انتشار این مقاله


آيا رنگ‌ها و محصولات آرايشى مو مى‌توانند سبب سرطان شود؟

مواد شيميايى موجود در محصولات آرايشى مو مى‌توانند براى انسان سرطان زا باشند؛ به‌خصوص رنگ‌هاى تيره‌تر.

هدف اين پرسش، بررسى اين است كه آيا رنگ كردن موها مى‌تواند منجر به سرطان و مشكلات سلامتى ديگر شود؟

برآورد شده است كه ٧٥ درصد زنان بالاى ١٨ سال و ١٠ درصد مردان بالاى ٤٠ سال در آمريكا، موهاى خود را رنگ مى‌كنند. بنابراين مسأله ى اينكه آيا اين عمل مى‌تواند مضر باشد، بسيار حائز اهميت است. تا همين اواخر، شواهد محكمى ديده نشده است كه رنگ كردن موها بتواند به انواع سرطان‌ها منجر شود. به هر حال، مطالعه اى كه امسال منتشر شد (٢٠١٧)، به اثرات رنگ مو، نرم‌كننده‌هاى مو و محصولات موی کلستروله، بر روى خطر سرطان سينه متمركز شد. در ابتدا، محققان از دانشگاه Rutgers، ساير عوامل خطر احتمالى براى سرطان سينه، را به حساب آوردند؛ از جمله خانواده، تاريخچه‌ى سلامت فردى، استفاده از هورمون، مصرف الكل و فعاليت بدنى در بين ٤,٢٨٥ شركت كننده‌ى مطالعه كه زنان آفريقايى، آمريكايى و قفقازى بين سنين ٢٠ تا ٧٥ سال بودند.


مقاله‌ى مرتبط: ٥ علامت هشدار دهنده ى سرطان پستان


محققان متوجه شدند كه استفاده از رنگ‌هاى قهوه‌اى تيره يا سياه، با ٥١ درصد افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه در ميان زنان آفريقايى و آمريكايى و نيز ٧٢ درصد افزايش خطر استروژن مثبت شدن گيرنده‌ى سرطان، در ارتباط است. هم چنين اين مطالعه، استفاده از محصولات آرايشى شيميايى و صاف‌كننده‌هاى مو را با ٧٤ درصد افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه در ميان خانم‌هاى قفقازى مرتبط دانست.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ما باید بیش‌تر در مورد پیامدهای بهداشتی کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده از این محصولات مو اطلاع داشته باشيم.

پيش از نتايج جديد، قوى‌ترين شواهدى كه ما براى ارتباط بين رنگ‌هاى مو و سرطان داشتيم، از مطالعات اپيدميولوژيك كه نشان دهنده‌ى ارتباط بين سرطان مثانه در ميان آرايشگران مو با تماس بالاى شغلى به اين محصولات بود، برمى‌آمد. اما حتى اين شواهد هم قطعى نبود. بر پايه‌ى يك خلاصه كه در ماه ژانويه ى ٢٠١٣ در مجله‌ى بالينى و زيبايى پوست منتشر شد، بخش عمده‌اى از داده‌هاى موجود، به طور قطع وجود ارتباط بين تماس شغلى به رنگ مو و سرطان مثانه را تأييد نمى‌كنند. به هر حال، بر پايه‌ى نتايج حاصل از مطالعه‌اى قبلى، كه ارتباط چشم‌گيرى را بين مصرف رنگ مو و سرطان مثانه كشف كرده بود؛ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال ٢٠٠٨ نتیجه گرفت که، کار مداوم با رنگ مو در سالن‌ها و آرایشگاه‌ها احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و اشتغال طولانى‌مدت در این مراکز احتمالاً براى انسان سرطان زاست. در عين حال  IARC، یک بازوی سازمان بهداشت جهانی، گزارش داد که شواهد کافی برای اين نتیجه‌گیری وجود ندارد که استفاده‌ى فردی از رنگ مو منجر به خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها شود.


مقاله‌ى مرتبط: آیا رنگ‌کردن مو تاثیری بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان دارد؟


مطالعات ديگر بر روى ارتباط رنگ هاى مو با لنفوم غيرهاجكين و لوسمى١ افزايش خطر را بين افرادى كه با استفاده از رنگ‌هاى جديد موهاى خود را رنگ مى‌كنند، نشان نداده است. در بين زنانى كه از رنگ‌هاى تيره ترى قبل سال ١٩٨٠ استفاده مى‌كردند، برخى افزايش خطراتى مشاهده شد؛ زمانى كه رنگ‌هاى مو عموماً حاوى آمين‌هاى آروماتيك و ساير عواملى بودند كه به عنوان سرطان‌زاى حيوانى شناخته شده‌اند. این مواد شیمیایی در محصولات، جديد، امروزه موجود نمى‌باشند.

به گفته‌ى سرپرست مطالعه:

به طور كلى، من استفاده از رنگ‌هاى موى حاوى عوامل رنگى مصنوعى را منع مى‌كنم، كه به نظر من مى‌توانند به اندازه ى غذاها، در محصولات آرايشى و بهداشتى مشكوك باشند. بيش‌تر از ٥,٠٠٠ ماده ى شيميايى متفاوت_ كه برخى از آن‌ها در حيوانات سرطان‌زا هستند_ در رنگ‌هاى مو استفاده مى‌شوند؛ كه مى‌توانند از راه پوست سر جذب شده، از طريق جريان خون غنى آن، در سراسر بدن حمل شود. آخرين شواهد مطالعه‌ى Rutgers، سوء ظن‌هاى من را درباره‌ى خطرات رنگ‌هاى مو و ساير محصولات رايج مو، تأييد مى‌كند.


١: سرطان خون

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید