انتشار این مقاله


سیگار الکتریکی؛ خوب یا بد؟

مزایا و معایب سیگار الکتریکی

بر اساس مطالعات جدید، نیکوتین موجود در بخار سیگار الکتریکی می‌تواند باعث افزایش میزان آدرنالین در قلب و در نتیجه، افزایش خطر سکته‌ی قلبی و ایست ناگهانی قلب شود. اخیراً سیگارهای الکتریکی به‌عنوان گزینه‌ای سالم‌تر نسبت به سیگارهای تنباکویی معرفی شده‌اند؛ چون حاوی مقدار کم‌تری از مواد سرطان‌زا هستند.

مضرات سیگار الکتریکی

دکتر Holly Middlekauff، متخصص قلب در دانشگاه پزشکی کالیفرنیا، می‌گوید:

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که سیگارهای الکتریکی به دلیل نیکوتینی که به طور معمول آزاد می کنند، می‌توانند برای سلامتی خطرناک باشند.

سیگارهای الکتریکیِ حاوی نیکوتین، موجب ایجاد پاسخ تهاجم یا گریز در سیستم عصبی سمپاتیک می‌شوند. این پاسخ باعث آزاد شدن آدرنالین می‌گردد که ضربان قلب را افزایش داده و فاصله‌ی بین هر ضربان با ضربان بعدی را کاهش می‌دهد. به گفته‌ی Middlekauff، نگرانی این‌جاست که مصرف گسترده‌ی نیکوتین باعث افزایش درازمدت میزان آدرنالین در قلب  شده که به عنوان یکی از عوامل خطر سکته‌ی قلبی است.


مقاله مرتبط: FDA به دنبال کاهش نیکوتین در سیگار


مطالعات گذشته سیگارهای الکتریکی را با تغییرات غیرعادی ضربان قلب یا فاصله‌ی زمانی بین ضربان‌های قلب ارتباط داده‌اند. به هر حال محققان مطمئن نیستند که این علائم به دلیل نیکوتین موجود در سیگار است یا این که مواد شیمیایی دیگر موجود در بخار علت این علائم می‌باشد.

برای پی بردن به این قضیه Middlekauff و تیمش از ۳۳ فرد بالغ غیرسیگاری درخواست کردند که سیگارهای الکتریکی یا سیگارهای تنباکویی مصرف کنند. شرکت‌کنندگان در آزمایشگاه به مدت ۳۰ دقیقه ۶۰ پاف تنظیم شده از سیگار را مصرف کردند. آن‌ها این کار را ۳ بار تکرار کرده و سیگار مصرفی‌شان هربار تغییر می‌کرد. دفعه‌ی اول سیگار الکتریکی حاوی نیکوتین، دفعه‌ی دوم سیگار الکتریکی فاقد نیکوتین و بار آخر سیگار الکتریکی ساختگی ِفاقد مایع مصرف کردند. Middlekauff می‌گوید:

فقط پس از مصرف سیگار الکتریکی حاوی نیکوتین، این الگوی غیرعادی مرتبط با افزایش میزان آدرنالین قلب مشاهده شد. سیگار الکتریکی آزادکننده‌ی نیکوتین باعث تغییر ۲۰ درصدی و افزایش ۱۰ درصدی ضربان قلب می‌شود.

سیگار الکتریکی می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد

طبق گفته‌ی Aruni Bhatnagar، سخنران یک سازمان مرتبط با قلب در آمریکا و استاد دانشگاه Louisville در کنتاکی، این یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که استفاده از سیگار الکتریکی می‌تواند نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد. افزایش سریع و مداوم ضربان قلب و فشار خون هیچ‌وقت برای سلامتی خوب نیست. Gregory Conley، رئیس انجمن سیگارهای الکتریکی آمریکا، با این ارزیابی مخالف بوده و معتقد است که محققان در یافته‌های خود اغراق می‌کنند. Conley می‌گوید:

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که مصرف وعده‌های غذایی محتوی مقادیر زیاد کربوهیدرات، باعث تغییرات ضربان قلب می‌شود. آیا قرار است ما به مردم جهت عدم استفاده از پوسته‌ی ذرت هشدار دهیم؟! این اطلاعات بی معنی است.


مقاله مرتبط:سیگار در هر حالت مضر است


کدام بهتر است، سیگار الکتریکی یا تنباکویی؟

بر اساس نتایج، Middlekauff معتقد است که مصرف‌کنندگان فعلی سیگارهای تنباکویی بهتر است از سیگارهای الکتریکی استفاده کنند. در این صورت آن‌ها از عوامل سرطان‌زای حاصل از سوختن تنباکو در امان می‌مانند؛ اگرچه ممکن است با اثرات سوء این نوع سیگار بر روی سلامتی قلب مواجه شوند. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند سیگارهای الکتریکی ممکن است برای سلامتی افرادی که تا کنون سیگار مصرف نکرده‌اند، زیان آور باشند. به نظر Middlekauff، اگر تاکنون سیگار مصرف نکرده‌اید، توصیه‌ی مهم آن است که سیگار الکتریکی مصرف نکنید؛ چون این سیگارها بی‌ضرر نیستند.


مقاله مرتبط: آیا خطر سیگار برگ از سیگارهای معمولی کمتر است؟


گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید