انتشار این مقاله


برتری ورقه‌های گرافن نسبت به رنگدانه‌های سیاه در رنگ مو

محققان با استفاده از ورقه‌های گرافن توانستند مواد شیمیایی مضر موجود در رنگ موها را به کلی کنار بگذارند.

آسیب دیدن تارهای ابریشمی موی شما توسط رنگ‌ مو، موضوعی است که بیش از یک قرن صنایع آرایشی بهداشتی را درگیر خود کرده است. درحال حاضر تیمی از دانشگاه شمال غرب آمریکا برای حل این مشکل قدیمی از دانش مواد بهره گرفته‌اند. این تیم با استفاده از ماده‌ی فوق‌العاده گرافن توانست رنگ مویی غیر‌سمی بسازد که بدون آسیب رساندن به تارهای مو حداکثر ماندگاری را حتی بعد از چندین بار شستشو داشته باشد. ماهیت رسانای گرافن همچنین باعث می‌شود که بتوانیم از موها به عنوان الکترود‌های در محل استفاده کنیم ویا آن‌ها را با دستگاه‌های الکترونیکی ادغام کنیم.

رنگ کردن موها شاید ساده و عادی به نظر برسد ولی در واقع یک فرآیند شیمیایی پیچیده است. خارجی‌ترین لایه مو که کوتیکول نامیده می‌شود، دارای سلول‌هایی که همانند آرایش فلس‌ها قرار گرفته‌اند. رنگ‌های تجاری با استفاده از مواد شیمیایی خشنی مانند آمونیاک و سفیدکننده کار می‌کنند بطوریکه ابتدا فلس‌های کوتیکول را باز می‌کنند تا مولکول‌های رنگ بتوانند داخل شوند و سپس واکنش درون مو باعث ایجاد رنگ بیشتری شود. این روند نه‌تنها باعث شکننده‌تر شدن تار مو می‌شود، بلکه بعضی از این مولکول‌های کوچک بسیار سمی هستند.


مقاله مرتبط: آشکار ساز تابشی جدید، برپایه گرافن


هوانگ و تیمش با استفاده از هندسه طبیعی ورقه‌های گرافن توانستند مواد شیمیایی مضر را به کلی کنار بگذارند. در حالی که رنگ موهای فعلی با فعل و انفعالات شیمیایی مو سروکار دارند، ورقه‌های گرافن نرم و انعطاف پذیر هستند. بنابراین آن‌ها می‌توانند اطراف هر مویی را بپوشانند. فرمول هوانگ همچنین دارای پلیمر‌های متصل کننده خوراکی و غیرسمی برای اطمینان از جذب گرافن است. از فواید دیگر این رنگ خاصیت ضداستاتیک آن است که باعث می‌شود در فصل‌های سرد، الکتریسته ساکن در موها ایجاد نشود و پرواز موها را به علت این پدیده به حداقل برساند. هوانگ برای مقایسه گرافن با دیگر رنگدانه‌ای سیاه مانند کربن و اکسیدآهن، از دو واژه‌ی دستمال حوله‌ای کاغذی مرطوب و توپ تنیس استفاده کرد.

 دستمال حوله‌ای کاغذی مرطوب به راحتی به دور هرچیزی می‌چسبند در حالیکه توپ تنیس به راحتی با شامپو حذف می‌شود.


مقاله مرتبط: آيا رنگ‌ها و محصولات آرايشى مو مى‌توانند سبب سرطان شود؟


از سال ۲۰۰۴ که گرافن (شبکه دو بعدی اتم‌های کربن) وارد صحنه‌ی علم شده است، ساخت مواد امیدوارکننده بی‌پایان ممکن شده است. گرافن با ساختار فوق العاده قوی و سبک خود، دارای قابلیت بالایی برای کاربردهای بسیاری در زمینه‌ی الکترونیک و دستگاه‌های انرژی دارد. اما توسعه این برنامه‌ها اغلب به مواد گرافن نیاز دارد تا به عنوان ساختار مطلوب به منظور دستیابی به خواص الکتریکی، مکانیکی یا حرارتی فوق العاده‌ای باشد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید