انتشار این مقاله


ترک عادات بد واقعاً ممکن است؟

هنگامی که شما سعی می‌کنید که یه عادت بد را ترک کنید، فکر کردن به این مسئله هم می‌تواند یک حالت ناخوشایند برای انسان بوجود بیاورد. فرض کنید که زندگی شما بدون داشتن هیچ عادت خاصی چگونه خواهد شد؛ زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید که شما از تخت خود بلند شوید و بتوانید برای […]

هنگامی که شما سعی می‌کنید که یه عادت بد را ترک کنید، فکر کردن به این مسئله هم می‌تواند یک حالت ناخوشایند برای انسان بوجود بیاورد. فرض کنید که زندگی شما بدون داشتن هیچ عادت خاصی چگونه خواهد شد؛ زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید که شما از تخت خود بلند شوید و بتوانید برای رفتن به سر کار آماده شوید و هنگامی که به این مهم! دست یافتید بسیار خسته شده‌اید و این در حالی است که تازه شما از درد خانه خارج شده‌اید و کار خاصی انجام نداده‌اید. عادات به ما کمک می‌کنند که کارهای پست که نیازی به فکر کردن ندارند را سریعا و بدون صرف انرژی انجام دهیم. و با این عمل ذهن خود را دست نخورده نگه می‌داریم تا برای کارهای مهمتر از آن استفاده کنیم نه اینکه به این فکر کنیم که چگئنه مسواک کار می‌کند و ما چطور از آن استفاده کنیم.

حال، با در نظر گرفتن این مطلب که عادات چه مقدار می‌توانند برای ما مفید باشند، به نظر می‌رسد که ترک یا شکستن این عادات برای ما واقعا سخت است حتی اگر به بهبود زندگی ما کمک زیادی بکنند. هنگامی که یک عادت با وجود و ذهن ما عجین شود به نظر غیر ممکن می‌رسد که بتوانیم آن را ترک کنیم. این مشقت به نظر می‌رسد که به مسیرهای نورونی داخل مغز ارتباط دارد؛ که این دلیلی است برای اینکه جرا حذف یا تغییر این‌ها برای ما سخت است.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد؛ محققین بر روی موش‌ها آزمایشاتی انجام دادند تا ببینند که چگونه مغز آنها با مسئله تغییر عادات کنار می‌آید و آن را انجام می‌دهد. در این آزمایش موش‌ها یاد گرفتند که در یک مسیر مشخص حرکت کنند تا به جایزه در محل قرار گرفته شده برسند، شکلات – یک جایزه جهانی برای همه-. در نهایت حرکت در این مسیر برای موش‌ها به یک عادت تبدیل شد، عادتی که به آنها اجازه می‌داد که در این مسیر حرکت کنند تا به جایزه برسند. هنگامی که محققین جایزه را حذف کردند، موش‌ها عادت را سرکوب کردند و مسیر عصبی آن ناپدید شد. هنگامی که دوباره شکلات دوباره در محل قرار گرفت، مسیر عصبی دوباره شکل گرفت اما با این تفاوت که بدون وقفه و این بدین معنی بود که واقعا هیچکاه این عادت از بین نرفته بوده است. موش‌ها سریعا به عادت قبلی خود بازگشتند و مسیر را برای بدست آوردن جایزه می‌پیمودند.

این برای شما چه معنی‌ای دارد؟  این تحقیق بیان داشت که هنگامی که شما یک عادت را ترک می‌کنید، در واقع مسیر عصبی آن در مفز شما باقی خواهد ماند. بدین معنی که تنها با این تلنگر کوچک می‌تواند دوباره این مسیر را فعال کرد و دوباره عادت را به فرد برگرداند.

حتی جایگزین کردن یک عادت بد با یک عادت خوب؛ مانند دویدن به جای خوردن یک میان وعده اضافی. در همان لحظه موجب نمی‌شود که مسیر عادت بد از بین برود و در هر حال مسیری که شما را به سمت کلوچه سوق می‌دهد پابرجاست. اما خوشبختانه اگر شما به این عمل خود یعنی جایگزنی عادت ادامه دهید می‌توانید به هدف خود برسید و تا حدودی عادت قبلی از بین می‌رود و قابلیت برگشت نخواهد داشت.(منبع:Contie)

حال اگر شما در خودتان چیزی دیده‌اید و می‌دانید که به اندازه کافی اختیار بر کارهای خود دارید. زمان ساختن عادت جدید و خوب می‌تواند کمتر بشود. همان‌طور که همه می‌گویند مدت زمان لازم برای ساختن یک عادت خوب ۲۱ روز است، آیا این مطلب صحت دارد؟ در حالی که هیچ‌کسی نمی‌داند که این ۲۱ دقیقا از کجا آمده است ولی به نظر می‌رسد که به یک کتاب در دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد که موضوع آن خویشتن‌شناسی و جراحی پلاستیک بوده‌ است که در واقعا هیچ ربطی به موضوع عادت ندارد.(منبع:Gardner)

به نظر می‌رسد که ساخت یک عادت جدید بیشتر از ۲۱ روز طول می‌کشد چیزی در حدود ۶۶ روز. بر طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد؛ بعضی افرادی که در شرایط سختی قرار داشتند و نیاز مبرم به یک عادت خوب داشتند، توانستند یک عادت خوب را در مدت ۱۸ روز ایجاد کنند در حالی که برای برخی تخمین زده شد که به مدت ۲۵۴ روز طول خواهد کشید.(منبع:Lally and Gardner) چه درسی از این مقاله می‌گیریم؟ اگر به دنبال این هستیم که عادت بدی را ترک کنیم، بهتر است بدانیم که هرچه بیشتر مقاومت کنیم در برابر آن مسیر آن بیشتر محو می‌شود و با جایگزینی یک سری عادات خوب می‌توان این عمل را تسریع کرد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *