انتشار این مقاله


چرا برخی افراد نمی‌توانند وزن خود را كاهش دهند؟

بعضی از افراد علي رغم تلاش های بسيار ممكن است كه در كاهش وزن به مقدار کافی موفق نشوند، اما ممكن است علت هایی سری در ورای اين مشكل وجود داشته‌باشد، پس بهتراست تسليم نشويد و علل ممكن را بررسی كنيد. آيا صبحانه نمی‌خورید؟ عدم مصرف اولين وعده ی غذایی به هنگام صبح، می‌تواند در […]

بعضی از افراد علي رغم تلاش های بسيار ممكن است كه در كاهش وزن به مقدار کافی موفق نشوند، اما ممكن است علت هایی سری در ورای اين مشكل وجود داشته‌باشد، پس بهتراست تسليم نشويد و علل ممكن را بررسی كنيد.

آيا صبحانه نمی‌خورید؟

عدم مصرف اولين وعده ی غذایی به هنگام صبح، می‌تواند در طی روز بر عليه شما عمل كند و با القای حس گرسنگی موجب تغذيه ی بيشتر شما در قالب ميان وعده ها و يا وعده های اصلی شود. بهتر است صبحانه ی خود را حداكثر تا یک ساعت پس از بيدارشدن از خواب ميل كنيد. غذاهای سرشار از فيبر و پروتئين مانند پنير با انواع ميوه، يا تخم مرغ با انواعی از نان های كامل گزينه های خوبی برای صبحانه می‌باشند و موجب القای حس سیری برای مدتی طولانی تر می‌شوند.


مقالۀ مرتبط: آیا واقعا صبحانه مهمترین وعده‌ی غذایی است؟


آيا صرف شام را به ساعات آخر قبل از خواب موكول می‌کنید؟

خوردن شام دير هنگام، می‌تواند مشکلاتی را برای برنامه ی كاهش وزن شما به همراه داشته باشد، چنانكه با افزايش دمای بدن، قند خون و سطح انسولين خون، سوختن چربی ها را مشكل می‌سازد؛ لذا بهتر است شام خود را تا حداكثر ۳ ساعت قبل از خواب ميل كنيد.

همچنين به تغذيه ی خود به هنگام تماشای تلوزيون و يا كار با كامپيوتر دقت كنيد؛ زيرا به طور معمول در اين موارد، ميزان دريافت کالری ها از توجه فرد خارج می‌شود و نيز تمايل به مصرف خوراکی های مضر مانند بستنی و چيپس افزايش می‌یابد.


مقالۀ مرتبط: شام دیرهنگام؛ شام آخر!


آيا در شرايط استرس زا قرار داريد؟

قرار گرفتن در شرايط پر استرس تمايل افراد به مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را افزايش می‌دهد. همچنین بدن فرد شروع به ذخيره ی چربی ها می‌کند. برای كاهش استرس می‌توانید ورزش كرده و يا به انجام مديتيشن بپردازيد.

آيا بدن شما آهسته تر از ديگران به سوزاندن چربی ها می‌پردازد؟

نحوه ی سوزاندن چربی ها، بسته به نوع متابوليسم افراد، می‌تواند متفاوت باشد. در صورتی كه بسيار آهسته تر از ديگران موفق به سوزاندن چربی می‌شوید ممكن است اين مشكل به متابوليسم آهسته و در واقع ژنتیک شما مربوط باشد. همچنين ممكن است از توده ی عضلانی کمتری برخوردار باشيد؛ زيرا توده ی عضلانی متابوليسم بسيار بیشتری از توده ی چربی دارد.

آيا از خواب کافی برخوردار نيستيد؟

نداشتن خواب کافی در طول شب، از طريق آهسته كردن متابوليسم و سوزاندن کالری ها، كاهش وزن را دچار مشكل می‌کند. همچنين خستگی ناشی از كم خوابی موجب كاهش تحرک فرد و نيز تمايل او به مصرف خوراکی های سهل الوصول تر نظير شيرينيجات می‌شود. در تحقيقات اخير مشاهده شده كه افرادی كه دچار كم خوابي می‌باشند به طور متوسط روزانه  ۳۰۰ کالری بيشتر از ساير افراد دريافت می‌کنند.


مقالۀ مرتبط: چند ساعت خواب در شبانه روز کافی است؟


آيا دارای بیماری خاصی هستيد و يا انواعي از دارو ها را مصرف می‌کنید؟

بعضی از بیماری ها می‌توانند كاهش وزن را براي فرد تا حدودی دچار مشكل كنند. برای مثال:‌

  • مشكلات تغذيه ای نظير بوليميا
  • بیماری های قلبي
  • بیماری های هورمونی
  • مشكلات خواب نظير آپنئا

بعضی از انواع داروها نيز می‌توانند نقش مهاری در مورد برنامه ی كاهش وزن شما نشان دهند. برای مثال داروهایی كه برای مشكلات زير مصرف می‌شوند:

  • آلرژی
  • كنترل تولد نوزاد
  • افسردگی
  • ديابت
  • فشارخون بالا
  • اسكيزوفرنی

در صورتی كه برای هركدام از انواع مشكلات بالا دارو مصرف می‌کنید، شرايط را با پزشک خود در ميان بگذاريد تا در صورت امكان، نوع دارو را تغيير دهيد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *