انتشار این مقاله


موقعیت‌هایی پزشکی با نام‌هایی عجیب!

گاهی اوقات موقعیت‌هایی در پزشکی پیش می‌آید که کمی عجیب به نظر می‌رسند و بیشتر شبیه تیترهای غیرواقعی برای جلب خواننده می‌باشند ولی موارد مورد بحث ما پایه‌ی علمی دارند! سندرم “آلیس در سرزمین عجایب” ! این سندرم (مجموعه نشانه‌های بیماری) در برخی از افراد دیده می‌شود که دچار بیماری میگرن یا صرع هستند. افراد […]

گاهی اوقات موقعیت‌هایی در پزشکی پیش می‌آید که کمی عجیب به نظر می‌رسند و بیشتر شبیه تیترهای غیرواقعی برای جلب خواننده می‌باشند ولی موارد مورد بحث ما پایه‌ی علمی دارند!

سندرم “آلیس در سرزمین عجایب” !

این سندرم (مجموعه نشانه‌های بیماری) در برخی از افراد دیده می‌شود که دچار بیماری میگرن یا صرع هستند. افراد با این موقعیت دید غیرطبیعی از محیط دارند که باعث می‌شود قسمتی از بدنشان را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حد طبیعی تصور کنند و یا دست و پایشان را کوتاه‌تر یا بلند‌تر از  آن چیزی که هست ببینند! این نامگداری اولین بار در مقاله‌ای از ژورنال Canadian Medical Association مطرح شد و دلیل آن هم این بود که Carroll چنین وضعیتی از میگرن را تجربه کرده بود.

alice-virtualdr.ir

باکتری خورنده بدن

دقیقاً چیزییست که از اسمش پیداست؛ عفونت پوستی باکتریایی که بافت نرم زیر پوست و اطراف ماهیچه‌ها (فاسیا) را تخریب می‌کند. باکتری‌های زیادی می‌توانند این کار را بکنند ولی گروه آ استرپتوکوکوس در اکثر موارد عامل آن هستند. این بیماری در مراحل اولیه با آنتی‌بیوتیک یا جراحی قابل درمان است. این بیماری در افراد سالم نادر است ولی کسانی که در بدنشان زخم دارند نباید آن را در معرض آب طبیعی (رود یا دریاچه) و یا آب استخر قرار دهند.
Flesh-Eating Bacteria-virtualdr.ir

سندرم مرده متحرک!

این ناهنجاری عصبی روانی اولین بار در ۱۸۸۰ مطرح شد. اشخاصی را درگیر می‌کند که باور دارند مرده یا بی‌روح هستند. یا قسمتی از بدنشان به صورت دست نخورده جدا شده است. این سندرم در افرادی با افسردگی بسیار شدید شاید دیده شود و یا کسانی که عقاید خرافی گونه‌ای دارند. نمونه‌ای از این ناهنجاری در ۲۰۱۳ از ایران گزارش شده است. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences جزئیات افسردگی زنی ایرانی را که پس از وضع حمل فکر می‌کرد “آل” او را کشته است، شرح داده‌ است. در این شرایط نادر امکان دارد حتی فرد شروع به خوردن اعضای بدن خود هم بکند!
Walking Corpse Syndrome-virtualdr.ir

سندرم وانمود‌کننده

یک تشخیص رسمی نیست ولی توسط محققان روانشناس معرفی شده است که نوعی احساس بی‌عرضگی را در زنان بسیار موفق توصیف می‌کند. این سندرم در مردان بسیار نادر است ولی عموماً زنانی که آن را نشان می‌دهند، خود را لایق چیز‌هایی که بدست آورده‌اند نمی‌دانند و فکر می‌کنند که فقط در حال “وانمود” کردن هستند؛ مثلاً موفقیت‌های خود را در زمینه‌‌ی کاری نتیجه‌ی اعتماد بیش از حد دیگران به توانایی‌های خود می‌دانند!

Meryl Streep، برنده اسکار، گویا دچار این ناهنجاریست.
Meryl Streep، برنده اسکار، گویا دچار این ناهنجاریست.

بیماری مرد سنگی

نوعی ناهنجاری بافت همبندیست که در آن لیگامنت‌ها، تاندون‌ها و یا ماهیچه‌های اسکلتی تبدیل به استخوان می‌شوند. فرد مبتلا شاید به علت قفل شدن مفاصل حتی نتواند غدا بخورد یا نفس بکشد. اولین نشانه این بیماری انگشتان غیرطبیعی و بزرگ پا می‌باشد مخصوصاً هنگام تولد. مطابق با چیزی که NLM منتشر کرده است صدمه به بدن چنین افرادی می‌تواند بیماری را تشدید کند.

Stone Man's Disease-virtualdr.ir

سندرم دست بیگانه

این سندرم با حرکت مستقل یکی از اندام‌ها توصیف می‌شود که معمولاً یکی از دست‌هاست. افراد دچار این عارضه شاید فکر کنند که دست، دیگر مال خودشان نیست! علل اصلی آن هم سکته‌های مغزی، تومور و دژنره (نابودی) سلول‌های عصبیست. برای درمان هم شاید از بوتاکس برای ضعیف کردن عضله استفاده کنند یا دست را موقتاً به چیزی ببندند! صحنه‌های این بیماری را می‌توانید در فیلم‌هایی چون “Dr. Strangelove,” و “مجسمه” ببینید!

Stone Man's Disease-virtualdr.ir

سندرم زیبای خفته!

مثل کاراکتر معروف آن بیماران مبتلا، خواب‌های طویلی را تجربه می‌کنند که تا ۲۰ ساعت هم ممکن است طول بکشد. این اختلال ممکن است روز‌ها و یا هفته‌ها طول بکشد که با علائم ابتلا به آنفولانزا هم اشباه گرفته می‌شود. مشکل فقط خواب نیست؛ زمانی هم که بیدار می‌شوند رفتار‌های عجیبی از خود نشان می‌دهند؛ مثلاً زیاد می‌خورند یا مثل بچه‌ها رفتار می‌کنند. این بیماری معمولاً در پسر‌های نوجوان دیده می‌شود که زیاد ارتباطی با اسم بیماری ندارند! با محرک‌ها می‌توان علائم آن را از بین برد گرچه با گذر زمان خودش از بین می‌رود.

Sleeping Beauty Syndrome-virtualdr.ir

چهره‌نشناسی

بسیاری از ما ممکن است چهره‌هایی را ببینیم که یادآوری آن‌ها مشکل باشد ولی این افراد حتی در شناسایی چهره‌های آشنا هم مشکل دارند.درجه‌های مختلفی از این بیماری وجود دارد ولی در بدترین حالت فرد حتی توان تشخیص یک چهره از یک شیء را هم از دست می‌دهد! و یا بدتر از این، چهره خودش را هم تشخیص نمی‌دهد! این بیماری از آسیب‌های مغزی به وجود می‌آید ولی به صورت مادرزادی هم دیده شده است.
Facial Blindness-virtualdr.ir


منبع: LiveScience

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید