انتشار این مقاله


بیماری‌هایی که نمی‌توانید باور کنید حقیقی هستند!

سندروم گرگینه (Werewolf Syndrome) رشد بیش‌از اندازه‌ی مو در سراسر بدن، به استثنای کف دست‌ها و پاها شکل مثلثی صورت بینی گرد بزرگ ‌شدن لثه‌ها فقدان یا نقص دندان سندروم گرگینه، یک صفت غالب است؛ بدین معنا که درصورتی که یکی از والدین دارای ژن آن باشند، کودک ممکن است مبتلا شود. این بیماری با نام های […]

سندروم گرگینه (Werewolf Syndrome)

WELLS, ENGLAND - OCTOBER 24: Wolf Boy, Jesus "Chuy" Aceves, from the controversial Circus of Horrors rehearses ahead of their Halloween weekend performances at Wookey Hole on October 24, 2012 in Wells, England. The self proclaimed freak show, based in 1927 Berlin and currently on tour, promises "hair-raising entertainment and bloodthirsty burlesque" in a "phantasmagorical rollercoaster, featuring fangtastic, daredevil and bizarre circus acts from all four corners of the world" and for the first time for a show in the UK for 30 years, includes a real life Wolf Boy, Jesus "Chuy" Aceves, who has the rare condition hypertrichosis. The circus, a ITV's Britain's Got Talent finalist, is famous for its gruesome stunts, including Garry Stretch and his record-breaking elastic skin, and The Dwarf Demon Dan, who had to have surgery to remove a vacuum cleaner hose after he tried to drag the appliance with his genitals during a 2007 show. (Photo by Matt Cardy/Getty Images)
افرادی که به این مشکل پوستی نادر مبتلا هستند، برخی ویژگی‌های افسانه‌ای گرگینه را دارند. بنابر مرکز اطلاعات ژنتیک و بیماری‌های نادر، نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از:
  • رشد بیش‌از اندازه‌ی مو در سراسر بدن، به استثنای کف دست‌ها و پاها
  • شکل مثلثی صورت
  • بینی گرد
  • بزرگ ‌شدن لثه‌ها
  • فقدان یا نقص دندان

سندروم گرگینه، یک صفت غالب است؛ بدین معنا که درصورتی که یکی از والدین دارای ژن آن باشند، کودک ممکن است مبتلا شود. این بیماری با نام های هایپرتریکوسیس (Hypertrichosis) یا آمبراس (Ambras) نیز شناخته می‌شود.

کوری چهره یا پروسوپاگنوزیا (prosopagnosia)

capgras-600x350

واژه‌ی پروسوپاگنوزیا دارای ریشه‌ی یونانی prósopo + agnōsia می‌باشد که بخش اول آن به معنای چهره و بخش بعدی به معنای چشم‌پوشی است. بسیاری از مردم در به یادآوردن نام‌ها مشکل دارند، اما افرادی با این شرایط پزشکی، توانایی به یادآوردن چهره‌ی افراد یا حتی تمییزدادن چهره‌ها ازهم را ندارند. مراتب مختلفی از این بیماری وجود دارد؛ در شدیدترین حالت این بیماری، شخص قادر به تشخیص چهره‌ی خود نمی‌باشد یا نمی‌تواند تفاوتی بین یک چهره و یک شی را قائل شود.

این بیماری با فراموشی یا از ازدست دادن حافظه رابطه‌ای ندارد اما می‌تواند درنتیجه‌ی آسیب مغزی، تحلیل یا دژنره شدن آن به‌ علت سکته یا برخی‌ بیماری ها باشد. دربرخی موارد نادر پروسوپاگنوزیا، بیمار با این شرایط متولد می‌شود.

سندروم زیبای خفته (Sleeping Beauty Syndrome)

kleine-levin-syndrome

همانند افسانه‌ها، افرادی با این بیماری عصبی، دربازه‌های زمانی طولانی می‌خوابند، از ۲۰ساعت در روز تا چندین هفته! به‌علاوه زمانی که بیدار می‌شوند، ممکن است رفتارهای عجیبی از قبیل بیش‌از حد غذاخوردن، توهم یا رفتارهای بچگانه بروز دهند. این بیماری که نام دیگر آن Kleine-Levin است، بیشتر در پسران نوجوان ظاهر می‌شود.

سندروم دست بیگانه ( AHS- Alien Hand Syndrome)

88430c70-4b79-0134-cd18-0aec1efe63a9

شامل حرکات غیرارادی دست یا پا، اغلب دست‌ها است که ممکن است هدفمند به‌نظر برسد. هم‌چنین فرد ممکن است حس کند عضو مورد نظر، جزئی از بدن او نیست. این سندروم می‌تواند به‌دنبال سکته، تومورهای مغزی یا بیماری‌هایی که موجب تحلیل بافت مغز می‌شوند ظاهر شود.
درمان آن با تزریق بوتاکس برای جلوگیری موقتی از انقباض عضلات یا درمان‌های شناختی رفتاری صورت می‌گیرد.

بیماری مرد سنگی (FOP – Fibrodysplasia Ossificans Progressiva)

FOPskeleton_comp

در این بیماری، بافت‌های پیوندی از قبیل تاندون‌ها، لیگامان ها و بافت ماهیچه‌ای به تدریج به استخوان تبدیل می‌شود. بیمارانی با این شرایط توانایی حرکت، غذاخوردن و تنفس را از دست می‌دهند.
اولین نشانه‌ی این بیماری، داشتن شست پای بیش از حد بزرگ است که معمولا در زمان تولد مشاهده می‌شود. گسترش FOP خصوصا در پایین‌تر از سر و گردن رخ می‌دهد.
آسیب ماهیچه یا برخی بیماری‌های دیگر ممکن است سبب فعال شدن FOP  شود.

سندروم ایمپاستر (Imposter Syndrome)

160412_LADDER_imposter-syndrome.jpg.CROP.promo-xlarge2

در سال ۱۹۷۸، روان‌شناسان پائولین رز کلانس و سوزان ایمس در تحقیقی که در مجله‌ی Psychotherapy Theory منتشر شد، برای نخستین بار این بیماری را مطرح کردند.
سندروم ایمپاستر حس کاذبی از نادانی و بی عرضگی را در افراد موفق، بیشتر زنان، ایجاد می‌کند؛ به طوری که فرد خود را لایق دست‌آورد هایش نمی‌داند برای مثال، درصورت قبول شدن در امتحانی خاص، آن‌را به خطای مصحح ارتباط می‌دهد یا موفقیت را به علت اشتباهات دیگران می‌پندارد نه توانایی خود.

سندروم مرده‌ی متحرک (Cotard’s Syndrome)

Biting the hand that feeds you - Carly Oates as Regina Stevens-virtualdr.ir-775571

این بیماری نخستین بار توسط نورولوژیست جولز کوتارد در سال ۱۸۸۰ معرفی شد. در این شرایط، بیمار خود را مرده یا فاقد روح می‌پندارد. هم‌‌چنین ممکن است تصورکند عضوی از بدنش مفقود شده و وجود ندارد، درحالی ‌که دست نخورده است.
در تحقیقات کوتارد، این بیماری اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که از افسردگی شدید رنج می‌برند. دربرخی موارد نیز، توهم زنده‌ نبودن آنقدر شدید می‌شود که فرد غذاخوردن را متوقف می‌کند.

باکتری گوشت‌خوار (Flesh-Eating Bacteria )

foot 2-22c

Necrotizing Fasciitis یا باکتری گوشت‌خوار، همان‌گونه که از نامش مشخص است، نوعی عفونت پوستی است که در آن، باکتری ها بافت نرم پوست که فاسیا نام دارند و پوشاننده‌ی اعصاب، عضلات و استخوان است، به‌همراه بافت اطراف آن را تجزیه می‌کنند. باکتری ایجادکننده‌ی رایج‌ترین نوع بیماری، از خانواده‌ی استرپتوکوکوس ها است.
این بیماری با سرعت زیادی گسترش می‌یابد و می‌تواند کشنده باشد اما درصوت اقدام سریع، با جراحی و آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. بنابر گزارش مرکز کنترل و درمان بیماری، Necrotizing Fasciitis بسیار نادر است.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland Syndrome)

Alice-disneyscreencaps.com-5794

این سندروم اغلب در ارتباط با افراد مبتلا به میگرن یا اپی‌لپسی (صرع) بروز پیدا می‌کند. این بیماران با اختلالات بینایی یا استنباطی مواجه‌اند و تصور می‌کنند برخی از اعضای بدنشان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از اندازه‌ی نرمال هستند.
علت این بیماری هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است اما پزشکان عقیده دارند می‌تواند مربوط به عفونت ویروسی، برخی بیماری‌های خاص یا استفاده از مواد مخدر باشد.


منبع livescience

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید