انتشار این مقاله


۲۸ شهر جهان با بدترین کیفیت زندگی

هر ساله Mercer، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره‌‌ای شاخص کیفیت زندگی خود را منتشر می‌کند که مشخص خواهد کرد کدام شهرها بهترین کیفیت زندگی را فراهم می‌کنند.

هر ساله Mercer، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مشاوره‌‌ای شاخص کیفیت زندگی خود را منتشر می‌کند که مشخص خواهد کرد کدام شهرها بهترین کیفیت زندگی را فراهم می‌کنند.

این رتبه‌بندی یکی از جامع‌ترین‌ها می‌باشد که هر ساله برای کمک به شرکت‌های چندملّیتی و دیگران کارآفرینان برای تقسیم‌بندی عادلانه‌ی کارکنان در مأموریت‌ها استفاده می‌شود. جالب است از همین اول بدانید که لندن و نیویورک در صدر لیست جایی ندارند.

با بررسی ۴۵۰ شهر در سراسر جهان، Mercer بهترین شهر را از نظر کیفیت زندگی با معیارهای زیر قضاوت کرده است:

  • محیط سیاسی و اجتماعی (ثبوت سیاسی، جرم، اجرای قانون)
  • محیط اقتصادی (مقررات تبادل ارز، سرویس بانکداری)
  • محیط اجتماعی-فرهنگی (دسترسی به رسانه‌ها و سانسور، محدودیت‌های آزادی شخصی)
  • ملاحظات سلامتی و پزشکی (سرویس پزشکی، بیماری‌های عفونی، فاضلاب شهری، دفع زباله و آلودگی هوا)
  • مدارس و تحصیلات (استانداردها و دسترسی به مدارس بین‌المللی)
  • سرویس‌های عمومی و حمل و نقل (برق، آب، حمل و نقل عمومی، ازدحام ترافیک)
  • تفریح (رستوران‌، تئاتر، سینما، ورزش و فراغت)
  • کالاهای مصرفی (در دسترس بودن غذا/آیتم‌های مصرف روزانه و خودرو)
  • مسکن (اجاره‌ی مسکن، لوازم خانگی، مبلمان و خدمات تعمیر و نگهداری)
  • محیط طبیعی (اقلیم، ثبت بلایای طبیعی)

مقاله مرتبط: ایمن‌ترین صندلی در هواپیما کدام است؟


Mercer لیستی از ۲۳۰ کشور تهیه کرد و Business Insider (وبسایت) ۲۸تای آخر آن‌ها را به شرح زیر انتخاب کرده است.

۲۸. تهران، ایران: تحریم‌ها بر کل کشور اعمال شده ولی تهران آمار فقر، عدم ثبات اجتماعی و قتل بالایی دارد. آدمریایی، دزدی، پولشویی و قاچاق مواد مخدر برخی از جرائمیست که در پایتخت کشور رخ می‌دهد.

۲۷. لومه، توگو: بزرگترین شهر کشوری که همین الان برای اولین بار اسمش را شنیدم، نرخ بیکاری بالایی دارد. همچنین زیرساخت‌های آن بدتر می‌شود و مردم آفریقاییش با مشکلات زندگی و جمع‌آوری زباله مواجه اند.

۲۶. تاشکند، ازبکستان: این شهر پایتخت در آسیای مرکزی از سال ۱۹۹۱ از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی تغییر کرده اما کیفیت هوای نامناسب مشکل بزرگی در برابر پیشرفت آن می‌باشد.

۲۵. آبیجان، ساحل عاج: پایتخت اقتصادی ساحل عاج است ولی سفارت بریتانیا برای هر کسی که قصد سفر به آن را دارد توصیه می‌کند اگر ضروری نیست نرود!  گفته می‌شود که “جرائم خشن هر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد” و اینکه شهر و همچنین کشور “با تهدید بالای تروریسم روبه‌روست”.

۲۴.  آدیس‌آبابا، اتیوپی: این شهر پایتختی با رونق ساخت و ساز مواجه شده ولی بسیاری از شهروندان آن با فقط شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

۲۳. عشق‌آباد، ترکمنستان: این شهر به صورت گسترده‌ای توسط دولت کنترل می‌شود و درصد بالایی از اشتغال از طرف شرکت‌های دولتی تأمین می‌شود. متأسفانه، شهر به دلیل سوءمدیریت از کمبود مدت‌دار آب رنج می‌برد و این مسأله برای مردمی که دمای ۴۷.۲ درجه‌ی سیلسیوس را تجربه کرده‌اند، فلج‌کننده است.

۲۲. هارارا، زیمباوه: پایتخت نیز مثل سایر قسمت‌ها کشور از ستم‌های دولت روبرت موباگ زجر می‌کشد. غم و اندوه فقط این شهر را نیز فراگرفته و میلیون‌ها شهروند به دلیل هدر رفتن مزارع ذرت گرسنگی می‌کشند.

۲۱. بیشکک، قرقیزستان: فقر در مرکز اقتصادی کشور غوغا می‌کند!

۲۰. لاگوس، نیجریه: بزرگ‌ترین شهر کشور با تهدیدات محیطی رو در رو است؛ مثل امواج پرتلاطم سالانه. شهروندان نیز دائماً با تهدیداتی نسبت به امنیت شخصیشان روبه‌رو هستند؛ مثل ربودن دانش‌آموزان و قتل!

۱۹. آبوجا، نیجریه: این شهر هم مثل لاگوس از نرخ بالای جرم به دلیل خشونت درون جامعه رنج می‌برد. دفتر خارجی بریتانیا به مسافران می‌گوید: “می‌توانید ربوده شده یا گرفتار حادثه‌ای تروریستی یا دیگر حوادث خشونت‌بار شوید.”

۱۹. دوشنبه، تاجیکستان: کمبود انرژی و فقر مشکلات مهمی برای شهر و کل کشور است. بانک جهانی همچنین به دلیل زیرساخت‌های نامناسب سرمایه‌گذاری را در آن مشکل می‌داند.

۱۷. داکا، بنگلادش: داکا یکی از پرجمعیت شهرهای جهان است و اقتصاد آن مدیون صادرات پوشاکش می‌باشد. با این حال شرایط کاری و حقوق بشر مثل فقر برای توده‌ی عظیمی از شهروندان آن زیر تیغ نقد و بررسی موشکافانه‌ی دولت‌های جهان و خیریه‌هاست.

۱۶. ائوآگادوگو، بورکنیافاسو: شهر تحت سلطه‌ی حملات پی‌درپیِ تروریست‌هاست و در اوایل ۲۰۱۶، القاعده یکی از هتل‌های معروف بمب‌گذاری کرد که به کشته شدن ۲۹ نفر انجامید.

۱۵. طرابلس، لیبی: آثار نبرد جنگ‌سالاران رقیب در ۲۰۱۵ در شهر قابل مشاهده می‌باشد. حتی فرودگاه اصلی نیز نابود شده و همه‌ی سفارت‌ها نیز تعطیل است. مهاجران و پناهجویان به دلیل نزدیکی به اروپا روانه‌ی قاره‌ی سبز شده‌اند.

۱۴. نیامی، نیجر: اعتراضات، فساد دولتی و فقر منطقه‌ای این شهر را در بدیمن‌ترین رتبه‌ی لیست قرار داده.


مقاله مرتبط: افراد موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟


۱۳. آنتاناناریوو، ماداگاسکار: این شهر و بقیه‌ی کشور برای رشد اقتصادیش به کشاورزی متّکیست. اگرچه عدم ثبات سیاسی هرگونه شانس توسعه‌ی پایدار را از بین می‌برد.

۱۲. باماکو، مالی: این شهر با رشد جمعیت سریعی روبه‌روست که مشکلات مربوط به فقر را افزایش می‌دهد.

۱۱. ناکچات، موریتانی: این شهر قبلاً تا ۱۹۵۸ دهکده‌ای کوچک بود تا این که پس از آن سریعاً به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صحرا تبدیل شد. اگرچه افزایش بیش از حد جمعیت، خشکسالی‌ها و فقر به حاشیه‌نشنان این شهر افزوده است.

۱۰. کوناکری، جمهوری گینه: این شهر بندری با مشکلات امنیت شخصی روبه‌روست. جرائم خشن، اعتراضات و اعتصاب این شهر را به نابودی کشانده است.


مقاله مرتبط: طی سفر حالتان به هم می‌خورد؟


۹. کینشاسا، جمهوری دموکراتیک کنگو: مشکلات قومی ملّی در این شهر مملو است و NGOها تلاش زیادی کرده‌اند تا با کمک و غذا به این شهر و بقیه‌ی کشور خدمتی کرده باشند.

۸. برازاویل، کنگو: فساد دولتی اعتراضات بزرگی را سبب شده که به کشته شدن برخی از مردم توسط پلیس انجامیده است.

۷. دمشق، سوریه: این شهر از نظر Mercer شاهد خشونت و حملات تروریستی مداوم است که به زندگی روزمره‌ی محلی‌ها و مهاجران آن آسیب زده است.

۶. انجامنا، چاد: این شهر یکی از فقیرترین مکان‌های جهان است و دست گروه ترورسیتی اسلام‌گرای بوکوحرام می‌باشد. حملات انتحاری این گروه تمامی ندارد.

۵. خارطوم، سودان: دومین شهر بزرگ سودان یکی از محل‌ها برای یارگیری داعش است.

۴. پورتو پرنس، هائیتی: جرائم خشونت‌بار و خطرناک برای مسافران.تجاوز و آدم‌ربائی در این شهر معمول است و نگرانی‌هایی درباره‌ی رشد خشونت‌های پارتیزانی وجود دارد.

۳. صنعا، یمن: بزرگ‌ترین شهر یمن زیر حملات هوایی عربستان سعودی زمین نبردی برای جنگ نیابتی بین ایران و سعودی شده است.

۲. بنگوئی، جمهوری آفریقای مرکزی: این شهر پایتختی به صورت باورنکردنی‌ای فقیر بوده و متّکی به کمک‌هاست. در صدر مشکلات هم درگیری‌های فرقه‌ای مرتباً در این ناحیه فوران می‌کند.

۱. بغداد، عراق: آسیب‌های زیرساختی شدید ناشی از چندین جنگ و خشونت مداوم و پس از آن هم تهدیدات داعش.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید