انتشار این مقاله


ایمپلنت‌های سینه؛ هرآن‌چه لازم است بدانید

خانم‌هایی که از ایمپلنت سینه استفاده می‌کنند، انتظار دارند که سینه‌هایی بزرگ‌تر یا پرتر را پس از عمل جراحی داشته باشند. این مقاله به بررسی انواع ایمپلنت‌های سینه، مراحل عمل جراحی و مشکلاتی که پس از آن می‌توان انتظار داشت می‌پردازد.  ایمپلنت‌های سالین و سیلیکونی دو نوع اصلی ایمپلنت سینه وجود دارد: ایمپلنت‌های سالین (نمکی) […]

خانم‌هایی که از ایمپلنت سینه استفاده می‌کنند، انتظار دارند که سینه‌هایی بزرگ‌تر یا پرتر را پس از عمل جراحی داشته باشند.

این مقاله به بررسی انواع ایمپلنت‌های سینه، مراحل عمل جراحی و مشکلاتی که پس از آن می‌توان انتظار داشت می‌پردازد.

 ایمپلنت‌های سالین و سیلیکونی

دو نوع اصلی ایمپلنت سینه وجود دارد: ایمپلنت‌های سالین (نمکی) و ایمپلنت‌های سیلیکونی. ایمپلنت‌های سیلیکونی همان‌طور که از نامشان پیداست، از سیلیکون و ایمپلنت‌های سالین از محلول‌های آب و نمک ساخته می‌شوند.
محلول آب و نمک در برخی از انواع ایمپلنت از پیش پر می‌شود و در برخی دیگر، در طی عمل جراحی وارد می‌شود.

ایمپلنت‌های سیلیکونی، از یک ژل پلاستیکی ساخته می‌شوند و بسیاری از خانم‌ها عقیده دارند که این دسته از ایمپلنت‌ها، حسی شبیه‌تر به ساختار سینه‌ی واقعی به فرد می‌دهند؛ هرچند که احتمال خارج شدن این دسته از ایمپلنت‌ها از بافت نسبت به ایمپلنت‌های سیلیکونی بیشتر است.

هریک از این ایمپلنت‌ها در اشکال و اندازه‌های متفاوتی عرضه شده و دارای مزایا و معایب خاص خود هستند؛ بنابراین این‌که کدام یک از آنان مناسب‌ترند، بیشتر یک ترجیح فردی است.

عمل جراحی ایمپلنت سینه چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی‌که بافت سینه در خانم‌ها تا حدود بیست سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد، سازمان غذا و دارو عمل‌های جراحی افزایش سایز سینه را برای سنین زیر ۱۸ سال و استفاده از ایمپلنت‌های سالین را نیز برای سنین زیر ۲۲ سال ممنوع اعلام کرده است.
در صورتی که قصد انجام دادن این عمل را دارید، بهتر است به دنبال جراح‌های باتجربه‌تر باشید؛ چرا که احتمال بروز مشکلات پس از عمل را کاهش خواهد داد.
این عمل جراحی، یک تا دو ساعت به‌طول می‌انجامد و فرد در طول آن، بیهوشی عمومی را تجربه خواهد کرد.
جراح، برشی در قسمت تحتانی سینه، زیر بغل و اطراف نوک سینه ایجاد می‌کند و ایمپلنت را درون یک بسته، در زیر یا بالای عضله‌ی سینه قرار می‌دهد.

سایز این ایمپلنت با توجه به بدن فرد و تقاضای وی تعیین می‌شود. برش‌ها سپس، با بخیه و یا چسب جراحی بسته خواهند شد.

ریکاوری پس از جراحی

سینه‌ها پس از عمل جراحی، با گاز پوشیده می‌شوند و تا نقاهت کامل، از نوعی نگه‌دارنده استفاده می‌شود.

در زمان ریکاوری، فرد باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کند؛ برای مثال، توصیه می‌شود تا ۶ هفته پس از انجام دادن عمل، فرد از برداشتن وسایل و وزنه‌های سنگین خودداری کند.

مسکن‌های بدون نسخه نظیر استامینوفن می‌توانند به بهبود درد احتمالی کمک کنند.

هم‌چنین، بروز التهاب و تورم در این ناحیه پس از عمل معمولا انتظار می‌رود که باید تا چند هفته، محو شود.

مشکلاتی که پس از عمل جایگذاری ایمپلنت سینه می‌توان انتظار داشت:

  • احساس درد در ناحیه‌ی سینه
  • تفاوت در حس ناحیه‌ی نوک و اطراف سینه
  • بروز زخم‌های بافتی
  • خونریزی
  • عفونت
  • مشکلاتی که در شکل و اندازه‌ی سینه بروز پیدا می‌کنند؛ برای مثال، عدم تقارن در دوطرف

باید توجه داشت که احتمال خارج شدن ایمپلنت از موقعیت خود همواره وجود خواهد داشت؛ درصورتی که ایمپلنت از جنس سالین باشد، به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود اما ایمپلنت‌های سیلیکونی، در صورت پاره‌شدن، ممکن است هیچ نشانه‌ای ایجاد نکنند، در این حالت، پارگی خاموش ایجاد می‌شود.

عمر ایمپلنت‌های سینه چقدر است؟

این ایمپلنت‌ها برای استفاده‌ی مادام‌العمر طراحی نشده‌اند؛ با توجه به این‌که شکل یا اندازه‌ی آن‌ها در طول زمان می‌تواند تغییر کند، لازم است تجدید شوند.
خانم‌هایی که از ایمپلنت‌های سیلیکونی استفاده می‌کنند، لازم است که هر دوسال یکبار بعد از عمل، تست MRI انجام دهند تا درصورت بروز پارگی خاموش، آگاه شوند.

استفاده از ایمپلنت‌ها، انجام ماموگرافی را با دشواری مواجه می‌کند اما انواع خاصی از تصویربرداری با اشعه‌ی X قابل انجام‌دادن هستند.
باید درنظر داشت که احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که از ایمپلنت‌های زیبایی استفاده می‌کنند، بالاتر است.
مشکلاتی در تغذیه‌ی نوزادان در مادرانی که قصد دارند که کودک خود شیر دهند، وجود خواهد داشت؛ بنابراین لازم است که قبل از انجام هرگونه عمل زیبایی، از عواقب آن به‌طور کامل اطلاع داشته باشید.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید