انتشار این مقاله


سطح پایین ویتامین D می‌تواند باعث بازگشت بیماری کولیت اولسراتیو در طول بهبودی شود

یک مطالعه جدید توسط محققان در مرکز پزشکی بث باروچ انجام شد که نشان میداد سطح پایین ویتامین D خون خطر عود بیماری کولیت اولسراتیو (یک بیماری التهابی روده است که باعث ایجاد زخم و التهاب در روده بزرگ می‌شود) . این مطالعه در مجله بالینی گوارش وکبد منتشر شده است. سطح پایین ویتامین D […]

یک مطالعه جدید توسط محققان در مرکز پزشکی بث باروچ انجام شد که نشان میداد سطح پایین ویتامین D خون خطر عود بیماری کولیت اولسراتیو (یک بیماری التهابی روده است که باعث ایجاد زخم و التهاب در روده بزرگ می‌شود) . این مطالعه در مجله بالینی گوارش وکبد منتشر شده است.

سطح پایین ویتامین D با فعال شدن دوباره بیماری در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو مرتبط است اما در ان زمان ناشناخته بود. اقای الن ماس نویسنده ارشد و متخصص گوارش در مرکز بیماری‌های گوارش و کبد باروچ گفت : محققان در مطالعات قبلی بیماران مبتلا به بیماری کرون و کولیت‌اولسراتیو وخطر عود این بیماری‌ها را با سطح پایین ویتامین D خون  مرتبط نمی دانستند.با این حال، آن مشخص نبود که ایا کاهش سطح ویتامین D باعث تشدید این بیماری می‌شود یا نه؟

اقای ماس و همکارانش سطح سرمی ویتامین D را  در نمونه‌های خون نمونه برداری از سطح التهاب‌ها  روی ۷۰ زن مبتلا به کولیت اولسراتیو که با کولونوسکوپی دوره بهبودی خود را طی می‌کردند به مدت ۱۲ماه بررسی کردند.
دکتر جان  Gubatan که نویسنده اول این مطالعه است گفت: بیمارانی که سطح ویتامین D بالاتری دارند کمتر احتمال  بازگشت این بیماری را دارند این نشان می‌دهد که سطح بالای ویتامین D در برخی موارد از عود بیماری جلوگیری کند .
اقای Gubatan و ماس در حال حاضر به بررسی ارتباط بین ویتامین D و یک پروتئین به نام cathelicidin که در سلول های پوشش روده بزرگ است می‌پردازند.و ممکن است اثرات مفیدی بر روی ترکیب میکروبی داشته باشد. همچنین اقای ماس گفت: بر اساس این تحقیقات، محققان در حال تلاش برای پی بردن به این نکته که  چگونه ویتامین D ممکن است سلول های روده بزرگ  را از ترکیب های میکروبی از باکتری ها، قارچ ها، تک یاخته و ویروس هایی که در داخل بدن انسان زندگی می کنند محافظت کند اشاره کرد.

مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید