انتشار این مقاله


خوردن غلات کامل باعث کاهش وزن میشود

غلات کامل با افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک میکنند تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن غلات سبوس دار و مصرف بالای فیبر در رژیم غذایی چندین مزایای بهداشتی از جمله کنترل قند خون وحساسیت به انسولین  دارد. با این حال، محققان تاثیر غلات وفیبر را روی سلامتی بررسی کردند. گروه مواد غذایی غلات […]

غلات کامل با افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک میکنند

تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن غلات سبوس دار و مصرف بالای فیبر در رژیم غذایی چندین مزایای بهداشتی از جمله کنترل قند خون وحساسیت به انسولین  دارد. با این حال، محققان تاثیر غلات وفیبر را روی سلامتی بررسی کردند.

گروه مواد غذایی غلات کامل  شامل برنج، جو، گندم وغلات سبوس دار که حاوی هسته و غلاتی مثل  برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر، و آرد سبوس داراند.، غلات تصفیه شده که نشاسته با حذف سبوس وجوانه تولید شده است شامل : برنج سفید نان سفید و ارد سفید می‌باشد.
در تحقیقات جدید، محققان در یک مطالعه  روی یک گروه که شامل ۸۱نفر از زن و مرد بین ۴۰و۶۵ ساله وبیش از ۸ هفته طول کشید تمام مواد غذایی از جمله غلات کامل وغلات تصفیه شده به شرکت کنندگان در طول دوره مطالعه داده شد واز انها خواسته شد مقدار مواد غذایی مصرفی همچنین مقدار فعالیت بدنی خود را گزارش کنند.
برای ۲ هفته اول، همه شرکت کنندگان  انواع مواد غذایی که برحسب نوع ماده غذایی ونیاز‌های کالری هر فرد بود  را خوردند سپس شرکت کنندگان بر حسب رژیم غذایی مصرفی به دو گروه شامل غلات کامل وغلات تصفیه شده تقسیم شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.تنها تفاوت بین رژیم غذایی غلات کامل وغلات تصفیه شده عمدتا درمحتویات دانه و الیاف بود نوع وترکیب مواد غذایی، ساختار غذا، و انرژی و درشت مغذیها در هر دو گروه مشابه بودند.
محققان تاثیرات  غلات سبوس دارازغلات تصفیه شده را بر میزان متابولیسم فرد ،استراحت و نحوه کامل انرژی ازدست رفته مثل مدفوع و یا چگونگی احساس گرسنگی شرکت کنندگان مقایسه کردند همچنین انها با مقایسه وزن ومیزان سوخت وساز قندخون، دفع مدفوع واحساس گرسنگی وپری معده به این نتیجه رسیدند که مصرف فیبر در غلات سبوس دار باعث افزایش دفع کالری در طول روز میشود.
نتایج به دست امده  نشان داد که گروهی که غلات کامل خورده بودند در مقایسه با گروه غلات تصفیه شده  میزان  متابولیسم بدن ودفع  مدفوع بیشتر افزایش یافته بود.شرکت کنندگانی که از غلات سبوس دار مصرف میکردند. (مقدارفیبری  که روزانه مجازاست) تقریبا  ۱۰۰ کالری اضافی  در روز از شرکت کنندگانی که از غلات تصفیه شده و بدون فیبرتغذیه میکردند دفع بیشتری دارند.کالری دفعی  از دست داده توسط کسانی که غلات کامل خورده‌بودند معادل یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای صبحگاهی بود
اقای کارل نویسنده  اول وهمکار اقای رابرتزدراین مقاله میگوید :‌ در بسیاری از مطالعات قبلی مزایای خوردن غلات کامل وغلات تصفیه شده بر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن گفته شده است . این مطالعه کمک میکند که چگونه غلات و فیبر به مدیرت وزن کمک میکنند.

مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *