انتشار این مقاله


اضافه وزن در بارداری تا چه اندازه‌ای طبیعیست؟

از تقویت رشد و تکوین کودک‌تان گرفته تا پیمودن مسیر برای کاهش وزن پس از حاملگی، این‌ها همگی با افزایش وزن حاملگی اهمیت دارند.

از تقویت رشد و تکوین کودک‌تان گرفته تا پیمودن مسیر برای کاهش وزن پس از حاملگی، این‌ها دلایلی هستند که چرا افزایش وزن حاملگی اهمیت دارد.

چه خوشایند شما باشد چه نه، به جای دو نفر خوردن به شما گواهی نمی‌دهد که دو برابر حد معمول غذا بخورید. از عادات مربوط به سبک زندگی سالم برای مدیریت افزایش وزن حاملگی استفاده کنید، از نوزادتان حمایت نمائید و کاهش وزن اضافی را پس از حاملگی آسان کنید.

دستورالعمل‌های افزایش وزن حاملگی

در این مورد نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. افزایش وزن مناسب برای شما به عوامل زیادی بستگی دارد که می‌توان از این عوامل به وزن قبل از حاملگی و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) اشاره کرد. سلامت مادر و نوزاد نیز مهم است. برای این منظور بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

این راهنمایی‌های کلّی را برای افزایش وزن حاملگی در نظر داشته باشید:

وزن قبل از حاملگی افزایش وزن پیشنهادی
با وزن کم (BMI < 18.5) تقریباً ۱۳ تا ۱۸ کیلوگرم
وزن نرمال (BMI 18.5 تا ۲۴.۹)  تقریباً ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم
دارای اضافه وزن (BMI 25 تا ۲۹.۹) تقریباً ۷ تا ۱۱ کیلوگرم
چاق (BMI بیشتر از ۳۰) تقریباً ۵ تا ۹ کیلوگرم

زمانی که دوقلو یا چندقلو حامله هستید

اگر دوقلو یا چندقلو حامله هستید، احتمالاً نیاز دارید تا بیشتر افزایش وزن پیدا کنید. دوباره تأکید می‌شود که در این باره با پزشک‌تان مشورت کنید تا معیّن کند چه چیزی به درد شما می‌خورد.

این راهنمایی‌های عمومی را برای افزایش وزن حاملگی در صورت وقوع حاملگی چندگانه در نظر داشته باشید:

وزن قبل از حاملگی افزایش وزن پیشنهادی
وزن نرمال (BMI 18.5 تا ۲۴.۹) تقریباً ۱۷ تا ۲۵ کیلوگرم
دارای اضافه وزن (BMI 25 تا ۲۹.۹) تقریباً ۱۴ تا ۲۳ کیلوگرم
چاق (BMI بیشتر از ۳۰) تقریباً ۱۱ تا ۱۹ کیلوگرم

وقتی اضافه وزن دارید

اضافه وزن قبل از حاملگی خطر عوارض مختلف آن را افزایش می‌دهد که شامل دیابت زایمان بارداری، ناهنجاری‌های پرفشاری خون در حاملگی مثل پریکلامپسیا و نیاز به سزارین می‌گردد. با این که مقداری افزایش وزن برای زنان چاق یا دارای اضافه‌ وزن پیشنهاد می‌شود ولی برخی از مطالعات پیشنهاد می‌کنند که این مقدار می‌تواند کمتر از میزان پیشنهادی باشد.

وقتی کسر وزن دارید

اگر قبل از حاملگی کسر وزن دارید، ضروری به نظر می‌رسد زمان بارداری مقدار معقولی بر وزن خود بیافزایید. بدون وزن اضافی، شاید نوزاد زودتر به دنیا بیاید یا کوچک‌تر از حد مورد انتظار باشد.

وقتی وزن‌تان بیش از حد افزایش می‌یابد

افزایش وزن بیش از حد در طول بارداری می‌تواند خطر مشکلات سلامتی را برای نوزاد افزایش دهد؛ مثل متولد شدن با اندازه‌ی بیشتر از میانگین (ماکروزومی کشنده‌) و عوارضی در تولد، مثل گیر کردن شانه پس از درآمدن سر (دیستوسی شانه). افزیش بیش از حد وزن در بارداری همچنین خطر نگهداری وزن را پس از تولد افزایش می‌دهد.

این وزن اضافه کجا می‌رود؟

خود جنین ۳ تا ۳.۶ کیلوگرم وزن دارد. این بخشی از افزایش وزن را شامل می‌شود. بقیه چه؟ در اینجا به تفکیک در مورد آن‌ صحبت می‌کنیم؟

  • سینه‌های بزرگ‌تر: ۰.۵ تا ۱.۴ کیلوگرم
  • رحم بزرگ‌تر: تقریباً ۰.۹ کیلوگرم
  • جفت: تقریباً ۰.۷ کیلوگرم
  • مایع آمنیوتیک: تقریباً ۰.۹ کیلوگرم
  • حجم خون افزایش‌ یافته: تقریباً ۱.۴ تا ۱.۸ کیلوگرم
  • حجم مایع افزایش یافته: ۰.۹ تا ۱.۴ کیلوگرم
  • ذخیره‌ی چربی: تقریباً ۲.۷ تا ۳.۶ کیلوگرم

افزایش وزن

در سه‌ماهه‌ی اول، بیشتر زنان نیازی ندارند تا وزن‌شان را افزایش دهند. این خبر خوبی برای کسانی است که با بیماری صبحگاهی درگیرند.

اگر وزن شما در ابتدا سالم و نرمال باشد، فقط نیاز دارید ۰.۵ تا ۱.۸ کیلوگرم در ماه‌های اول بارداری به وزنتان اضافه کنید. می‌توانید این کار را با خوردن یک رژیم غذایی سالم انجام دهید؛ کالری اضافی ضروری نیست.

افزایش وزن مداوم و ثابت در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم مهم‌تر است؛ مخصوصاً اگر با وزنی سالم یا کمتر از آن شروع کنید. بر اساس راهنمایی‌ها، تا روز زایمان هر هفته ۰.۵ کیلوگرم بر وزن‌تان افزوده خواهد شد. داشتن ۳۰۰ کالری دریافتی بیشتر (نصف ساندویچ و یک لیوان شیر کم‌چرب) شاید برای این هدف کافی باشد. برای زنان چاق یا آن‌هایی که اضافه وزن دارند، این عدد به ۰.۲ کیلوگرم در هفته برای سه‌ماهه‌های دوم و سوم تغییر می‌یابد. یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک اونس پنیر و میوه‌ی تازه پیشنهاد خوبی برای این کار هستند.

در طول انجام این راهنمایی‌ها سعی کنید با پزشک رابطه داشته و از او مشورت بگیرید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید