انتشار این مقاله


دلایل متفاوت برای استفاده از سیگار الکتریکی

دلایلی که مردم از سیگارهای الکترونیکی استفده میکنند در حال تغییر است :عده کمی از آن برای ترک سیگار استفاده میکنند و اکثر افراد برای بالا بردن تصویر اجتماعی خود از آنها استفاده میکنند. یافته های این تحقیق میتوانستند پیامد های مهمی برای سلامت عمومی داشته باشند، مثلا میتوانستند طرحهای کمکی برای استفاده نکردن سیگار های […]

دلایلی که مردم از سیگارهای الکترونیکی استفده میکنند در حال تغییر است :عده کمی از آن برای ترک سیگار استفاده میکنند و اکثر افراد برای بالا بردن تصویر اجتماعی خود از آنها استفاده میکنند.

یافته های این تحقیق میتوانستند پیامد های مهمی برای سلامت عمومی داشته باشند، مثلا میتوانستند طرحهای کمکی برای استفاده نکردن سیگار های الکترونیکی بدهند.

با وجود اینکه محققان قبلا این موضوع را بررسی کرده بودند، اما آنها در تحقیق جدید اینطور گفتند که پژوهش های قبلی به نوعی پاسخ های شرکت کنندگان را محدود میکرد.

برای مثال، ارزشیابی ها شامل یک سری سوالات بله یا نخیر بود، ویا سوالات چند گزینه ای که به پاسخ دهندگان اجازه نمیدادند حرفهای خود را بیان کنند.

جان آیر میگوید: چگونه میشد اگر میتوانستیم از حرفهای عامیانه مردم درباره سیگارهای الکترونیکی که به دوستان خود نه به یک محقق میگویند، با خبر شویم.

برای اینکار محققان سراغ توییتر رفتند.

در تحقیق سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، پژوهشگران بیش از ۳ میلیون توییت را در مورد سیگارهای الکترونیکی بررسی کردند. توییتهایی که در ابتدا مورد بررسی قرار میگرفتند شامل عباراتی مثل سیگار الکترونیکی، e-cig و… بود.

این توییتها سپس به جملاتی که به e-cig مربوط میشدند، محدود شدند؛ برای مثال، توییتهایی مثل ” من سیگار الکتریکی دارم و به ترک کردن من کمک میکند” نگه داشته شدند اما توییتهایی مثل ” من کسی را دیدم که سیگار میکشید” از آزمایش حذف شدند.

در انتها، محققان توییتها را بر اساس دلایل افراد برای کشیدن سیگار، طبقه بندی کردند.آنها این کار را با هفت دلیل اصلی به پایان رساندند: هزینه کم، انتخاب طعم و عطر، مطمئن برای استفاده، قابلیت استفاده در خانه، بوی مطلوب، ترک سیگارهای معمولی و تصویر اجتماعی.

توییتها اینطور نشان میداد که دلیل اصلی مردم برای استفاده از سیگار الکتریکی ترک سیگارهای معمولی بود. پس از آن تصویر اجتماعی با ۲۱ درصد توییتها دلیل دوم بود و سومین دلیل، استفاده در خانه بود.

تا سال ۲۰۱۵ کمتر از ۳۰ درصد توییتها در مورد ترک سیگارهای معمولی بود. به جای آن، تصویر اجتماعی دلیل اصلی کشیدن سیگار الکتریکی شده بود.قابلیت استفاده در خانه نیز با ۱۲ درصد دلیل سوم بود.

محققان گفتند یافته های آنها بر اساس تحقیقات قبلی و شواهد شفاهی بود.

برای مثال، کاهش در ترک سیگار به عنوان دلیلی برای مصرف سیگارهای الکتریکی با کاهش در جست و جو های گوگل برای سیگارهای الکتریکی به عنوان راهی برای ترک سیگار همراه بود.

همزمان تجارت سیگار الکتریکی بر روی تصویر اجتماعی متمرکز شده بود و نتیجه اش این بود که تصویر اجتماعی به عنوان دلیل اصلی مطرح شد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید