انتشار این مقاله


جادوی لبخند شما!

تیچ انهات هانه (Thich nhat hanh) می‌گوید: “در بعضی از مواقع شادی‌ها منجر به لبخند شما میشوند و در بعضی از مواقع لبخند شما باعث بسیاری از شادی‌ها می‌شود.” محققان با این مسئله که کوچکترین رفتار میتواند انسان و محیط اطرافش را تغییر بدهد، موافقند. تحقیقات نشان داده‌است که لبخند مسری است و از فردی […]

تیچ انهات هانه (Thich nhat hanh) می‌گوید:

“در بعضی از مواقع شادی‌ها منجر به لبخند شما میشوند و در بعضی از مواقع لبخند شما باعث بسیاری از شادی‌ها می‌شود.”

محققان با این مسئله که کوچکترین رفتار میتواند انسان و محیط اطرافش را تغییر بدهد، موافقند. تحقیقات نشان داده‌است که لبخند مسری است و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. لبخند باعث جذاب‌تر دیده‌شدن شما شده و نه‌تنها می‌تواند باعث بهتر‌شدن وضعیت روحی شما بلکه اطرافیانتان نیز بشود و طول عمرتان را افزایش دهد.

پس قبل از شروع به خواندن یک لبخند بزنید 🙂

تأثیر لبخند بر روی مغز

با هربار لبخند زدن جشن کوچکی در مغزتان برپا میشود! لبخند شما با اثر برروی دستگاه‌عصبی، سلامتی شمارا افزایش میدهد اما چگونه؟

لبخند‌زدن باعث فعال‌شدن نوروپپتیدهایی (مولکول‌های کوچکی که اجازه‌ی ارتباط بین نورونی را می‌دهند) می‌شود که با استرس مبارزه می‌کنند. متناسب با حال شما (ناراحتی، خوشحالی، استرس، عصبانیت…) نوروترنسمیترهای مخصوصی آزاد می‌شوند که این نوروترنسمیترهای مخصوص خوشحالی عبارتند از: دوپامین، اندورفین‌ها که به عنوان کاهنده‌ی درد طبیعی شناخته شده‌اند و سروتونین که مانند یک داروی ضدافسردگی عمل می‌کند. این نوروترنسمیترها بدن شمارا ریلکس کرده، ضربان‌قلب و فشارخون شما را کاهش می‌دهند.

شما میتوانید بدون نیاز به دکتر یا استفاده از قرص ضدافسردگی و نگرانی از اثر سؤ آن،با یک لبخند‌زدن ساده حال خودرا بهتر کنید!

تأثیر لبخند بر بدن

وقتی شما لبخند میزنید اطرافیانتان با روش‌های متفاوتی با شما رفتار میکنند وشما جذاب تر، قابل اعتمادتر، ریلکس وبی‌ریا به نظر میر‌سید.

برطبق مطالعات منتشر‌شده در مقاله‌ای ،گفته‌شده که لوب اُربیتوفرونتال مغز با دیدن شخصی که لبخند می‌زند‌، فعال میشود. این قسمت از مغز مسئول پردازش حسی پاداش است،وقتی شما فردی را میبینید که لبخند میزند احساس میکنید که پاداش دریافت کرده‌اید و شما نیز حس خوبی پیدا میکنید. طبق آزمایشات انجام‌شده مشخص شد که افراد بیشتر جذب کسانی میشوند که با آن ها ارتباط چشمی برقرار کرده و لبخند می‌زنند.

تأثیر لبخند بر‌روی اطرافیانتان

همان‌طور که گفته شد لبخند یک اثر انتقال‌یافتنی (مسری) است. قسمتی از مغز که مسئول تنظیم حالت‌های چهره‌ی شما درهنگام خندیدن یا تقلید خنده‌ی دیگران است،درواقع یک سیستم پاسخ خودکار و ناخودآگاه می‌باشد.

طی یک آزمایش به افراد عکس‌های اشخاصی با حالت‌های مختلف،اعم از شادی،غم، عصبانیت نشان‌ داده شد سپس با ظاهر کردن عکس شادی از فرد مورد آزمایش خواسته‌شد تا اخم کند اما برخلاف انتظارشان متوجه شدند که فرد دقیقاً آن‌چه را که دیده‌است، به طور غیرارادی تقلید می‌کند و فقط درصورتی حالت شادی (با دیدن عکس فرد خوشحال) به غم تبدیل می‌شود که او آگاهانه این کار را انجام دهد.

وقتی شما به فردی لبخند می‌زنید، مغز فرد مقابل او را مجبور می‌کند تا او نیز برای شما کاری انجام دهد که این کار همان لبخند‌زدن است. فراموش نکنید با نگاه‌کردن به چشمان افراد و لبخند‌زدن به آن‌ها می‌توانید رابطه‌ای برقرار کنید که در آن مواد‌ شیمیایی مفید در بدنتان آزاد‌شده ، قسمت پردازش پاداش حسی مغزتان فعال گشته و باعث جذاب‌تر دیده شدنتان همراه با افزایش طول عمر هردوی شما می‌شود.

جهان مکان خوبی برای زیستن است به شرطی که بخندید؛

پس بیشتر بخنـــــــــــــ 🙂 ــــــــدید….

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید