انتشار این مقاله


فواید کتاب خوانی پدران در رفتار با فرزندان

در برنامه ای که در آن پدران با درآمد کم برای کودکان کتاب می خوانند (عملی که به منظور علاقه مند کردن کودکان به کتاب ها است و با لحن مناسب برای کودک در رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون خوانده می شود) برای هر دو قشر کودکان و پدران مفید است.

محققان NYU در برنامه ای که در آن پدران با درآمد کم برای کودکان کتاب می خوانند(شغلی که به منظور علاقه مند کردن کودکان به کتاب ها است و با لحن مناسب برای کودک در رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون و یا مراکز آموزشی و مهد کودک ها خوانده می شود) اعلام کردند که این عمل برای هر دو قشر کودکان و پدران مفید است. به نوشته ی دکتر Anil Chacko, PhD از دانشگاه Steinhardt نیویورک در ژورنال Clinical Child & Adolescent Psychology، پدرانی که در این برنامه ها شرکت می کردند، نتایج مثبت قابل ملاحظه ای در رفتار با فرزندان خود، کمک به بهبود وضعیت تحصیلی آنان و زبان کودکان از خود نشان دادند.

برخلاف سایر برنامه های والدین، پدران مجبور نبودند تا رفتار خود را تغییر دهند و یا مشکلات خشونت علیه کودکان را کاهش دهند! بلکه پا به پای سایر پدران،  توانستند به تکالیف مدرسه ی فرزندانشان برسند. اکثر جمعیت این پدران را مردان مهاجر اسپانیایی تشکیل می داد.

محققان اطلاعات را طی آنالیز بر روی پدران مهاجر اسپانیایی زبان و فرزندانشان طی ۸ هفته بدست آورده اند. گروهی از پدران به عنوان گروه شاهد دست به شغل های دیگر زدند و گروهی دیگر به کتابخوانی برای کودکان مشغول شدند.

پدران در ۸ تایم ۹۰ دقیقه ای برای گروهی های مختلف کودکان کتاب خواندند. در بعضی قسمت های کتاب داستان که اغراق شده بود، کودکان عکس العمل های متفاوتی را نشان دادند. در این مرحله از پدران خواسته شد که این عکس العمل ها را شناسایی کرده و آن بخش از داستان را به زبان دیگری برای کودکان تعریف کنند. محققان نحوه ی رفتار پدران و میزان استرس و خشونت آنان را قبل و بعد از انجام آزمایشات اندازه گیری کرده بودند که فهمیدند بعد از تکرار دفعات متعدد، این پدران در برخورد با کودکان خود نوع عکس العمل های کودکان  را در نظر می گیرند و با ملایمت به آن پاسخ می دهند.

دکتر Chacko و همکارانش هم چنین دریافتند که علاوه بر پدران، کودکان شرکت کننده در این برنامه نیز در رفتار های اجتماعی و مهارت زبانی پیشرفت چشم گیری داشتند. عاملی که دکتر Chacko را ناراضی کرده، تاثیر عمده ی کتاب ها بر روی کودکان است. Chacko معتقد است که سایر اعضای خانواده خصوصا پدر و مادر هم باید در کنار کودک به این برنامه ها توجه کنند تا . به گفته ی خود Chacko:

این تحقیقات باید تعداد کثیری از خانواده ها را شامل شود تا بتوان حاصل تحققیقات را موفقیت آمیز در نظر گرفت. با وجود اینکه پدران زیادی از نتیجه ی این عمل راضی بودند، اما در بعضی از نقاط آمریکا پدرانی هستند که علاقه ی چندانی به شرکت در این برنامه ها نشان نمی دهند.  این برنامه ها در طولانی مدت باعث بهبود تربیت فرزندان توسط والدین می شود و مهارت های ذهنی کودکان را نیز افزایش می دهد. خواندن کتاب به طور دسته جمعی در خانواده برای کودکان و نوجوانان  همین اثر را خواهد داشت.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید