انتشار این مقاله


عمل لیزیک چشم چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل لیزیک چشم بهترین روش شناخته شده برای رفع مشکلات بینایی است.

عمل لیزیک چشم بهترین روش شناخته شده و رایج‌ترین عمل جراحی انکساری با لیزر برای رفع مشکلات بینایی است. کراتومیلوزیس در جا به کمک لیزر (LASIK) می‌تواند جایگزینی برای استفاده از عینک یا لنزهای تماسی باشد.

در حین عمل لیزیک چشم، از یک نوع خاص لیزر برش برای تغییر دقیق شکل بافت روشن گنبدی در قسمت جلوی چشم (قرنیه) استفاده می‌شود تا دید را بهبود ببخشد.

در چشم با بینایی طبیعی، قرنیه نور را دقیقا بر روی شبکیه در پست چشم منعکس می‌کند. اما در نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی (هایپروپی) یا آستیگماتیسم، نور به طور نامناسبی شکسته و در نتیجه تاری دید ایجاد می‌شود.

عینک یا لنزهای تماسی می‌توانند دید را تصحیح کنند ، اما تغییر شکل خود قرنیه نیز باعث اصلاح این اشکالات می‌شود.

عمل لیزیک چشم برای چه مواردی به کار میرود؟

نزدیک بینی (میوپی) هنگامی که قطر کره چشم شما کمی بزرگتر از حد نرمال باشد یا وقتی قوس قرنیه خیلی تیز است، پرتوهای نور در جلوی شبکیه متمرکز شده و در نتیجه دید دور محو می‌شود. شما اشیائی که به اندازه کافی نزدیکند را واضح می‌بینید اما دید اشیای نسبتا دور مشکل دارد.

  • دوربینی (هایپروپی) هنگامی که قطر کره‌ی چشمتان کمتر از حد طبیعی است یا قوس قرنیه بیش از حد صاف است، نور به جای روی شبکیه پشت شبکیه تمرکز می‌کند. این باعث می‌شود دید نزدیک و گاهی اوقات دید دور تار شود.
  • آستیگماتیسم. آستیگماتیسم نتیجه‌ی عدم توازن قوس‌ها و صاف شدگی‌های سطح قرنیه است که بینایی نزدیک و دور را مختل می‌کند.

اگر به فکر عمل لیزیک چشم هستید ، احتمال قوی عینکی هستید یا از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید. چشم پزشک‌تان در مورد مطرح بودن عمل لیزیک چشم یا سایر اقدامات مرتبط به عنوان یک گزینه‌ی مناسب برایتان با شما صحبت خواهد کرد.

خطرات عمل لیزیک چشم

عوارضی که باعث تهدید بینایی می‌شوند بسیار نادر هستند. اما برخی از عوارض جانبی عمل جراحی چشم لیزیک، به ویژه خشکی چشم و مشکلات بینایی موقتی مانند خیرگی بسیار رایج است.

این موارد معمولاً بعد از چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شوند و تعداد بسیار کمی از افراد آن را یک مشکل طولانی مدت می‌دانند.

خطرات عمل لیزیک چشم عبارتند از:

  • خشکی چشم. عمل لیزیک چشم باعث کاهش موقت در تولید اشک می‌شود. حدوداً شش ماه اول بعد از جراحی، در حین بهبودی ممکن است به طور غیرعادی دچار خشکی چشم شوید. این مورد می‌تواند کیفیت بینایی‌تان را کاهش دهد.

چشم پزشک شما ممکن است قطره‌ی چشمی برای مشکلتان تجویز کند. اگر مشکل خشکی چشم شدید باشد ممکن است نیاز به اقدامات بیشتر برای تعبیه‌ی پلاک‌های مخصوصی در مجاری اشکی برای جلوگیری از تخلیه اشک از سطح چشم باشد.

  • خیرگی، هاله بینی و دو‌ بینی. شما ممکن است بعد جراحی با مشکل در دید در تاریکی مواجه شوید که معمولاً چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد. ممکن است دچار ازدیاد حساسیت به نور ، حالت خیرگی ، دیدن هاله در اطراف منابع نوری روشن یا دو‌بینی شوید.

حتی هنگامی که یک نتیجه بینایی خوب در شرایط تست استاندارد اندازه گیری می‌شود، ممکن است دید شما در شرایط نوری کم مانند هنگام غروب یا مه نسبت به قبل از عمل به میزان بیشتری کاهش یابد.

  • اصلاح کمتر از حد لازم: اگر لیزر بافت خیلی کمی را از چشم شما خارج کند، نتایج مورد انتظار به عمل نخواهد آمد. این مشکل بیشتر در مورد افراد نزدیک بین رایج است. برای برداشتن بافت بیشتر ممکن است طی یک سال آتی به عمل لیزیک دیگری نیاز داشته باشید.
  • برداشت بیش از حد. همچنین امکان دارد لیزر بافت زیادی را از چشم شما بردارد. اصلاح این موارد ممکن است دشوارتر از حالت عکس باشد.
  • آستیگماتیسم. آستیگماتیسم می‌تواند با برداشتن ناهموار بافت ایجاد شود. ممکن است نیاز به جراحی اضافی ، عینک یا لنزهای تماسی داشته باشد.
  • مشکلات مرتبط با فلپ. خم کردن یا خارج کردن فلپ از جلوی چشم در حین عمل می‌تواند عوارضی از جمله عفونت و اشک ریزش ایجاد کند. خارجی‌ترین لایه بافت قرنیه ممکن است در طی فرایند بهبودی به طور غیر طبیعی در زیر فلپ رشد کند.
  • پسرفت. پسرفت به حالتی اطلاق می‌شود که بینایی به تدریج به حالت قبل عمل پسرفت کند که یک عارضه کمتر متداول است.
  • از بین رفتن یا تغییر بینایی. به ندرت ، عوارض جراحی می‌تواند باعث از بین رفتن قدرت بینایی شود. برخی از افراد نیز ممکن است به وضوح یا به قدرت گذشته قادر به دیدن نباشند.

مقالات پیشنهادی: پیوند قرنیه یا کراتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

التهاب پلک چشم یا بلفاریت چیست و چه علائمی دارد؟


ریسک فاکتورهای عمل لیزیک چشم

برخی از شرایط بهداشتی می‌تواند خطرات مرتبط با عمل لیزیک چشم را افزایش داده یا نتیجه را کمتر قابل پیش بینی کند.

اگر شرایط خاصی دارید ، پزشکان ممکن است عمل لیزیک چشم را برای شما توصیه نکنند، از جمله:

  • اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید.
  • ضعف سیستم ایمنی ناشی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا HIV.
  • خشکی مداوم چشم.
  • تغییرات اخیر در بینایی به دلیل داروها ، تغییرات هورمونی ، بارداری ، شیردهی یا سن.
  • التهاب قرنیه ، اختلالات پلک ، صدمات به چشم یا بیماری‌های چشمی مانند یووئیت، هرپس سیمپلکس ناحیه چشم ، گلوکوم یا آب مروارید.

عمل لیزیک چشم معمولاً توصیه نمی‌شود اگر:

  • بیماری چشمی داشته باشید که باعث نازک شدن و برآمدگی قرنیه می‌شود یا اگر سابقه خانوادگی از این دست بیماری دارید.
  • دید کلی نسبتاً خوبی داشته باشید.
  • نزدیک بینی شدید داشته باشید.
  • مردمک بسیار بزرگی یا قرنیه باریک داشته باشید.
  • تغییرات چشم وابسته به سنی داشته باشید که سبب کاهش وضوح بینایی شده‌اند.

در ورزش‌هایی شرکت می‌کنید که ممکن است با ضربات به صورت همراه باشد.

اگر تصمیم به انجام عمل لیزیک داشتید، در مورد سوالات و نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما در مورد اینکه شما کاندید مناسبی برای این روش یا سایر روش‌های مشابه هستید، توضیح خواهد داد.

چگونه بایستی برای عمل آماده شد؟

اقداماتی که جهت آمادگی قبل جراحی می‌توانید انجام دهید:

  • باید بدانید جراحی چه هزینه‌هایی برای شما تحمیل خواهد کرد. عمل لیزیک چشم معمولاً یک جراحی الکتیو محسوب می‌شود، لذا اکثر شرکت‌های بیمه هزینه جراحی را پوشش نمی‌دهند. آماده این مورد باشید که هزینه‌های عمل را از جیب خود بپردازید.
  • ترتیب یک سواری به مقصد خانه‌تان را بدهید. به یک نفر نیاز دارید که شما را به مقصد رسانده و بعد از عمل به محل سکونت انتقال دهد. بلافاصله بعد از عمل، شما هنوز هم ممکن است اثرات دارویی را که قبل از عمل به شما داده می‌شود حس کنید و بینایی‌تان نیز نا‌واضح خواهد بود.
  • بی‌خیال آرایش چشمتان شوید. روز عمل و روز قبل آن از آرایش چشم، کرم، عطر یا لوسیون بر روی ناحیه اطراف چشم استفاده نکنید. همچنین ممکن است پزشک به شما دستور دهد مژهها را روزانه یا به دفعات بیشتر در روزهای منتهی به عمل جراحی برای از بین بردن مواد اضافی و کاهش ریسک عفونت تمیز کنید.

مقاله مرتبط: با جدیدترین جراحی های برداشتن عینک آشنا شوید

پیرچشمی چیست و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟


آنچه که میتوانید از عمل لیزیک چشم انتظار داشته باشید

قبل از عمل

بهترین نتایج دراز مدت برای عمل لیزیک چشم در کسانی انتظار می‌رود که قبل از جراحی به دقت در مورد اینکه آیا کاندید مناسبی برای این عمل هستند ارزیابی شده‌اند.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید ، که می‌توانند شکل قرنیه را تغییر دهند، لازم است که حداقل چند هفته قبل از ارزیابی و عمل جراحی آن‌ها را کنار گذاشته و فقط از عینک استفاده کنید. بسته به نوع لنز مورد استفاده و اینکه چه مدت از این لنزها استفاده کرده‌اید ، پزشک‌تان دستورالعمل های خاصی را ارائه می‌دهد.

در طی ارزیابی ، چشم پزشک شما در مورد تاریخچه پزشکی و جراحی قبلی از شما سؤال خواهد کرد و یک معاینه جامع چشم برای ارزیابی بینایی و اینکه آیا می‌توانید با اطمینان خاطر تحت این عمل قرار بگیرید ، به عمل می‌آورد.

پزشک شما به دنبال علائم زیر خواهد بود:

  • عفونت چشم
  • التهاب
  • خشکی چشم
  • مردمک‌های بزرگ
  • فشار داخل چشمی زیاد

چشم پزشک همچنین قرنیه شما را از نظر فرم ، کانتور ، ضخامت و هرگونه بی نظمی بررسی می‌کند. پزشک شما ارزیابی خواهد کرد که چه مناطقی از قرنیه نیاز به تغییر شکل دارد و میزان دقیق بافت برداشت شده از قرنیه را مشخص می‌کند.

پزشکان عموماً از فناوری wave front-guided برای بررسی دقیق چشم قبل از عمل لیزیک چشم استفاده می‌کنند. در این تست، اسکنر یک مدل کاملاً دقیق، شبیه به نقشه توپوگرافی ، از چشم شما ایجاد می‌کند. هرچه اندازه گیری‌ها دقیق‌تر باشد، چشم پزشک شما می‌تواند در برداشتن بافت قرنیه دقیق‌تر باشد.

قبل از عمل، پزشک در مورد خطرات و فواید عمل لیزیک چشم، آنچه که قبل و بعد از عمل در انتظارتان خواهد بود، و هرگونه سؤالی که ممکن است داشته باشید، بحث خواهد کرد.

در طول عمل

عمل لیزیک چشم معمولاً در ۳۰ دقیقه یا کمتر انجام می‌شود. در طول عمل بر روی یک صندلی به پشت دراز خواهید کشید و امکان دارد آرام بخش به شما تزریق شود.

بعد از ریختن قطره‌های بی‌حسی در چشم ، پزشک از وسیله‌ای برای باز نگه داشتن پلک‌های شما استفاده می‌کند.

یک حلقه مکش درست قبل از بریدن فلپ قرنیه روی چشم قرار داده می‌شود که ممکن است باعث شود احساس فشار کنید و بینایی امکان دارد کمی تار شود.

جراح چشم شما از یک تیغه کوچک یا برش لیزر استفاده می‌کند تا یک تکه کوچک را از قسمت جلوی چشم برش دهد. برش این لایه به پزشک اجازه‌ی دسترسی به قسمتی مورد نظر از قرنیه که باید تغییر شکل یابد را می‌دهد .

با استفاده از یک دستگاه لیزر برنامه ریزی شده ، جراح چشم شما قسمت‌هایی از قرنیه شما را تغییر شکل می‌دهد. با هر پالس پرتو لیزر ، مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می‌شود. جراح بعد از تغییر شکل قرنیه ، فلپ را در جای خود قرار می‌دهد. فلپ معمولاً بدون بخیه بهبود می‌یابد.

در طی عمل جراحی از شما خواسته می‌شود تا بر روی یک نقطه نور تمرکز کنید. خیره شدن به این نور کمک می‌کند در حالی که لیزر بر روی قرنیه عمل می‌کند چشم خود را ثابت نگه دارید. موقع برداشت بافت قرنیه با لیزر امکان دارد بوی خاصی استشمام کنید. برخی افراد این بو را مثل بوی سوختن مو توصیف می‌کنند.

در صورت نیاز به عمل لیزیک چشم در هر دو چشم ، پزشکان عموماً در همان روز عمل دوم را انجام می‌دهند.

بعد از عمل

بلافاصله بعد از عمل ، در چشمتان ممکن است احساس خارش ، احساس شن ریزه ، سوزش و یا اشک ریزش داشته باشید، احتمالاً تاری دید خواهید دید. معمولاً درد کمی دارید و بینایی خود را به سرعت باز خواهید یافت.

احتمالا به شما دارو‌های ضد درد و یا قطره‌های چشمی داده می‌شود تا برای چندین ساعت بعد عمل احساس ناراحتی نداشته باشید. ممکن است چشم پزشک از شما بخواهد تا زمان بهبودی کامل ، شب‌ها بر روی چشم خود محافظ داشته باشید.

بلافاصله بعد عمل قادر به دیدن خواهید بود اما تا مدتی دید ناواضح بخواهد بود. حدود دو تا سه ماه زمان لازم است تا چشم شما بهبود یابد و بینایی تثبیت شود. این که چقدر دیدتان نسبت به قبل عمل بهتر خواهد شد بیشتر بستگی به این دارد که دیدتان قبل از عمل چقدر خوب بوده است.

یکی دو روز بعد از عمل جهت پیگیری توسط چشم پزشک ویزیت می‌شوید و میزان بهبودی و عوارض احتمالی بررسی خواهد شد. برای سایر ویزیت‌های پیگیری در طول شش ماه اول طبق توصیه دکتر برنامه‌ریزی کنید.

برای استفاده از لوازم آرایشی اطراف چشم خود ممکن است چندین هفته زمان لازم باشد. همچنین ممکن است لازم باشد که چندین هفته تا شروع ورزش‌های تماسی با شدت بالا، شنا یا استفاده از وان آب گرم صبر کنید.

توصیه‌های پزشک خود را در مورد چگونگی از سر گیری مجدد فعالیت‌های عادی خود دنبال کنید.

نتایج عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم در اغلب موارد بدون دردسرهای مرتبط با عینک و لنزهای تماسی، بینایی بهبود یافته را ارائه می‌دهد. به طور کلی ، شما بعد از جراحی شانس بسیار خوبی برای دستیابی به بینایی حداقل ۲۰/۲۵ دارید.

۸ نفر از هر ۱۰ نفری که تحت عمل لیزیک چشم قرار گرفتند، دیگر نیازی به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی برای اکثر فعالیت‌های خود پیدا نمی‌کنند.

نتایج عمل شما به درجه‌ی خطای انکسار چشم شما و سایر عوامل بستگی دارد. افرادی که مقدار کمی نزدیک بین هستند ، بیشترین موفقیت را از جراحی دارند. افراد با درجه‌ی بالایی از نزدیک بینی یا دور‌بینی همراه با آستیگماتیسم نتایج قابل پیش بینی کمتری دارند.

در بعضی موارد ، جراحی ممکن است با نرخ اصلاح کم همراه باشد. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است برای دستیابی به اصلاح مناسب به عمل جراحی دیگری نیاز باشد.

به ندرت دید فرد ممکن است به آرامی به حالت قبل عمل تحلیل پیدا کند. این مورد احتمالاً به دلیل شرایط خاصی مانند بهبود غیر طبیعی زخم، عدم تعادل هورمونی یا بارداری اتفاق بیفتد. بعضی اوقات این تغییر دید به دلیل مشکلات چشمی دیگری مانند آب مروارید است. با پزشک خود در مورد هرگونه تغییر دید باید صحبت کنید.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید