انتشار این مقاله


بلاستوسیستیس هومینیس

بلاستوسیستیس هومینیس یک ارگانیسم میکروسکوپی است که امکان دارد در مدفوع افراد سالمی که هیچ عارضه‌ی گوارشی ندارند نیز دیده شود. بلاستوسیستیس هومینیس عمدتاً در مدفوع افرادی که به اسهال، درد های شکم و سایر مشکلات گوارشی مبتلا هستند، دیده می شود. محققین هنوز بطور کامل به نقش بلاستوسیستیس هومینیس و اثرات آن در بدن […]

بلاستوسیستیس هومینیس یک ارگانیسم میکروسکوپی است که امکان دارد در مدفوع افراد سالمی که هیچ عارضه‌ی گوارشی ندارند نیز دیده شود. بلاستوسیستیس هومینیس عمدتاً در مدفوع افرادی که به اسهال، درد های شکم و سایر مشکلات گوارشی مبتلا هستند، دیده می شود.

محققین هنوز بطور کامل به نقش بلاستوسیستیس هومینیس و اثرات آن در بدن پی نبردند که آیا در بدن باعث ایجاد عفونت می‌شود یا خیر و چگونه. به احتمال زیاد گونه های مشخصی از بلاستوسیستیس هومینیس ارتباط  مشخصی با عفونت و علائم آن در بدن دارند. بعضی مواقع این ارگانیسم به سادگی در دستگاه گوارش فرد زندگی می‌کند بدون اینکه اثرات مخربی داشته باشد.

عفونت های بلاستوسیستیس هومینیس معمولاً خود به خود از بین می‌روند و نیازی به مداخلات درمانی نمی‌باشد، اما اگر علائم شما بهتر نشد ممکن است پزشک مداخلات دارویی را آغاز کند.

علائم و نشانه‌ها

علائم و نشانه هایی که می تواند با بلاستوسیستیس هومینیس در ارتباط باشند عبارتنند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • در شکم (کرامپ های شکمی)
  • نفخ
  • ورم
  • کاهش اشتها
  • خستگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما هریک از علائم گفته شده را برای مدت بیش از ۳ روز دارید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل و عوامل

بلاستوسیستیس هومینیس یک انگل تک سلولی می باشد که این انگل میتواند در برخی از افراد باعث ایجاد عفونت و بیماری و درنتیجه ظهور علائم شود و در برخی از افراد هم بدون وجود هیچ عارضه و علامتی وجود دارد که این افراد حامل بلاستوسیستیس هومینیس می باشند.

این انگل از طریق ارتباط دهانی-مدفوعی ایجاد شود بدین صورت که افراد پس از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را به خوبی نشویند و در حین تماس دست ها با دهان این انگل وارد سیستم گوارشی شده و باعث ایجاد عفونت شود.

بلاستوسیستیس هومینیس یک انگل متداول می باشد و هر فردی ممکن است که به آن آلوده باشد و در مدفوع او یافت شود. شما بویژه هنگامی که در مسافرت هستید و یا در مناطقی زندگی می کنید که تصفیه ی آن به خوبی صورت نمی گیرد و یا آب آنجا سالم نمی باشد، در خطر ابتلا به این انگل هستید.

تشخیص

تشخیص علت ایجاد اسهال ممکن است کمی دشوار باشد. حتی اگر بلاستوسیستیس هومینیس در مدفوع فرد وجود داشته باشد، ممکن است علت ایجاد کننده ی اسهال عامل دیگری باشد. ممکن است پزشک برای تشخیص علت اسهال پرونده‌ی پزشکی شما را بررسی کند و همچنین از شما سوالاتی درباره‌ی فعالیت‌های اخیرتان برای مثال رفتن به سفر بپرسد.

تعدادی تست آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌های انگلی یا سایر بیماری های غیر عفونی ایجاد کننده ی مشکلات گوارشی وجود دارد:

  • تست مدفوع: در این آزمایش مدفوع شما را از حیث وجود یا عدم وجود انگل ها و یا تخم آنها بررسی می‌کنند.
  • اندوسکوپی: اگر آزمایش مدفوع شما عامل ایجاد کننده ی علائم شنا را مشخص نکرد، احتمالا پزشک این تست را برای شما تجویز خواهد نمود، طی این تست پزشک یک لوله را وارد دهان یا رکتوم (مقعد) شما می کند تا عامل ایجادد کننده را پیدا کند.
  • تست های خونی: تست هایی که بتواند بلاستوسیستیس هومینیس را در خون تشخیص دهد هم اکنون وجود دارد ولی این تست متداول نمی باشد.

درمان

اگر بلاستوسیستیس هومینیس بدون هیچ عارضه و علامتی در بدن شما وجود دارد نیازی به درمان نخواهید داشت، عارضه و علائم خفیف نیز معمولا بطور خود به خود و بدون نیاز به مداخلات دارویی طی چند روز درمان می شوند.

دارو هایی که بطور بالقوه برای درمان عفونت های بلاستوسیتیس هومینیس بکار می روند عبارتتد از:

  • آنتی بیوتیک‌هایی همانند، مترونیدازول و تینیدازول
  • داروهای ترکیبی همانند سولفامتوکسازول و تریمتوپریم
  • داروهای ضد انگلی همانند پارومومایسین و نیتازوکسانید

با این وجود این نکته را در نظر داشته باشید که پاسخ به دارو در عفونت‌های بلاستوسیستیس هومینیس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت می‌باشد و به دلیل اینکه ممکن است علائم شما به دلیل دیگری جز عفونت انگلی باشد ممکن است هیچ بهبودی در علائم شما حاصل نشود.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید