انتشار این مقاله


چگونه باهوش‌تر باشیم

دوست داشتید که باهوش‌تر بودید؟ دوست داشتید بقیه‌ی مردم هم باور میکردند که شما باهوش‌‌ترید؟ دست‌یابی به مورد دوم ممکن است آسان‌تر باشد، اما چه بخواهید به طور واقعی ظرفیت فکری خود را افزایش دهید، یا فقط به فواید باهوش به نظر رسیدن، دست‌یابید، در این‌جا راه‌کارهایی آورده‌اروش ایم که می‌تواند به شما در رسیدن […]

دوست داشتید که باهوش‌تر بودید؟ دوست داشتید بقیه‌ی مردم هم باور میکردند که شما باهوش‌‌ترید؟ دست‌یابی به مورد دوم ممکن است آسان‌تر باشد، اما چه بخواهید به طور واقعی ظرفیت فکری خود را افزایش دهید، یا فقط به فواید باهوش به نظر رسیدن، دست‌یابید، در این‌جا راه‌کارهایی آورده‌اروش ایم که می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

۱. خودتان را به این اختصاص دهید که یک یادگیرنده‌ی همیشگی باشید

مردم فکر می‌کردند که هوش یک پدیده‌‌ی ثابت است و با تلاش پیشرفت نمی‌کند. شواهد مدرن اظهار دارند که این موضوع حقیقت ندارد. اگرچه ممکن است یک کودن هیچ‌وقت به یک نابغه تبدیل نشود، اما هر شخصی توانایی این را دارد که هوش خود را تا حدودی افزایش دهد. اگرچه این روند به آسانی یادگیری چند لغت جدید نیست؛ زمان و تلاش زیادی می‌طلبد تا جهان اطراف خود را عمیقاً به سوی خود جلب کنید.


مقاله‌ی مرتبط: ۳ ترفند برای بهبود روند یادگیری


۲. احساسات خود را دنبال کنید

مردم وقتی به موضوعی علاقه‌مند باشند، به طور مؤثرتری آن‌ را می‌آموزند. اگر شما به چیزی علاقه‌مند باشید، مصمم می‌شوید که آن را عمیقاً یاد بگیرید. این نوعی از بررسی متمرکز و ادامه‌دار است که به افزایش هوش منجر می‌شود. هوش واقعی یعنی مهارت عمیق داشتن در موضوعات اندک، نه یادگیری سطحی طیف گسترده‌ای از موضوعات. آیا آلبرت انیشتین در همه‌ی زمینه‌های فیزیک، مردم شناسی، زبان شناسی، زمین شناسی، رفتار حیوانات، و نقد ادبی به طور مساوی با‌استعداد بود؟ البته که نه. ضرب‌المثل “جک همه کاره” بودن، یعنی ماهربودن در هیچی؛ اگر سعی کنید که فقط مقدار کوچکی از هرچیزی را یاد بگیرید، ممکن است فقط گستره‌ای وسیع از “هیچ چیز” را یاد بگیرید.


مقاله‌ی مرتبط: IQ یک افسانه است: هوش انسان از حداقل ۳ بخش مجزا تشکیل شده است


۳. خودتان را به چالش بکشید

اگر در حال مبارزه نیستید، خودتان را به جلو نمی‌رانید. یادگیری نباید مانند شکنجه باشد؛ بلکه باید پر پاداش باشد، اگرچه تا وقتی که یادگیری تلاش بسیاری نطلبد، این پاداش احتمالاً ممکن نخواهد بودخودتان را به جایی هل دهید که بر ایده‌های جدید تسلط یابید و به قلمروی هوشی جدیدی وارد شوید.

۴. به این که چگونه فکر می‌کنید، فکر کنید

به این امر فراشناخت می‌گویند، کاری که افراد باهوش در آن سرآمد هستند. فراشناخت به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید چگونه یاد می‌گیرید، و آن استراتژی را در زمینه‌های مختلف به کار گیرید. برای مثال؛ وقتی شما بدانید که مطالعه‌ی فردی در یادگیری شما مؤثرتر است، برای آماده شدن در امتحان به یک مطالعه‌ی گروهی ملحق نمی‌شوید.

۵. از بدنتان مراقبت کنید

مردم گاهی اوقات فراموش می‌کنند که مغز نیز یک اندام فیزیکی است مانند دیگر اندام‌ها. همانطور که اگر حمام کنید پوستتان سالم‌تر است، و اگر سیگار نکشید ریه‌هایتان سالم‌تر است، مراقبت خوب فیزیکی نیز باعث می‌شود تا مغز، سطح عملکرد بالاتری داشته باشد نسبت به یک مغز نادیده گرفته‌شده. شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید مغزتان چقدر مؤثرتر اطلاعات را پردازش می‌کند اگر خواب کافی داشته باشید و ورزش کنید و میوه و سبزیجات مصرف کنید.


مقاله‌ی مرتبط: برخلاف باور‌ها همه‌ی افراد به تمرینات ورزشی پاسخ می‌دهند


۶. یک زبان جدید یاد بگیرید

این مغز شما را وادار می‌کند تا راه‌های جدیدی از معنی سازی را مورد بحث قرار دهد، و یادگیری آگاهانه و شهودی شما از سیستم زبان را افزایش دهد. بیشتر فکر‌کردن درباره‌ی زبان هم‌چنین این فایده را دارد که آسانی زبان اول شما را برایتان بیشتر کند. و یادگیری همه‌ی آن کلمات جدید، حافظه‌ی شما را بهبود می‌بخشد.


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط یادگیری زبان دوم با حس‌آمیزی


۷. یاد بگیرید یک ابزار موسیقی را بنوازید

این یادگیری بخش‌هایی از مغز شما را که مربوط به پردازش شناختی است، تمرین می‌دهد، و شما را به راه‌های جدیدی از دریافت و تبادل اطلاعات معرفی می‌کند. هم‌چنین به بهبود حافظه‌تان کمک می‌کند، و استرس را کاهش می‌دهد؛ چرا که استرس یک فاکتور مهم در ممانعت از رشد هوش است.

۸. اخبار جدید را بخوانید

اگرچه همراه بودن با اتفاقات در جریان، ممکن است دقیقاً ظرفیت هوشی شما را افزایش ندهد، اما یک فرد باهوش واقعی، فرد کنجکاویست که می‌خواهد با دنیایی که در آن زندگی می‌کند، درگیر باشد. داشتن ایده‌های جدید، اغلب بر پایه‌ی ایده‌های موجود بنا می‌شود پس هوشمندانه است که تا جایی که ممکن است، مشکلاتی که جهان با آن رو به روست، و طوری که مردم سعی می‌کنند آن را حل کنند، را بشناسیم. به یاد داشته باشید که، همه‌ی منابع خبری مقداری خطا دارند؛ مطمئن شوید که خبرهایتان را از منابع مختلف دریافت می‌کنید، و هیچ وقت چیزی را به این دلیل که در روزنامه آورده شده، کاملاً حقیقت ندانید.

۹. کم‌تر به تکنولوژی وابسته باشید

این که به آسانی با تکنولوژی اطلاعات را به دست می‌آوریم، زدگیمان را آسان‌تر کرده، اما هم‌چنین می‌تواند ما را نادان‌تر کند. برای مثال مسیر عصبی که در نقشه‌خوانی درگیر می‌شود، ممکن است در نسل جدید بسیار ضعیف‌تر از نسل پیشین باشد. چرا که نسل جدید، از GPS برای یافتن راه خود استفاده می‌کند، در حالی که نسل قبل اگر گم می‌شدند از اطلس‌ها استفاده می‌کردند. در یک حالت مشابه، نسل جدید اگر نتواند معنی یک کلمه را به یاد آورد، به احتمال زیاد سریعاً آن را Google می‌کند، در حالی که نسل قدیم در جایی می‌نشست و تمرکز می‌کرد و سعی می‌کرد تا به یاد آورد و در عوض قوی‌کردن توانایی‌شان در به یاد آوری اطلاعات، آن‌ها می‌توانند بدون هیچ تلاش و فکری، اطلاعات را به دست آورند. سعی کنید کم‌تر به گوشی خود وابسته باشید، و از مغز خود استفاده کنید.


مقاله‌ی مرتبط: از دیابت گرفته تا پوسیدگی دندان؛ بدن‌های ما برای این زندگی ساخته نشده‌اند!


۱۰. پذیرای عقاید جدید باشید

ایده‌های جدید را به بهانه‌ی ترسناک بودن، گیج‌کننده بودن، و یا تهدید کردن شیوه‌ای که قبلاً جهان را آن‌گونه می‌دیدید، از بین نبرید.پذیرای آن باشید که دید خود را تغییر دهید. توانایی پذیرفتن اشتباه، نشانه‌ی یک ذهن بزرگ است.

۱۱. مشکلی با این‌که کودن به نظر برسید نداشته باشید

کنجاوی مانند نادیده گرفتن نیست. افراد تیزهوش واقعی، همواره در حال سؤال پرسیدنند چرا که یک فرد باهوش می‌داند که همه چیز را نمی‌داند. وقتی شما یادگیری یک مهارت جدید را شروع می‌کنید، در آن خیلی خوب نخواهید بود؛ این امر طبیعیست. اگر شما کاری را که در آن بد هستید در زمان‌های کافی انجام دهید، در نهایت شروع می‌کنید به خوب بودن در آن زمینه. نقص‌های دانسته‌های خود را به عنوان دروازه‌ای به کشف و رشد بپذیرید.

فاطمه قسمتی