انتشار این مقاله


برای بدنی سالم‌تر دوش آب سرد بهتر است

هنگامی که به دوش آب سرد فکر می‌کنم، بیشتر به فکر اتفاقات بدی که برایم افتاده می‌افتدم و ناامیدی‌هایم برایم زنده می‌شود. چیزی که در زندگی سر و تاریک و تنهای من به مقدار زیادی یافت می‌شود. اما برخلاف این عیب بزرگ این نوع دوش گرفتن، برای سلامتی انسان به اثبات رسیده است که این […]

هنگامی که به دوش آب سرد فکر می‌کنم، بیشتر به فکر اتفاقات بدی که برایم افتاده می‌افتدم و ناامیدی‌هایم برایم زنده می‌شود. چیزی که در زندگی سر و تاریک و تنهای من به مقدار زیادی یافت می‌شود. اما برخلاف این عیب بزرگ این نوع دوش گرفتن، برای سلامتی انسان به اثبات رسیده است که این شیوه‌ی حمام کردن برای سلامتی مناسب‌تر است.

از لحاظ محیط‌زیستی هم دوش آب سرد مناسب‌تر است؛ چرا که برای تولید آب گرم می‌بایست گرما تولید کنیم که به منزله مصرف سوخت یا انرژی الکتریکی است و علاوه بر اینها هنگامی که شما دوش آب سرد می‌گیرید بیشتر دوست دارید زود از حمام بیرون بیایید. بنابراین حمام آب سرد مزایای زیادی نسبت به دوش آب گرم دارد بجز راحتی که آن را از بین می‌برد!

افزایش گردش خون

عوض کردن آب سرد و گرم هنگام دوش گرفتن موجب بهبود جریان خون و گردش خون در تمامی اعضای بدن انسان می‌شود. هنگامی که دوش آب سرد می‌گیرید، خون به سمت ارگان‌های بدن شما می‌رود تا آن را گرم نگه دارد ولی هنگامی که دوش گرم شود، خون بیشتر به سمت پوست می‌رود تا از گرم شدن بیش از حد ارگان‌ها جلوگیری کند و به این شیوه جریان خون افزایش می‌یابد. به این شیوه نیمی از زمان حمامتان را از آب گرم استفاده کردید و از منفعت هر دوی آنها بهره برده‌اید.

نکته: اگر شما شرایط بدنی خاصی دارید مانند بیماری‌ها قلبی-عروقی و بارداری؛ بهتر است قبل از اینکه از این روش استفاده بکنید با پزشک معالج خود این مسئله را در میان بگذارید. چرا که تعویض ناگهانی آب سرد به گرم و بلعکس می‌تواند به نوعی موجب وارد شدن شوک به بدن شود.

رنگ چهره

آب سرد برای رنگ چهره و رخسار بهتر است.
در Jasmin Malik Chua آورده شده است که:
آب گرم باعث شسته شدن و از بین رفتن محافظ‌های در مقابل آب، چربی‌ها می‌شود و اگر این چربی‌ها به این صورت و یا خشک باقی بماننده می‌تواند شرایط جدی‌ و خطرناکی را ایجاد بکند که در نهایت موجب عفونت و التهاب پوستی می‌شود.

خیلی از مردم در مورد نتایجی که خودشان در مورد تاثیرات مفید استفاده از آب سرد بر روی سر یا برای مو‌های انسان بدست آورده‌اند حرف می‌زنند. آنها می‌گویند که این مسئله موجب می‌شود که مو‌ها درخشان‌تر بشوند و از کچلی در این ناحیه جلوگیری می‌کند. ام در حقیقت این مطالب هیچ پشتوانه‌ی علمی‌ای ندارد.
البته از لحاظ تئوری برای اثبات این موضوع میتوان دلایلی را آورد؛ مانند اینکه آب گرم موجب باز شدن منافذ پوستی می‌شود ولی در عوض آب سرد آنها را می‌بندد و در این حالت موجب درخشان شدن آنها می‌شود و قوام مو‌ را افزایش می‌دهد.
با در نظر گرفتن مطالب فوق هر کدام را که می‌خواهید انجام بدهید.

تعداد اسپرم‌ها

گرما می‌تواند بر روی تعداد اسپرم‌های تولیدی تاثیر بگذارد.
در Mayo Clinic آمده است که:
برای بهینه کردن تعداد و کیفیت اسپرم‌ها باید از حمام‌ها و وان‌های آب گرم دوری کرد چرا که بیش از ۳۰ دقیقه بودن در آن شرایط(دمای آب بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند موجب کاهش تعداد اسپرم‌ها شود. سونا‌های معمولی و بخار می‌تواند همان تاثیر را داشته باشد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید