انتشار این مقاله


چگونه غذاهای‌ مضر ، خلق و خوی بد شما را بدتر می‌کنند ؟

اگر فکر می‌کنید که سفارش مقدار زیادی پنیر سرخ شده به بهبود خلق و خوی‌تان کمک می‌کند دوباره فکر کنید ! محققان دانشگاه ایالت Penn دریافته‌اند که عادت‌های تغذیه‌ا‌ی ضعیف می‌توانند حال شما را بدتر هم بکنند ، به خصوص در بین خانم‌هایی که بابت نحوه‌ی غذا خوردنشان نگرانی دارند . برای مشخص کردن تاثیری […]

اگر فکر می‌کنید که سفارش مقدار زیادی پنیر سرخ شده به بهبود خلق و خوی‌تان کمک می‌کند دوباره فکر کنید !
محققان دانشگاه ایالت Penn دریافته‌اند که عادت‌های تغذیه‌ا‌ی ضعیف می‌توانند حال شما را بدتر هم بکنند ، به خصوص در بین خانم‌هایی که بابت نحوه‌ی غذا خوردنشان نگرانی دارند .
برای مشخص کردن تاثیری که انتخاب مواد غذایی بر روی خلقیات فرد می‌گذارد ، محققان به ۱۳۱ زن جوان کامپیوترهای دستی کوچکی دادند که برنامه ریزی شده بودند تا آن‌ها را ترغیب کنند که چندین بار در روز به پرسش‌هایی در رابطه با وضعیت ذهنی و رفتارهای تغذیه‌ای‌شان پاسخ دهند .
طبق اخبار منتشرشده ، هیچ کدام از زنانی که برای این تحقیق انتخاب شده بودند اختلال تغذیه‌ای قابل تشخیصی نداشتند ، فقط نگرانی‌هایی نسبت به عادت‌های تغذیه‌ای و وزن و شکل بدنشان داشتند .
Kristin Heron  –  محقق همکار در مرکز تحقیق و پژوهش ایالت Penn – در اخبار منتشر شده اشاره می‌کند :

دقیقا قبل از شروع رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم ، اندکی بهبود در خلق و خو دیده شده بود .
بااین وجود بعد از این رفتارها به طرز قابل ملاحظه‌ای خلقیات منفی شدت یافت .

به طرز جالبی شرکت کنندگانی که از قبل حال مساعدی داشتند بعد از خوردن خوراکی‌های ناسالم نیز تغییر قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ذهنی را تجربه نکردند .
این تحقیق نیز به سایر تحقیقات اخیر که به رابطه‌ی جدایی‌ناپذیر غذا و خلق و خو اشاره کرده بودند اضافه شد .

تحقیقی در سال ۲۰۱۲ که در ژورنال بهداشت عمومىِ تغذیه نیز چاپ شد نشان می‌داد احتمال آن‌که افرادی‌که غذاهای مضر مصرف می‌کنند نشانه‌های افسردگی را از خود نشان دهند ۵۱ درصد بیشتر است و هر چه شرکت کنندگان غذاهای نامناسب بیشتری مصرف کنند احتمال افسردگی در آنان بیشتر می‌شود .

و تحقیقی قدیمی‌تر در سال ۲۰۱۰ به این نتجه رسیده‌بود که افرادی‌که علایم افسردگی از خود نشان می‌دهند نسبت به افرادی‌که افسرده نیستند شکلات بیشتری مصرف می‌کنند !

اما رابطه‌ی بین غذا و احساسات همچنان به عنوان مساله‌ای غامض باقی مانده است ؛ در تحقیقی در سال ۲۰۱۳ از بین بیش از ۱۳۰۰ روان شناس ، ۴۳ درصد به خوردن از روی احساسات به عنوان مانعی برای کاهش وزن اشاره کردند ؛ در اهمیت این مانع همین بس که میزان اشاره به آن با ورزش نکردن یکسان بود !
متاخرترین بررسی که در ۱۵ مارچ ۲۰۱۳ در کنفرانس انجمن اختلالات روان تنی آمریکا ( اختلالات سایکوسوماتیک ) در میامی ارایه شد ، شاید برجسته‌ترین آن‌ها باشد چراکه مشکلاتی را كه در دنیای واقعی مردم سالم و معمولی با آن‌ها مواجه می‌شوند بازتاب می‌داد .

Joshua Smyth – پروفسور سلامت زیستی رفتاری در ایالت Penn – در اخبار انتشار یافته اشاره کرده‌است :

این تحقیقی خاص به شمار می‌رود چراکه خلق و خوها و رفتارهای تغذیه‌ای را به همان گونه‌ای که در زندگی روزانه‌ی مردم اتفاق می‌افتند مورد ارزیابی قرار می‌دهد که باعث می‌شود تصویری دقیق‌تر را از رابطه‌ی بین خوردن و احساسات برایمان فراهم کند .

 

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید