انتشار این مقاله


با پرهیز از این مواد غذایی, درد مفاصل را کم کنید!

التهاب پاسخ سیستم ایمنی به عفونت ها و زخم های بدن است. به طور نرمال، سیستم ایمنی در شرایط تنش و حمله ی میکروب ها پاسخ مناسبی را برای سرکوب آن ها ارسال می کند ولی گاهی این سیستم به بافت سالم بدن هم پاسخ ایجاد می کند که نمونه ی بارز آن روماتویید است. التهابات عمومی درون بدن می توانند در نتیجه ی استفاده ی مداوم از غذاهای ناسالم و روش زندگی نامناسب نیز ایجاد شوند.

بعضی از مواد غذایی در بهبود بعضی بیماری ها موثر تر از دارو ها عمل می کنند. حال آنکه بعضی ها با به هم زدن تعادل سیستمی بدن وضع موجود را بد تر می کنند! به طور مثال، بعضی از مواد غذایی که در این مقاله به آن می پردازیم، التهاب ایجاد کرده و درد مفاصل را بیشتر می کنند. پر هیز از این مواد غذایی به سلامت کلی بدن کمک می کند.

التهاب مفاصل

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، روماتویید (rheumatoid arthritis) و سوریاتید ( psoriatic arthritis)، که هر کدام از آن ها با وجود درد مشترک در مفاصل، علائم متفاوتی دارند.

التهاب در کل به چه معناست؟ التهاب پاسخ سیستم ایمنی به عفونت ها و زخم های بدن است. به طور نرمال، سیستم ایمنی در شرایط تنش و حمله ی میکروب ها پاسخ مناسبی را برای سرکوب آن ها ارسال می کند ولی گاهی این سیستم به بافت سالم بدن هم پاسخ ایجاد می کند که نمونه ی بارز آن روماتویید است. التهابات عمومی درون بدن می توانند در نتیجه ی استفاده ی مداوم از غذاهای ناسالم و روش زندگی نامناسب نیز ایجاد شوند. این التهابات می توانند درد های مزمن را افزایش داده و باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و دیابت شوند. پرهیز از مواد غذایی التهاب زا و یا استفاده ی ناچیز در حد امکان، به بهبود التهابات شما کمک می کنند.

  • نوشیدنی های شکری: شکر در طول روز به مقدار کمی برای بدن نیاز است، اما موادی که بمب شکر نامیده می شوند، مقدار زیادی از این ماده را وارد بدن شما می کنند. نمونه های این مواد عبارتند از: قهوه های شیرین شده (که ۲۵ برابر شکر های معمولی شیرینی دارند)، آبمیوه های کنسانتره شده و شیرین شده ی مصنوعی، چاشنی های مصنوعی مثل سس کچاپ و باربیکیو و عسل های صنعتی، ماست های میوه ای و تمامی مواد با میزان دکستروز، مالوز و فروکتوز بالا
  • غذاهایی با چربی اشباع شده: به هنگام خرید مواد غذایی لازم است به مواد تشکیل دهنده ی آن دقت شود؛ خصوصا به مقدار شکر و چربی ترانس. پنیر پیتزا در صدر جدول غذای حاوی اسید چرب اشباع شده است. سازمان سلامت ملی چند ماده غذایی را به عنوان دارنده ی بیشترین میزان اسید چرب معرفی می کند: گوشت خوک، گوشت قرمز بره، گوشت مرغ با پوست
  • غذاهای حاوی چربی ترانس: American Heart Association مقدار مجاز اسید چرب ترانس برای بدن را ۱۳ گرم در روز که شامل ۱۲۰ کالری است، اعلام کرده است. موادی از قبیل گوشت قرمز و روغن های سیر شده با هیدروژن حاوی این نوع چربی می باشند؛ حتی اگر در بسته بندی این مواد، مقدار اسید چرب ترانس صفر نوشته شده باشد! این مواد باعث بالا رفتن کلسترول بد خون (LDL) و کم شدن کلسترول خوب (HDL)، افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته ی قلبی و افزایش التهابات بدن می گردد. در سال ۲۰۱۳ این مواد به دستور FDA کاملا مضر شناخته شدند.
  • روغن های سرخ کردنی حاوی امگا ۶ بالا: خواص مفید روغن های حاوی امگا ۳ در پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش درد روماتویید برای عموم شناخته شده است. در حالی که امگا ۶ باعث ترشح مواد شیمیایی ایجادکننده ی التهاب می شود. البته دوز متعادلی از امگا ۶ برای عملکرد مغز و دستگاه تولید مثل ضروری است. اکثر مردم آمریکا مقدار بیشتری از امگا ۶ را مصرف می کنند که می تواند دلیل  آرترویید بالا در بین این افراد است. امگا ۶ در موادی از قبیل روغن های گیاهی؛ روغن ذرت و روغن آفتاب گردان وجود دارد. استفاده از روغن زیتون در آشپزی که حاوی امگا ۳ بیشتری نسبت به امگا ۶ است و هم چنین موادی مثل ماهی سالمون, تخم کتان و گردو, به عنوان مواد مقابله کننده با التهاب, توصیه می شود.
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *