انتشار این مقاله


رنگ موی وابسته به دما

یک شرکت اروپایی به نام The Unseen  موفق به تولید رنگ مویی شده است که با تغییرات دمای محیط پیرامون، بین دو رنگ تغییر می کند. این رنگ مو که آتش نام دارد به تازگی همزمان با هفته مد لندن پرده برداری شد. این رنگ باغث می شود که رنگ مو بین رنگ های مختلف […]

یک شرکت اروپایی به نام The Unseen  موفق به تولید رنگ مویی شده است که با تغییرات دمای محیط پیرامون، بین دو رنگ تغییر می کند.

این رنگ مو که آتش نام دارد به تازگی همزمان با هفته مد لندن پرده برداری شد. این رنگ باغث می شود که رنگ مو بین رنگ های مختلف به طور موقت بسته به نوع رنگ استفاده شده تغییر کند. برای مثال سیاه به سفید، سیاه به قرمز، نقره ای به آبی، آبی به سفید و سیاه به زرد. این نوع رنگ با چند بار شستشو بدون ایجاد آسیب پایداری پاک می شود.

این نوع رنگ مو از جوهر های thermochromic ساخته شد است که در کتاب هایی که نوشته های آن با تغییرات دما تغییر رنگ می دهد، می توان استفاده کرد.

طبق اسناد و بیانات خود شرکت برای اینکه این نوع رنگ به پوست سر آسیبی نرساند، مواد سمی این نوع جوهر را با مواد تشکیل دهنده کمتر سمی جایگزین کردند.

رنگ با استفاده از یک مولکول مبتنی بر کربن پیچیده، که تحت یک واکنش برگشت پذیر با خود هنگامی که درجه حرارت تغییر می کند، کار می کند. در یک دمای خاص، یکی از شکل های مولکول با ثبات تر از دیگری است، و به همین دلیل یک واکنش صورت می گیرد و باعث تولید یک مولکول با جذب کمی متفاوت از نور می شود، و در نتیجه رنگ های مختلفی به وجود می آید.

دمای مورد نیاز بستگی به رنگ دارد، به عنوان مثال تغییر رنگ از آبی به سفید در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد فعال می شود در حالی که رنگ قرمز به سیاه در دمای ۳۱ درجه سانتی گراد فعال می شود.

تغییر دما ناشی از احساسات یک فرد، مانند خجالت کشیدن ، ظاهرا می تواند حتی به اندازه کافی برای تغییر رنگ این نوع رنگ مو، از جمله از سیاه به قرمز کافی باشد.

هدف از این محصول است فقط برای نشان دادن رنگ مو بسیار خوب نیست، بلکه برای تشویق جوانان به مشارکت در علم و فناوری است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید