انتشار این مقاله


بیماری‌هایی که خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهند

برخی از بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.اگر شما به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید، باید طی مراحلی آن‌ها را کنترل کرده و خطر را برای خود کاهش دهید. فشارخون بالا فشارخون بالا اصلی‌ترین و عمده‌ترین فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی می‌باشد. این بیماری شرایطی است که هنگامی که فشار […]

برخی از بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.اگر شما به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید، باید طی مراحلی آن‌ها را کنترل کرده و خطر را برای خود کاهش دهید.

فشارخون بالا

فشارخون بالا اصلی‌ترین و عمده‌ترین فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی می‌باشد. این بیماری شرایطی است که هنگامی که فشار خون در شریان‌ها و سایر عروق خونی شما بالا است رخ می‌دهد.

فشار خون بالا، اگر کنترل نشود، می‌تواند قلب و سایر ارگان‌های اصلی بدن شما مانند قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار دهد.

فشار خون بالا اغلب قاتل خاموش نیز نامیده می‌شود زیرا بسیاری از مردم به علائمی که نشان‌دهنده‌ی فشار خون بالا می‌باشد توجه نمی‌کنند. کاهش فشار خون و کنترل آن از طریق تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو خطر ابتلا شما به بیماری‌های قلبی و همچنین حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسترول بالا

کلسترول ماده‌ی مومی و چربی مانندی است که توسط کبد تولید شده و در برخی از غذا ها نیز یافت می‌شود. کبد شما مقادیر لازم و مورد نیاز از کلسترول را تولید می‌کند، ولی ما اغلب مقادیر بیشتر و اضافه‌ای از کلسترول را از طریق غذا‌ها دریافت می‌کنیم. اگر ما مقادیر مازاد و اضافه از کلسترول را مصرف کنیم به شکلی که بدن توانایی مصرف آن را نداشته باشد، مقادیر اضافه‌ی آن می‌تواند در دیواره‌ی شریان‌ها ازجمله شریان‌های خون‌رسانی کننده‌ی قلب رسوب کند. این امر سبب تنگ شدن شریان‌ها می‌شود که متعاقب آن جریان خون به قلب، مغز، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌یابد.

بعضی از کلسترول ها خوب و مفیدند و برخی از آن‌ها بد و مضر. کلسترول بالا به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن سطح بالایی از لیپو‌پروتیین با چگالی کم یا همان ‌LDL در خون وجود دارد که این نوع از کلسترول بد تلقی می‌شود زیرا می‌تواند به بیماری‌های قلبی منجر شود. سطوح بالا از لیپوپروتیین با چگالی بالا یا همان HDL خوب است زیرا این نوع از کلسترول شرایطی را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی فراهم می‌کند.

آزمایش‌های خونی می‌تواند مقادیر انواع کلسترول‌ها را در خون شما مشخص کند.

دیابت

بیماری دیابت یا همان قند خون نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بدن شما به گلوکز (شکر) برای تامین انرژی نیاز دارد. انسولین هورمونی است که در پانکراس ساخته می‌شود که به انتقال گلوکز موجود در غذای مصرف شده به سلول‌ای بدن کمک می‌کند. اگر شما به دیابت مبتلا هستید بدین معنی است که بدن شما مقادیر کافی از انسولین را نمی‌سازد و یا نمی‌تواند از انسولین تولیدی خود استفاده کند و یا ترکیبی از هر دو مورد.

بیماری دیابت به رسوب گلوگز در عروق منجر می‌شود. خطر مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بزرگسالان مبتلا به دیابت ۲ تا ۴ برابر نسبت به افرادی که دیابت ندارند، افزایش می‌یابد

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید