‌گردد.


شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد: اختلال نعوظ چیست؟


انزال طبیعی به چه شکلی است؟

تمایلات جنسی یک مرد با جلب توجه و میل شروع می‌شود. سپس نوبل برانگیختگی است که محصول ترکیبی از افکار شهوانی و تحریکات حسی می‌باشد. جریان این میل جنسی توسط اعصاب لگن منتقل شده و در نهایت به گشاد شدن شریان‌های آلت مردانه منجر می‌گردد. با این کار، خون بیشتری وارد آلت شده و یک نعوظ سفت به وجود می‌آورد.

مرحله‌ی بعدی انزال است که آن هم مانند نعوظ پیچیدگی‌های خودش را دارد. انزال با انتشار آغاز می‌گردد. انتشار فاز کوتاهی است که در عرض چند لحظه به خود انزال ختم می‌شود. سیستم اعصاب خودکار، مخصوصاً اعصاب سینه‌ای تحتانی و کمری فوقانی نخاع شروع این فاز را تحریک می‌کنند. اعصاب مذکور موجب انقباض عضلات پروستات شده و باعث می‌شوند ترشحات این غده به پیشابراه ریخته شود. سپس بلافاصله، عضلات مجرای مجرای وابران و کیسه‌های منی به کار افتاده و مایع منی را به پیشابراه می‌ریزند.

اوج لذت جنسی برای مردان همان موقع انزال است. عضلات گردن مثانه بسته شده و اجازه نمی‌دهند مایع منی وارد مثانه شود. در همین موقع، عضلات آلت تناسلی و لگن دست به یک سری انقاباضات ریتمیک زده و مایع منی را با قدرت به بیرون هدایت می‌کنند.

معمولاً به دنبال انزال یک حالت رضایت‌بخشی به فرد دست می‌دهد که همان ارگاسم است. پس از آن، شریان‌های داخل آلت تناسلی باریک و در عوض وریدها گشاد می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود خون تخلیه شده و آلت مردانه شل شود.

تمامی وقایع جنسی یاد شده غریزی و خودکار هستند، اما تعاملات پیچیده‌ی روانی، سیستم عصبی، عروق خونی و خود مجاری تناسلی را طلب می‌کنند. وقتی این همه عامل دخیل باشد، اختلال در هر یک از آن‌ها می‌‌تواند مشکل ساز شود و به اختلالات انزال بیانجامد.

چطور از مشکل در انزال آگاه شویم؟

دسته‌بندی مشکلات انزال در مردان در موارد پایین خلاصه می‌شود:

۱. زود انزالی

این مشکل در جوانات شایع‌تر بوده و بیشتری میزان مراجعات مربوط به مشکلات انزال را شامل می‌شود. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرد قبل از آن‌که شریک جنسی‌اش به ارگاسم برسد، دچار انزال شده و مایع منی وی خارج شود.

انزال زودرس ممکن است به دلایل متعددی از جمله دور بودن طولانی از رابطه‌ی جنسی مربوط باشد. در صورتی که این عارضه بهبود نیافته و دائمی باشد، جدی تلقی شده و می‌توانید سبب نارضایتی جنسی هر دو طرف رابطه شود. با وجودی که نیاز است افراد در صورت مواجهه طولانی با این مشکل به پزشک مراجعه کنند اما راهکار‌هایی نیز برای رفع یا بهبود زود انزالی وجود دارد از جمله، تمرینات کگل و استفاده از کاندوم

۲. دیر انزالی

این مشکل اغلب در افراد مسن دیده می‌شود. درمان برای این دسته از افراد به مراتب سخت‌تر از مشکل زودانزالی می‌باشد.

۳. انزال وارونه

در این عارضه مایع تولید شده به جای خروج از میزراه، وارد مثانه می‌شود.

۴. انزال خشک

در این مطلب می‌توانید با مشکل انزال خشک یا ارگاسم خشک به طور کامل آشنا شوید.

مشکل انزال دارم؛ چه کار باید بکنم؟

در صورت مواجهه با این مشکل در خود یا همسر خود، رعایت برخی نکات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موارد در دو دسته‌ی درمانی و روان‌شناختی خلاصه می‌شود. از دیدگاه روان‌شناختی، مدیریت مشکل و عدم وارد ساختن فشار و اضطراب به شریک جنسی درباره‌ی این موضوع از اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌بایستی عصبانی نشده و با حوصله در اولین فرصت به متخصصین سلامت جنسی مراجعه کرده و راه‌کار‌های مناسب را دریافت نمایید.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید