انتشار این مقاله


۵ زنگ خطر و نشانۀ خودکشی

آمار مربوط به میزان خودکشی در سال‌های اخیر قابل توجه و جدی شده است. در سال ۲۰۱۰، بیشتر افرادی که خودکشی کردند، این کار را در تصادفات انجام دادند. اگر فردی افسرده باشد احتمال این اتفاق را تشدید می‌کند. با این حال نمی‌توان در کلینیک مشخص کرد که آیا فردی افسرده است یا حتی می‌خواهد […]

آمار مربوط به میزان خودکشی در سال‌های اخیر قابل توجه و جدی شده است. در سال ۲۰۱۰، بیشتر افرادی که خودکشی کردند، این کار را در تصادفات انجام دادند.

اگر فردی افسرده باشد احتمال این اتفاق را تشدید می‌کند. با این حال نمی‌توان در کلینیک مشخص کرد که آیا فردی افسرده است یا حتی می‌خواهد خودکشی کند. و این مسئله‌ای است که به رنگین پوست بودن افراد هم ربطی ندارد. برای بازماندگان او و پزشکان معالج آن فرد، خودکشی یک موقعیت احساسی وحشتناک و یک چالش روانی محسوب می‌شود. برخی از نشانه‌های خودکشی، البته اگر وجود داشته باشد در زیر آورده شده است البته همانند نشانه‌های افسردگی، نشانه‌های خودکشی بسیار متفاوت می‌تواند باشد.

ماه سپتامبر، ماه جلوگیری و آماده باش در مقابل خودکشی است. در مورد خودکشی و نشانه‌های آن با روانشناس، محقق و نویسنده در زمینه سلامت، دکتر Nicole Joseph گفتگویی انجام دادی که در در ادامه نشانه‌ها و علائمی که اعضای خانواده می‌توانند از آن به قصد خودکشی یا احتمال این‌ کار پی ببرند.

۵. آسیب زدن و ایجاد جراحت در خود

آسیب به خود یا جراحت، تنها به بریدن، خراشیدن، سوزاندن یا زدن خود محدود نمی‌شود اما هر کاری را که بتوان در این گروه قرار داد می‌تواند نشانه‌ای از قصد به خودکشی باشد.

البته در نظر داشته باشید که اگر هر کسی که به خودش صدمه‌ای وارد کند قصد خودکشی ندارد. اما ارزشش را دارد که اگر دیدید این اتفاقات زیاد اتفاق می‌افتد و فرد زیاد از کرده خود ناراحت نیست با یک متخصص مشورت کنید و او را در جریان قرار دهید.

۴. احساس از دست دادن و فقدان

جوزف در این باره می‌گوید:

احساس کم اهمیتی و فقدان می‌توان ناشی از فاکتورهای زیادی باشد. یک فرد جوان ممکن است احساس کند که بی ارزش شده است هنگامی که دوستانش او را ترک کنند یا اینکه توسط گروهی خاص رد شود و یا اینکه یکی از نزدیکانش را از دست بدهد مانند زمانی که پدر و مادر یک کودک از هم جدا می‌شوند.

برای افراد مسن که بالای ۶۵ سال سن دارند این احساسات عمیق موجب به گوشه‌گیری آنها می‌شود. برای افراد میان‌سال اگر این اتفاقات بیافتد آنها بیشتر علاقه‌مند به زندگی در انزوا و تنها هستند و با این کار، شرایط خود را بدتر می‌کنند و در معرض خودکشی قرار می‌گیرند.


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی


نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشیم این است که این احساسات در جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد درحالی که در بزرگسالان احساسات مشکل بزرگی نیستند و صدمات عاطفی مشکل بزرگی را ایجاد نمی‌کنند. البته نکته مهم در مورد پدر و مادر‌ها این است که اگر آنها در شرایط احساسی سختی قرار بگیرند می‌توانند بر روی ریسک خودکشی فرزندانشان تاثیر زیادی داشته باشند.

۳. تغییر در شخصیت و عادات

نشانه‌هایی مانند افزایش وزن، کاهش علاقه، بدون محرک بودن و بدون هیجان بودن در هنگام دریافت هدیه‌ میتوانند یک ریسک بزرگ برای اقدام به خودکشی باشد.
به عنوان خانواده‌ی فردی که با ریسک خودکشی کردن است بناید از این ترسی داشته باشید که از او در این باره سوال کنید. معمولا والدین می‌ترسند از فرزندشان در مورد خودکشی سوال کنند چرا که فکر می‌کنند که با این کار آنها را به خودکشی تشویق کرده‌اند؛ با توجه به تجربه‌ در این باره، این که به کودکانتان نشان دهید که چقدر برایتان مهم هستند و اینکه می‌خواهید به آنها کمک کنید می‌توانند اثر بازدارنده‌ای داشته باشد.


مقاله‌ی مرتبط: افزایش سن با تغییر شخصیت همراه است


در مواردی که یادداشتی پیدا می‌کنید، ریسک خودکشی خیلی بالاست و حتما با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید و هر لحظه را غنیمت بشمارید.

۲. دست کم گرفتن خود

عدم اعتماد به نفس یک مورد عادی در بین جوانان و نوجوانان است، با این حال جملاتی مانند ” هیچ‌کسی از نبودن من ناراحت نمی‌شود” یا “کسی به من اهمیت نمی‌دهد” نشانگر‌های مهمی هستند و ریسک بالای خودکشی را نشان می‌دهند.
اگر شما به او اهمیت می‌دهید و عاشق او هستید بهتر است به او علاقه خود را نشان دهید و بگذاریذ بفهمد که چقدر برایتان اهمیت دارد و از نبودش ناراحت خواهید شد. در این موارد به مشاوره با یک متخصص بروید.

۱. ناامیدی

کسانی که به نظر می‌رسد امیدی به آینده ندارد و قصد و تلاشی در جهت بهبود حال خود در آینده ندارند، احتمالا افسرده هستند و احتمالا به خودکشی روی می‌آورند.
جملات ساده‌ای مانند ” هنگامی که بزرگ شوم … ” یا حتی جملاتی که در آن‌ها “هفته آینده” یا “ماه دیگه” نشان‌دهنده امید به آینده هستند. عدم امیدواری به آینده یکی از خطرناک‌ترین و نشانگر‌های ریسک اقدام به خودکشی است.


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی؛ با علائم احساسی آن آشنا شوید


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید