انتشار این مقاله


خطر ناشی از شب کار بودن

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. در یک مطالعه جدید از بریگهام و بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد که در۲۶ آوریل در JAMA منتشر شده، محققان دریافتند که زنانی که بیش از ۱۰ سال شب کار هستند، ۱۵ الی ۱۸ درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در […]

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. در یک مطالعه جدید از بریگهام و بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد که در۲۶ آوریل در JAMA منتشر شده، محققان دریافتند که زنانی که بیش از ۱۰ سال شب کار هستند، ۱۵ الی ۱۸ درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در آن ها نسبت به زنانی که شب کار نیستند افزایش می یابد. Celine Vetter نویسنده مقاله و کرونوبیولوژیست بریگهام و بیمارستان زنان می گوید:

تعدادی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد مانند; سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت فیزیکی و شاخص توده بدنی بالا. با این حال، حتی پس از کنترل این عوامل خطر، هنوز هم شاهد افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در ارتباط با چرخش شیفت کاری هستیم. حتی اگر این خطر کوچک به نظر به رسد و سهم آن در ایجاد بیماری ناچیز باشد، مهم است که توجه داشته باشید که این یک عامل خطر قابل اصلاح است، و تغییر آن بر پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب تاثیر می گذارد.

محققان ارتباط بین کار شیفت شب و بیماری عروق کرونر قلب را در طی یک دوره ۲۴ ساله مورد بررسی قرار دادند. حدود ۱۸۹۰۰۰ پرستار زن که در ماه حدود ۳ بار یا بیشتر شب کار بودند، مورد آنالیز قرار گرفتند و در ابتدا از لحاظ سلامت عروق کرونری و همچنین عدم سابقه بیماری های قلبی بررسی شدند.

پرسش نامه ها همچنین اطلاعاتی را درباره عوامل خطر ساز در بیماری عروق کرونر قلب هر ۲ تا ۴ سال در مدت طول تحقیق جمع آوری می کردند. در طی این ۲۴ سال مدت مطالع بیش از ۱۰۰۰۰ مورد جدید از این بیماری اتفاق افتاده بود. به علاوه محققان دریافتند که شیفت های کاری اخیر باعث افزایش خطر بیماری می شود و در عین حال توقف در آن نیز در طولانی مدت باعث کاهش خطر بیماری می شود.

آن ها اشاره کرده اند که ویژگی های فردی مانند ریتم بیولوژیکی فرد، اختلال در چرخش شیفت شب کارگران و کیفیت و الگو های خواب هر فرد می تواند بر میزان خطر بیماری عروق کرونر قلب تاثیر بگذارد، در نتیجه قاطعانه نمی توان در این باره اظهار نظر کرد و نیاز به بررسی بیشتر است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید