انتشار این مقاله


ویژه‌ی نوروز ۹۶: چگونه یک میزبان فوق‌العاده باشید

آماده شدن برای نوروز از لذت‌بخش اعمالی است که این ایام انجام می‌شود. خرید کردن، برنامه‌ریزی برای مهمانی و مسافرت، خانه تکانی و غیره همه و همه سبب خاص بودن این ایام از سال می‌شوند اما آیا تاکنون به برنامه‌ای برای تغییر و بهترکردن آداب معاشرت خود در این ایام اندیشیده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، […]

آماده شدن برای نوروز از لذت‌بخش اعمالی است که این ایام انجام می‌شود. خرید کردن، برنامه‌ریزی برای مهمانی و مسافرت، خانه تکانی و غیره همه و همه سبب خاص بودن این ایام از سال می‌شوند اما آیا تاکنون به برنامه‌ای برای تغییر و بهترکردن آداب معاشرت خود در این ایام اندیشیده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، در مجموعه مقالاتی که آماده و جمع‌آوری شده‌است، با دکترمجازی همراه باشید.

مهمانی رفتن و مهمانی دادن، از رسوم غیر قابل اجتناب این ایام هستند. بدون شک رفتار شما با مهمانانتان، بخش اعظمی در رضایمندی آنان از این واقعه را فراهم می‌کند.
مهمانی، می‌تواند در عین فراهم آوردن فضایی شاد و سرگرم‌کننده، برای میزبان بسیار چالش‌برانگیز باشد.
در ادامه، راهنمایی‌هایی برای تبدیل شدن شما به یک میزبان فوق‌العاده فراهم شده‌است.

  • برای دعوت کردن دوستانتان، بهتر از چندین روز قبل‌تر از مهمانی به آنان اطلاع دهید تا بتوانند برنامه‌های خود را با این واقعه تطبیق دهند. هم‌چنین، درصورتی که برای نخستین بار قصد دارید شخصی را به صرف غذا دعوت کنید، از عادات غذایی خاصی که ممکن است داشته باشد، سوال کنید یا اگر در خانه‌تان عمل خاصی مانند سیگار کشیدن ممنوع است، به مهمانان اطلاع دهید.
  • اگر بنا مهمانی را در محلی غیر از خانه همانند کافه و یا رستوران برگزار کنید؛ لازم است از قبل تمام صورت حساب‌ها را پرداخت کنید تا از بروز مشکلاتی محتمل جلوگیری کنید.
  • اگر تم لباس خاصی را برای مهمانی خود در نظر گرفته‌اید؛ به‌طور دقیق به همه‌ی مهمانان توضیح دهید تا از بروز مشکلات محتمل جلوگیری کنید.
  • بلافاصله پس از ورود مهمانان، به آن‌ها خوش‌آمد بگویید؛ هرگز آنان را در کنار درب ورودی معطل نکنید یا زمان زیادی را برای بازکردن در نگذرانید.
  • پس از ورود آنان، می‌توانید به آن‌ها پیشنهاد یک نوشیدنی گرم یا سرد را، با توجه به دمای هوای بیرون، دهید. این عمل سبب می‌شود مهمانان، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. می‌توانید از لباس، مدل مو یا استایل آنها نیز تعریف کنید؛ اما تعادل را حفظ کنید.
  • به یاد داشته باشید فراهم کردن راحتی مهمانان اصلی‌ترین وظیفه شماست؛ بنابراین باید فضای کافی جهت نشستن همه‌ی مهمانان در نظر بگیرید.
  • همواره حالت صورت خود را به گونه تنظیم کنید که نشان‌دهنده‌ی علاقه به میهمان باشد. برای مثال؛ لبخند بزنید و تماس چشمی خود را حفظ کنید.

    مقاله‌ی مرتبط: ده روش فوق‌العاده برای دستیابی به آنچه کاریزما می‌نامیم!


  • به عنوان میزبان، درصورتی که مهمانتان آشنایی قبلی با هم ندارند، وظیفه دارید آنان را بهم معرفی کنید.
    هم‌چنین، برای جلوگیری از ایجاد سکوت در مهمانی، که بسیار آزاردهنده است، صحبت را آغاز کنید و سعی کنید موضوعی را برای بحث کردن انتخاب کنید که همه‌ی مهمانان بتوانند در آن شرکت کنند.
  • در هنگام صحبت کردن بامیهمانان، فاصله‌ی عرف خود را حفظ کنید؛ از کلمات ملایم استفاده کرده و از هرگونه حرکت اضافه‌ی دستانتان خودداری کنید.
  • تا جایی که امکان دارد از مکالمه با تلفن در حضور مهمانانتان خودداری کنید؛ اما اگر موقعتی پیش آمد که ناچار شدید تماس تلفی برقرار کنید به یاد داشته باشید که سایرین می‌توانند تون صدا و کلمات شما را بشنوند؛ هرگز در تلفن فریاد نزنید یا از کلمات توهین‌آمیز استفاد نکنید.

    مقاله‌ی مرتبط: چرا عاشق صحبت کردن درباره‌ی خودمان هستیم؟


  • راست بایستید و از هردو پای خود به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید تا نیازی نباشد مدام این‌پا و آن‌پا کنید. شانه‌های خود را راست نگه دارید و شکم خود را به داخل دهید؛ در عینی که سینه‌ی خود را جلو قرار می‌دهید.
  • دستان خود را در دوطرف بدن خود یا در پشت نگه‌دارید.
  • در صورتی که میهمان چیزی نیاز دارد، یک لیوان آب یا یک خودکار، سریعاً اقدام به برطرف کردن آن کنید.
  • همواره برای مهمانان، چیزی برای خوردن فراهم کنید. اگر مهمانی شما شامل یک وعده‌ی غذایی نمی‌شود، نوشیدنی، کیک، میوه و… گزینه‌های مناسبی برای فراهم کردن می‌باشند؛ اما به‌یاد داشته باشید که ذائقه‌ی همه‌ی مهمان‌ها را در نظر داشته باشید. در دوران نوروز، رسم فراهم کردن انواع آجیل، شیرینی و میوه برای مهمانان وجود دارد؛ اما مهمانانی که از رژیم خاصی برخوردارند را فراموش نکنید!
  • در هنگام خروج مهمانان، حتما آنها را بدرقه کنید. این نشان‌دهنده‌ی ادب شماست. از گفتن جملاتی که نشان‌دهنده‌ی ویژگی‌های منفی مهمانی شما بوده‌اند خودداری کنید چون اثر روان شناختی منفی روی مهمان دارد و سبب می‌شود تنها روی ویژگی‌های منفی متمرکز شود؛ در صورتی که واقعا موردی برای عذرخواهی وجود دارد تنها و تنها عذرخواهی کنید. با احتمال فروانی مهمان شما تشکر خواهد کرد؛ متواضعانه و با لبخند از آن‌ها تشکر کنید.
  • عیدی دادن را فراموش نکنید! می‌توانید به عنوان یادبود، هدیه‌ای به رسم یادبود به مهمانتان با توجه به سلیقه‌های گوناگون تقدیم کنید. از دادن هدایای سنگین که باعث می‌شوند طرف مقابل سریعاً در اندیشه‌ی جبران برآید، پرهیز کنید.
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید