انتشار این مقاله


زبان بدن (۲): حرکات و موقعیت دستان

در خواندن زبان بدن، از دستان تنها به عنوان ابزاری برای رساندن منظور استفاده نمی‌شود

تقریبا همه‌ی ما، به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، برای ارائه‌ی بهتر مقصود خود و رساندن پیام به مخاطب، از حرکات دستانمان استفاده می‌کنیم؛ اما در خواندن زبان بدن، از دستان تنها به عنوان ابزاری برای رساندن منظور استفاده نمی‌شود! کسب توانایی درک حرکات و موقعیت‌های مختلف دستان، به عنوان یکی از کلیدی‌ترین اجزای بدن، نقش مهمی در پیش‌برد روابط دارد؛ برای مثال؛

کدام دسته از حرکات دست، نشان‌دهنده‌ی استرس‌اند؟
برای القای حس کنترل و مدیریت، بهتر است از چه حرکاتی استفاده کنید؟
آیا پنهان کردن دستان می‌تواند نشان‌گر دروغ گفتن فرد مقابلتان باشد؟
نحوه‌ی دست‌دادن افراد چه چیز‌هایی را درباره‌ی آنان به شما می‌گوید؟

برای فهم بهتر این حرکات، با دکتر مجازی همراه باشید.

  • قرارگیری دست‌ها در پشت


در بسیاری از موارد، قفل کردن دست‌ها در پشت سر به هنگام قدم زدن، نشان دهنده‌ی اعتماد به‌نفس فرد است. هم‌چنین، این موقعیت، می‌تواند نشان دهنده‌ی رضایت فرد و یا کنترل وی بر اوضاع باشد. لازم به ذکر برای عده‌ای از افراد نیز، ایت موقعیت قرارگیری دست‌ها بسیار ناخوشایند است و احساس بی‌دفاع بودن به آنان دست می‌دهد.

  • قرارگیری دست‌ها در جلوی شکم


قرارگرفتن دست‌ها در جلوی شکم، که معمولا در مکالمه‌های جدی رخ می‌دهد، نشانه‌ی دیگری از اعتماد به‌نفس فرد و کنترل وی بر اوضاع است. این فرم دستان، در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، در بین دولتمردان و سیاست‌مداران به وضوح قابل مشاهده است.

  • قرار دادن دست‌ها درون جیب

قراردادن هر دو دست درون جیب‌ها، نشانه‌ی بی‌علاقگی مخاطب به موضوع و یا عدم اعتماد وی به طرف مقابل است.
درصورتی که عادت دارید دست‌های خود را درون جیبتان نگه‌دارید، برای جلوگیری از ارسال سیگنال‌های ذکرشده، یک دست خود را بیرون بیاورید.

  • دست‌های درون جیب؛ در حالتی که انگشت شست بیرون است

این حرکت دستان در افرادی مشاهده می‌شود که نسبت به اطرافیانشان احساس برتری می‌کند، به علاوه، نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس، احساس راحتی و یا در دست داشتن کنترل نیز می‌باشد.

  • مالش دست‌ها به هم

‌می‌تواند نشان‌دهنده‌ی استرس یا انتظار مثبت برای شرکت در یک مسابقه، قرعه کشی و … را نشان دهد. برای مثال، زمانی که درحال برنامه‌ریزی کردن یک واقعه‌ی هیجان‌انگیز با دوستانتان هستید، ممکن است دستان خود را روی هم مالش دهید.
با این‌حال، سرعت حرکت دست‌ها روی یکدیگر از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که در صورتی که این عمل با سرعت آهسته‌ای انجام شود، می‌تواند برخلاف آن‌چه در بالا ذکر شد، نشانه‌ی موذی‌گری یا داشتن حیله در ذهن باشد.

  • نشان دادن کف دستان

بسته به موقعیت قرارگیری آرنج، این حرکت دستان می‌تواند مفاهیم مختلفی را منتقل کند؛ برای مثال، باز کردن کامل دستان درحالی که کف دست رو به مخاطب قرار دارد، در جلب اعتماد آن‌ها نقش دارد درحالی در درصورتی که آرنج‌ها در نزدیکی بدن قرار داشته باشند، مفهموم تسلیم شدن و بی‌خطر بودن را منتقل می‌کند.

  • کف دست رو به پایین


اعتماد به‌نفس و داشتن کنترل بر اوضاع، خصوصاً در مورد مقامات سیاسی و یا امنیتی در این مورد نشان داده می‌شود. در موارد دیگر، فرد برای آرام‌تر کردن مخاطب خود می‌تواند دست‌های خود را در حالی که کف آن‌ها رو به پایین است، با حرکات آرامی به بالا و پایین تکان دهد.

  • قرار دادن دستان روی کمر


در بسیاری از موارد، قرار دادن دستان روی کمر به اشتباه به‌عنوان حرکتی غیردوستانه تلقی می‌شود اما در حقیقت می‌تواند نشانه‌ی آمادگی یا داشتن کنترل بر اوضاع باشد

  • ضرب گرفتن با انگشتان

ضرب گرفتن با انگشتان روی سطحی صاف نظیر میز نشان‌دهنده‌ی بی‌قراری، بی‌حوصلگی، اضطراب و یا بی‌صبری است.

  • چسباندن نوک انگشتان بهم

در این حرکت، تنها نوک انگشتان بهم چسبانیده می‌شوند؛ درحالی‌که کف دستان و بندانگشتان از یکدیگر فاصله دارد و شکلی مثلثی ایجاد می‌کند. قرار دادن دستان در این موقعیت می‌تواند در جلوی سینه یا شکم فرد انجام شود.
این حرکت نیز نشان‌دهنده‌ی کنترل و اعتماد به‌نفس فرد است.

  • مشت کردن دستان


مشت کردن دستان که می‌تواند با موقعیت‌های مختلف آرنج و بازو انجام شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی احساسات و افکار متفاوتی در پس آن باشد. خشم، نارضایتی، استرس و تحت فشار بودن و عدم موافقت با طرف مقابل از این دسته هستند.
درصورتی که انگشت شست درون مشت قرار داشته‌باشد، نشان‌گر نارضایتی و تحت فشار قرار داشتن فرد می‌باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید