انتشار این مقاله


با ۴ بیماری مرگبار خودایمنی و علائم آن‌ها آشنا شوید

بیماری‌های خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌ی دفاع از آن را بر عهده دارد، به آن حمله می‌کند. این اختلالات بیش از ۲۳.۵ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده‌اند و احتمال آن که زنان را درگیر کنند بسیار بیشتر از مردان است. بیش از ۸۰ بیماری خودایمنی شناسایی شده‌اند و […]

بیماری‌های خودایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌ی دفاع از آن را بر عهده دارد، به آن حمله می‌کند. این اختلالات بیش از ۲۳.۵ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده‌اند و احتمال آن که زنان را درگیر کنند بسیار بیشتر از مردان است.

بیش از ۸۰ بیماری خودایمنی شناسایی شده‌اند و ما علائم چند مورد از مرگبارترین آن‌ها را در اینجا آورده‌ایم.

بیماری گریوز (Graves’ Disease)

این بیماری خودایمنی به دلیل فعالیت بیش از حد غده‌ی تیروئید رخ می‌دهد. به بیان انجمن تیروئید آمریکا علائم گریوز شامل پرکاری تیروئید، بیماری چشمی و مشکلات پوستی می‌باشد.

اگر بیماری گریوز درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض بسیار خطرناکی شود. این عوارض شامل مشکلات قلبی، طوفان تیروئیدی (که در آن ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن به مقادیر خطرناکی افزایش می‌یابند)، مشکلات بارداری و پوکی استخان هستند.

Giant Cell Myocarditis

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۰ توسط پژوهشگرانی در نیوجرسی نشان داد (giant cell myocarditis (GCM مهلک‌ترین بیماری خودایمنی است. به بیان سازمان ملی اختلالات کمیاب (National Institute for Rare Disorders) این بیماری غیرمعمول است و مشخصه‌ی آن التهاب ماهیچه‌ی قلبی است.

علائم اولیه‌ی GCM می‌تواند شامل تورم مچ پا، درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب، خستگی و تنگی نفس باشد.

بیماری آدیسون (Addison’s Disease)

یکی از انواع بیماری آدیسون نارسایی اولیه‌ی فوق کلیه (Primary Adrenal Disease) نام دارد که در آن سیستم ایمنی بدن به غده‌ی فوق کلیوی حمله می‌کند. این غده‌ها در رأس کلیه‌ها قرار گرفته‌اند و هورمون‌هایی تولید می‌کنند که برای عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز هستند.

علائم بیماری شامل ضعف عضلانی، خستگی بیش از حد، تیرگی پوست در نقاط مختلف و کاهش ضربان قلب و فشار خون هستند.

بیماری آدیسون. تیرگی پوست در نقاط مختلف از نشانه‌های این بیماری است.

گرانولوماتوز همراه با پلی‌آنژیت (Granulomatosis with Polyangiitis)

این اختلال – که قبلاً به نام گرانولوماتوز وگنر (Wegener’s Granulomatosis) شناخته می‌شد – سبب التهاب در عروق خونی بینی، سینوس‌ها، گلو، شش‌ها و کلیه می‌شود ولی بسیار نادر است. این اختلال سبب کاهش جریان خون به چندین بافت بدن می‌شود.

علائم گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت ممکن است شامل بی‌حسی در دست‌ها و پاها، ایجاد خونی، خروج خلط خونی با سرفه، کبودی و زخم پوستی، تب، خستگی و تنگی نفس باشد.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید