انتشار این مقاله


الگوی فعالیت مغزی؛ عاملی در تعیین بهره هوشی

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد، عملکرد مغزی شما بسته به نوع تغییرات فعالیت‌های عصبی مغزتان ممکن است ارتباط مهمی با بهره هوشی‌تان داشته باشد. پژوهشگران با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی اظهار داشتند که افرادی با تغییرات اندک در نوع فعالیت مغزیشان بین حالات استراحت و فعالیت، توانایی انجام بهینه‌تر کار‌ها را […]

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد، عملکرد مغزی شما بسته به نوع تغییرات فعالیت‌های عصبی مغزتان ممکن است ارتباط مهمی با بهره هوشی‌تان داشته باشد.
پژوهشگران با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی اظهار داشتند که افرادی با تغییرات اندک در نوع فعالیت مغزیشان بین حالات استراحت و فعالیت، توانایی انجام بهینه‌تر کار‌ها را در مقایسه با افرادی که سطح فعالیت مغزیشان بین حالات استراحت و فعالیت تفاوت زیادی را نشان می‌دهد دارند.

در این بررسی‌ها دانشمندان به اسکن مغزی ۱۰۰ فرد بالغ و سالم پرداختند که داوطلب شرکت در پروژه Human Connectome بودند. این پروژه‌ حاصل همکاری دانشمندان گوناگون در ایالات متحده از جمله دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و هاروارد در حوزه علوم عصبی می‌باشد.

در ابتدا از داوطلبان درخواست شد تا بر روی صندلی به حالت بی صدا بنشینند. با این کار پژوهشگران سعی در ثبت فعالیت مغزی آن‌ها توسط دستگاه اسکن در حالت استراحت را داشتند. سپس از آن‌ها درخواست شد تا به آزمون‌های شناختی خاصی پاسخ بدهند. در طول مدت آزمون، دانشمندان فعالیت مغزی افراد را زیر نظر گرفتند.
موارد امتحانی در آزمون شناختی این پژوهش شامل تست زبان، استدلال و حافظه بود.

دانشمندان بر روی شبکه‌ای از نورون‌ها که حین انجام تست شناختی و استراحت فعال شده متمرکز شده و نتایج حاکی از آن بود که افرادی با شباهت بیشتر در فعالیت مغزی حین استراحت و فعالیت توانایی حل بهتر مسائل را داشتند. با توجه به نتایج، شباهت میان آرایش فعالیت نورون‌های مغزی در دو حالت نشان از بهینه‌تر بودن مغز برای سوئیچ بین فعالیت‌های گوناگون دارد.
بنا بر تحقیقات صورت گرفته میزان بهره هوشی افراد رابطه مستقیمی با بهینه بودن فعالیت مغز آنان دارد. این نتایج در تاریخ ۱۶ آگوست در مجله معتبر The Journal of Neuroscience انتشار یافت.

درباره علت موفقیت بیشتر در حل مسائل و بهینگی مغز در تغییر وضعیت خود، محققان دو فرضیه را پیشنهاد کرده اند که در مجموع از ایده‌ای مشترک بهره می‌برد. آن‌ها اظهار می‌کنند، بدلیل آمادگی قبلی مغز پیش از شروع فعالیت سنگین، این افراد به بازنگری کمتری در فرآیند‌های عصبی خود حین شروع فعالیت نیاز خواهند داشت. در واقع در گروه برتر در انجام تست‌ها، افراد به مراتب به تغییرات کمتری در زمان شروع فعالیت‌های خود نیازمندند.

لازم به ذکر است در حال حاضر اطلاعاتی در زمینه امکان ایجاد تغییر در الگوی فعالیت مغزی افراد در دست نیست. با این حال در صورت یافتن الگویی از شبکه‌های فعالیت‌ مغزی مشابه افراد برتر، دانشمندان توانایی ارائه الگویی برای بهبود عملکردهای شناختی و فکری افراد خواهند داشت.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید