انتشار این مقاله


رابطۀ بین قهوه و بوی بد دهان

وقتی که فنجان دوم قهوه‌اش را خورد، همکارانش شروع کردند در گوشی حرف بزنند و این عمل کمی کنجکاوی او را برانگیخت و هنگامی که از آنها در مورد موضوعی که حرف می‌زنند را پرسید، دروغی بیش نشنید و وقتی آمد که حرفی بزند خودش بوی بد دهانش را متوجه شد و سریعا از اتاق […]

وقتی که فنجان دوم قهوه‌اش را خورد، همکارانش شروع کردند در گوشی حرف بزنند و این عمل کمی کنجکاوی او را برانگیخت و هنگامی که از آنها در مورد موضوعی که حرف می‌زنند را پرسید، دروغی بیش نشنید و وقتی آمد که حرفی بزند خودش بوی بد دهانش را متوجه شد و سریعا از اتاق خارج شد و از این اتفاق ناراحت شد. واقعا چرا قهوه موجب بوی بد دهان می‌شود؟


بوی گرفتن دهان ناشی از نوشیدن قهوه یک پدیده طبیعی است و موردی است که طرفداران قهوه را بشدت ناراحت می‌کند. و بدنبال راه حلی برای این مشکل هستند.

برای شروع، قهوه می‌تواند منجر به xerostomia (خشکی دهان) بشود و معمولا با “دهان خشک” شناخته می‌شود. دلیل این موضوع این است که قهوه حاوی مقادیر زیادی کافئین– به میزان حداکثری ۲۰۰ میلی‌گرم در هر ۸ اونس یا ۲۳۷ میلی‌لیتر در یک فنجان–  است؛ کافئین یکی از متهمان اصلی در قضیه کاهش بزاق دهان است و شرایطی را ایجاد می‌کند که باکتری‌ها و قارچ‌ها بتوانند در آن رشد کرده و بالغ بشوند. این مسئله موجب بوی بد دهان می‌شود و علاوه بر این نبود بزاق می‌تواند مشکلاتی در سیستم گوارشی ایجاد کند و همچنین موجب پوسیدگی دندان‌ها نیز می‌شود. (منبع:NIH)

مدلی از قهوه که شما می‌نوشید می‌تواند این اثر را تغییر بدهد  و آن را تقویت بکند. برای مثال، یک فنجان اسپرسو به میزان بیشتری کافئین در حدود ۷۵ میلی‌گرم در هر اونس دارد و به سختی موجب بوی بد دهان می‌شود؛ این اتفاقات تنها به علت خشک کردن دهان کافین نیست و تراکم بیشتر کافئین نیز به تنهایی جدا از خشک کردن دهان رایحه قهوه را بیشتر در دهان باقی می‌گذارد. در حقیقت بیشتر بو‌های بد دهان از یک سری قوانین کلی پیروی می‌کنند؛ هر چه که ماده مصرفی قوی‌تر باشد بوی باقی گذاشته از خود برای مدت بیشتری باقی خواهد ماند برای همین دلیل است که پیاز و سیر بوی بد دهانی برای مدت طولانی به جا می‌گذارند. (منبع:Mayo Clinic, Live Science)

دلیل دیگری که موجب بوی بد قهوه می‌شود در واقع خود قهوه نیست بلکه موادی است که همراه آن مصرف می‌شود؛ ریختن کریمر، شیر، حتی کریمر‌ها غیر لبنی می‌تواند موجب رشد بیشتر و بهتر باکتری‌ها در محیط دهان بشود. علاوه بر این‌ها خود شکر نیز عمل مشابهی دارد و افزودنی‌ است که باکتری‌ها بر روی آن رشد می‌کنند. برای بدتر کردن شرایط به ضرر ما، قهوه حالت اسیدی دارد و حالتی است که موجب می‌شود که باکتری‌ها به حالت آماده باش درآمده و سریع رشد کنند.

یراه حلی که به ما کمک می‌کند که در مبارزه با قهوه و بوی آن پیروز باشیم این است که به نوشیدنی خود آب کمتری اضافه کنیم و همچنین قهوه‌ی بدون کریمر و شکر را بنوشیم؛ به اندازه‌ای که این نوشیدنی نچسب می‌شود به همان میزان بوی بد دهان آن کمتر می‌شود و قابل مدریت‌تر می‌شود. یکی دیگر از راه حل‌ها این است که به جای قهوه از چای استفاده کنیم چرا که همچنان کافئین در حدود ۷۰ میلی‌گرم در هر لیوان دارد. چای بسیار کمتر اسیدی است و آنچنانی که قهوه موجب بوی بد دهان می‌شود، چای نمی‌شود.
با این حال اگر شما قهوه‌ی باارزش خود را نمی‌خواهید ترک کنید می‌توانید برای تحریک ترشح بزاق بعد از نوشیدن قهوه‌ی خود یک لیوان آب بخورید، و اگر شرایط محیا بود، پس از مصرف قهوه، دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید. (منبع:Roston)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید