انتشار این مقاله


آیا علت لرزش دست‌هایتان را می‌دانید؟

اخیرا دست‌هایتان می‌لرزد یا لرزش آن در حال وخیم‌تر شدن است؟ با ما همراه باشید تا علت را بررسی کنیم! روند ایجاد لرزش دست‌ها تدریجی است. یک استرس، عصبانی شدن و یا بیماری ممکن است آن را ایجاد کند. اما فارغ از علت، ترمور (tremor) نامی است که به این بیماری اطلاق می‌شود. ترمور از […]

اخیرا دست‌هایتان می‌لرزد یا لرزش آن در حال وخیم‌تر شدن است؟ با ما همراه باشید تا علت را بررسی کنیم!


روند ایجاد لرزش دست‌ها تدریجی است. یک استرس، عصبانی شدن و یا بیماری ممکن است آن را ایجاد کند. اما فارغ از علت، ترمور (tremor) نامی است که به این بیماری اطلاق می‌شود. ترمور از آنچه تصور می‌کنید، رایج‌تر است و علل و نتایج آن می‌تواند بسیار متنوع باشد.

ET) Essential tremor)

در میان تمام عواملي كه باعث لرزش دست‌ها ميشوند؛ این نوع ترمور که شایع‌ترین بیماری سیستم عصبی می‌باشد، رایج‌تر است. این بیماری با لرزش در دست‌ها شروع میشود اما می‌تواند به بازو‌ها، سر، صدا و دیگر بخش‌های بدن نیز منتقل شود. ET باعث لرزش دست‌ها هنگام حرکت می‌شود اما بیشتر انواع ترمور‌ها در حالت سکون اتفاق می افتند. این بیماری می‌تواند در اثر جهش ژنی و عوامل ژنتیکی و ارثی ایجاد شود. مواد سمی محیطی هم باعث ایجاد چند مورد شده‌اند اما تحقیقاتی بیشتری برای فهم ارتباط میان این دو نیاز است.
یکی از عوامل خطر افزایش سن است! با اینکه ET می‌تواند در هر سنی بروز کند ولی در افراد بالای ۴۰ سال محتمل‌تر است. ET کشنده نیست اما می‌تواند با گذشت زمان و شرایطی مانند استرس، خستگی و استفاده زیاد از کافئین وخیم‌تر شود. حتی در برخی موارد، خوردن، نوشیدن، نوشتن و سایر فعالیت‌های روزانه که با دست انجام می‌شوند می‌توانند به چالشی بزرگ تبدیل شوند.
درمان ET می‌تواند دشوار باشد، زیرا دارو‌های موجود اثر دائمی ندارند. یکی از روش‌های درمان جراحی است که تحریک عمیق مغز نامیده می‌شود. در این روش، پزشکان دستگاهی را برای کمک به کنترل ترمور، در مغز بیمار می‌کارند.

بیماری پارکینسون

یکی از علائم اولیه پارکینسون که ۱۰ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند، ترمور است. گرچه این بیماری همیشه با ترمور همراه نیست؛ اما بیشتر مبتلایان در مراحل اولیه، لرزش خفیف در یک دست، پا و یا حتی یک انگشت را دارند.‌
در بیشتر مواقع، ترمور فقط یک سمت از بدنتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب وقتی اتفاق می‌افتد که عضلات در حال استراحت هستند؛ به همین دلیل ترمور در حال استراحت نامیده می‌شود.
داشتن تحرک جلوی لرزش را می‌گیرد، حتی خم کردن انگشتانتان می‌تواند کمک‌کننده باشد! این نوع ترمور نیز با استرس و هیجان وخیم تر می‌شود. با پیشرفت بیماری ممکن سمت دیگر بدن نیز درگیر شود.

مالتیپل اسکلروزیس یا MS

این بیماری می‌تواند علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی، مغز، نخاع و اعصاب، با ترمور در دست یا پا نیز همراه باشد. MS باعث انواع مختلفی از ترمور‌ها می‌شود اما رایج‌ترین آن‌ها، همانند ET، در هنگام حرکت بروز می‌کند.

ترک مشروبات الکلی

ترمور یکی از اولین آثار ترک الکل است. اگر اعتیاد خفیف باشد، این حالت فقط چند روز ادامه می‌یابد؛ اما اگر شدید باشد می‌تواند یک سال یا حتی بیشتر به طول انجامد.

ترمور همیشه نشانه بیماری نیست

لرزش دست‌هایتان همیشه به معنای بیمار بودن نیست. گاهی ترمور نتیجه واکنش بدن به برخی مواد است:
دارو‍‌ها: رایج ترین دلیل، دارو‌هایی هستند که دوپامین را مهار می‌کنند. دوپامین اطلاعات را بین بخش‌های مختلف مغز مبادله می‌کند و یک داروی ضد افسردگی است. یکی از عوارض قطع مصرف آن ترمور می‌باشد.

کمبود ویتامین B12: در صورت فقدان این ویتامین، سیستم عصبی آنطور که باید کار نمی‌کند. B12 در گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌ مرغ و لبنیات وجود دارد. اگر کمبودتان در حدی است که منجر به لرزش می‌شود‌، با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

استرس: استرس به هر دلیل اعم از نگرانی مالی و شغلی، مشکلات خانوادگی و نگرانی‌های مربوط به سلامتی باعث وخیم تر شدن ترمور می‌شود. خشم شدید، گرسنکی مفرط و یا محرومیت از خواب می‌توانند باعث لرزش دست‌ها شوند که تحت عنوان ترمور فیزیولوژیک شناخته می‌شود.

کاهش قند خون: این حالت که هیپوگلیسمی نامیده می‌شود، واکنش استرسی طبیعی بدن را فعال کرده و باعث لرزش بدن می‌گردد.

پر کاری تیروئید: این غده در گردن و بالای استخوان ترقوه قرار دارد. وقتی این غده پر کار می‌شود متابولیسم تمام بدن افزایش می‌یابد. علائم آن شامل مشکلات خواب، افزایش ضربان قلب و لرزش‌ها دست‌ها می‌باشد.

آسیب عصبی: آسیب، بیماری و یا یک مشکل در سیستم عصبی مرکزی هم می‌تواند باعث لرزش در دست‌ها و پاها شود که نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود.

ازآن‌جایی که علل و درمان بسیار متفاوتی برای انواع مختلف ترمور‌ها وجود دارد، حتما پزشکتان را در جریان شرح حال و علائم و نشانه‌های خود قرار دهید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید