انتشار این مقاله


ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی موقعیت‌هایی ژنتیکی می‌آفریند که در سایر ازدواج‌ها معمولاً پیش نمی‌آیند. دلیل آن هم افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن ژن‌هایی است که صفات نهفته را آشکار می‌کنند. اصلی در ژنتیک وجود دارد که می‌گوید هر چقدر شباهت افراد بیشتر باشد، بقای نسل آن‌ها بیشتر به خطر می‌افتد! ناهنجاری‌های ژنتیکی درصد قرابت بین دو فرد […]

ازدواج فامیلی موقعیت‌هایی ژنتیکی می‌آفریند که در سایر ازدواج‌ها معمولاً پیش نمی‌آیند. دلیل آن هم افزایش احتمال به اشتراک گذاشته شدن ژن‌هایی است که صفات نهفته را آشکار می‌کنند. اصلی در ژنتیک وجود دارد که می‌گوید هر چقدر شباهت افراد بیشتر باشد، بقای نسل آن‌ها بیشتر به خطر می‌افتد!

ناهنجاری‌های ژنتیکی

درصد قرابت بین دو فرد اگر جدشان یکی نباشد ۴ برابر کاهش می‌یابد. در این ازدواج‌ها الل‌هایی (صورت‌های مختلف یک صفت) که در جمعیت بزرگ بسیار نادر بوده‌اند، ممکن است کنار هم قرار گرفته و برای نسل بعدی مشکل ایجاد کنند؛ مثلاً در مورد یک نسل چند صد نفری (Amish) این برآورد درست ارزیابی شده است.
بر اساس گزارشی که BBC آن را منتشر کرده است، پاکستانی‌های بریتانیا ۵۵% ازدواج‌هایشان فامیلی است. بسیاری از فرزندان آن‌ها از تکرار چنین ازدواج‌هایی به دنیا می‌آیند و احتمال اینکه صاحب فرزندی با ناهنجاری ژنتیکی شوند ۱۳ برابر جمعیت عمومی است؛ همچنین ۱۰% فرزندان آن‌ها پس از تولد یا می‌میرند و یا بقیه عمرشان را یا یک عارضه ژنتیکی می‌گذرانند و نتیجه این که یک سوم ناهنجاری های ژنتیکی هنگام تولد مربوط به آن‌هاست با اینکه فقط ۳% جمعیت بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

در خود پاکستان نیز که ۵۰% ازدواج‌ها به نوعی فامیلی است آمار زیر ثبت شده است:

نسبت زوج‌ها توضیح درصد مرگ و میر نوزادان درصد مرگ و میر
ناشی از ناهنجاری ژنتیکی
double first cousins نوزادانی که پدران آن‌ها با هم برادر و مادرانشان خواهرند ۱۲.۷ ۴۱.۲
first cousins نوزادانی که والدین آن‌ها پسرعمو دخترعمو و… اند ۷.۹ ۲۶.۰
first cousins once removed نوزادنی که والدینشان با هم یک نسل اختلاف دارند ۹.۲ ۱۴.۹
second cousins نوزادانی که والدینِ پدر و مادرشان با هم پسر عمو دختر عمو و… بوده‌اند ۶.۹ ۸.۱
nonconsanguineous نوزادانی که والدینشان نسبتی با هم نداشته‌اند ۵.۱ _

ناباروری

آمار بالای ناباروری نیز برای چنین ازدواج‌هایی ثبت شده است ولی در مطالعات مختلف با هم فرق دارند و چیز قطعی در این باره وجود ندارد.
بر اساس مطالعه‌ای که توسط دکتر موسوی فاطمی، عضو Nova IVI Fertility، انجام گرفته است، زوج‌هایی که با هم نسبت فامیلی دارند از عوامل نرخ ناباروری بالا در کشور‌های خاورمیانه هستند. دلایل اجتماعی و فرهنگی هم برای آن وجود دارد که در مقایسه با کشور‌های غربی متفاوت است؛ از جمله زمینه خویشاوندی بالا در این منطقه، کمبود ویتامین D، چاقی و تمایل برای داشتن خانوادهآی پرجمعیت‌تر!
بر اساس این پژوهش، نسبت فامیلی بر باروری در هر دو جنس تأثیر می‌گذارد؛ در زنان بر ذخیره تخمکی و در مردان ناهنجاری‌های کروموزوم Y را بیشتر می‌کند.

دکتر هومن موسوی فاطمی:

ناباروری بر ۱۵% جمعیت جهان در سن باروری تأثیر گذاشته ولی این درصد در کشور‌های حوزه خلیج فارس بیشتر هم هست. همچنین ثابت شده است که زنان حاصل از ازدواج فامیلی در سن ۲۰ سالگی از لحاظ باروری مثل زنان ۴۰ ساله اند!

یک تست ژنتیکی بسیار کارآمد وجود دارد به نام Carrier Genetic Test که آزمایش خونی ساده است. زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند می‌توانند این تست را انجام دهند. ناهنجاری‌های ژنتیکی با این که قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری هستند. اگر تست ژنتیکی هر دو زوج درمورد یک جهش ژنتیکی مثبت باشد، بهتر است تمام کروموزوم‌ها با روش PGS تست شوند.

نکاتی درباره ازدواج فامیلی

  • در ۲۶ ایالت از ۵۰ ابالت آمریکا ازدواج فامیلی آزاد است! ایالات متحده تنها کشور غربی است که این محدودیت را وضع کرده و باعث به وجود آمدن وضعیت ژنتیکی جدیدی شده است.
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی برای ۲-۳% نوزادانِ عادی و ۴-۶% نورادان حاصل از ازدواج فامیلی اتفاق می‌افتد.
  • ارزیابی می‌شود که ۲۰% کل ازدواج‌ها در جهان فامیلی (بین first cousins) است؛ همچنین ۸۰% ازدواج‌ها در تاریخ چنین بوده است.
  • آلبرت انیشتین و چارلز داروین با دخترعمو‌های خود ازدواج کردند. جالب است بدانید که فرزندان چارلز داروین نابغه بوده‌اند!
  • ما همه با هم فامیلیم! اگر ۵۰ نسل به عقب برگردید هیچ دو نفری با هم غریبه نیستند!

 

  • منابع:
  • emirates247
  • cousincouples

_________________________________________________________________________

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید