انتشار این مقاله


نقاط قوت و ضعف خود در ارتباطات اجتماعی را بشناسید!

رفتارهای اجتماعی افراد مختلف را می‌توان در ۶ دستۀ کلی دسته‌بندی کرد. چرا دانستن این‌که در کدام دسته قرار می‌گیرید مهم است؟ چون با دانستن این نکته می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناخته و در نتیجه، خود را به‌خوبی برای مکالمات مهم آماده کنید! در ادامه به معرفی این ۶ دستۀ کلی […]

رفتارهای اجتماعی افراد مختلف را می‌توان در ۶ دستۀ کلی دسته‌بندی کرد. چرا دانستن این‌که در کدام دسته قرار می‌گیرید مهم است؟ چون با دانستن این نکته می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناخته و در نتیجه، خود را به‌خوبی برای مکالمات مهم آماده کنید! در ادامه به معرفی این ۶ دستۀ کلی می‌پردازیم:

۱- انعکاسی

اشخاصی در این دسته قرار می‌گیرند که از ارتباطات برای اتصال و پیوند با دیگران استفاده می‌کنند. این افراد ملایم، خونسرد، حساس و با درک هستند و علاقۀ زیادی به برقراری ارتباط دارند.

۲- حاکم

این دسته به افرادی تعلق دارد که با تجزیه و تحلیل موضوعات و مسائل، نکات اصلی را بیرون می‌کشند و به صراحت به دیگران توضیح می‌دهند. در دست گرفتن و هدایت مکالمات و مستقیم و متقاعدکننده بودن کلام از نقاط قوت این افراد است.

۳- نجیب

افرادی در این دستۀ ارتباطی عملی قرار می‌گیرند که از مکالمات باز لذت می‌برند و دیگران به‌راحتی می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. تمرکز و صراحت بیان از خصوصیات ایت افراد بوده و همیشه مستقیماً مکالمه را به نقطۀ هدف می‌رسانند.


مقاله مرتبط: ۵ استراتژی برای ایجاد یک برداشت اولیه‌ی فوق‌العاده


۴- داوطلب

این دسته شامل افراد دیپلماتیکی است که از ارتباطات برای خاتمه دادن به درگیری‌ها استفاده می‌کنند. این افراد بیان نرمی دارند و جذابیت و القای حس راحتی به دیگران از ویژگی‌های آن‌هاست.

۵- سقراطی

افرادی در این دسته قرارا می‌گیرند که توان بالایی در حل مسائل و متقاعد کردن دیگران دارند. این افراد از بحث‌های طولانی لذت می‌برند، دقیق هستند، از نقاط قوت خود آگاهند و نظراتشان برای دیگران ارزشمند است.

۶- سناتور

این دسته افرادی را در بر می‌گیرد که ار ارتباطات برای پردازش رویاها و کسب موفقیت در خانه و محل کار استفاده می‌کنند. این افراد استراتژیست‌هایی هستند که هم متفکرند و هم اجتماعی.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید