انتشار این مقاله


خطر زوال عقل با مصرف مکمل‌های کلسیمی در زنان

مکمل‌های کلسیمی ممکن است موجب افزایش احتمال خطر ابتلا به زوال عقل در زنان بالغ شوند. این احتمال با ایجاد بیماری‌های مغزی-عروقی افزایش می‌یابد. این تحقیق در medical journal of the American Academy of Neurology چاپ شده است. بیماری‌های مغزی-عروقی وضعیت‌هایی را پدید می‌آورند که ناشی از مشکلات در جریان خون در مغز است. چهار […]

مکمل‌های کلسیمی ممکن است موجب افزایش احتمال خطر ابتلا به زوال عقل در زنان بالغ شوند. این احتمال با ایجاد بیماری‌های مغزی-عروقی افزایش می‌یابد. این تحقیق در medical journal of the American Academy of Neurology چاپ شده است.
بیماری‌های مغزی-عروقی وضعیت‌هایی را پدید می‌آورند که ناشی از مشکلات در جریان خون در مغز است. چهار نوع مهم از این بیماری‌ها عبارتند از سکته‌های مغزی، حمله ایسکمی گذرا، خونریزی زیرعنکبوتیه‌ای و زوال عقل عروقی.
این بیماری‌ها در مجموع پنجمین عامل مرگ‌و‌میر در ایالات متحده هستند و خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند.
پوکی استخوان یک بیماری شایع در بزرگسالیست. چون کمبود کلسیم یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری این بیماریست، مصرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود. دریافت این مقدار کلسیم در روز از طریق رژیم غذایی به تنهایی مشکل است و به همین دلیل مکمل‌های کلسیمی یه صورت گسترده‌ای مصرف می‌شوند. گرچه اخیراً سؤالاتی درباره‌ی این مکمل‌ها و تأثیرات آن بر سلامت مطرح شده است!
محققان فرضیه‌ی جدیدی را مبنی بر ارتباط این مکمل‌ها با زوال عقل بررسی کردند. این ارتباط در افرادی که هم اکنون از بیماری‌های ایسکمی مغزی-عروقی رنج می‌برند بیشتر است.
تیم تحقیقاتی نظریه‌ی خود را روی جمعیتی از زنان بالغ که علائمی از زوال عقل نداشتند بررسی کردند. در این بررسی وضعیت سلامت ۷۰۰ نفر از زنان با سنی ۷۰ تا ۹۲ سال به مدت ۵ سال مورد تحقیق قرار گرفت.
از شرکت‌کنندگان در این بررسی در آغاز و پایان این ۵ سال آزمون‌های حافظه و مهارت‌های فکری گرفته و نیز همچنین از تعداد زیادی از آن‌ها سی‎تی اسکن‌های مغزی تهیه شد. رژیم غذایی این افراد و این که چگونه کلسیم را دریافت می‌کنند نیز از موارد بررسی بود.

استفاده از کلسیم در بیماران سکته مغزی احتمال ابتلا به زوال عقلی را ۷ برابر افزایش می‌دهد!

در ابتدای این بررسی ۹۸ زن از مکمل‌های کلسیمی استفاده می‌کردند. ۵۴ نفر از افراد مورد بررسی هم سابقه سکته مغزی داشتند. در پایان بررسی هم ۵۹ نفر از افراد به زوال عقل دچار شده بودند.
نتایج حاکی از این بود که زنانی که از مکمل‌های کلسیمی استفاده می‌کردند دو برابر بیشتر از بقیه‌ی آن‌ها به زوال عقل دچار می‌شدند.
علاوه بر این، زنانی که قبلاً سکته مغزی را تجربه کرده بودند ۷ برابر بیشتر از دیگران به این عارضه دچار شده بودند!
حتی در بین زنانی که همه آن‌ها سابقه سکته مغزی را داشته‌اند، آن‌هایی که از مکمل‌های کلسیمی استفاده می‌کردند ۳ برابر بیشتر نسبت به بقیه زوال عقل را نشان می‌دادند. در زنانی که سکته مغزی را تجربه نکرده بودند این احتمال تغییری نکرده بود.

غذاهای کلسیم دار بی‌خطرند و از بیماری‌های مغزی-عروقی جلوگیری می‌کنند

این تحقیق صرفاً یک تحقیق بر اساس مشاهدات است و نمی‌توان آن را به همه‌ی موارد تعمیم داد. این فقط هشداری برای استفاده از این مکمل‌هاست و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا صورت بگیرد ولی به هر حال استفاده از غذاهای کلسیم دار به ویژه لبنیات به جای این مکمل‌ها توصیه می‌شود.


منبع: MdicalNewsToday

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید