انتشار این مقاله


دندان‌های سالم، قلب سالم تر؟؟؟

محققان عقیده دارند که سلامت دهان می تواند نشان دهنده ی وضعیت قلب شما باشد! مسواک، نخ دندان و خمیردندان همگی برای حفظ سلامت دندان و دهان هستند اما چگونه می توانند به سلامت قلب شما نیز کمک کنند؟ تحقیقات اخیر نشان داده است که کسانی که مبتلا به بیماری های دهانی مانند التهاب لثه […]

محققان عقیده دارند که سلامت دهان می تواند نشان دهنده ی وضعیت قلب شما باشد!
مسواک، نخ دندان و خمیردندان همگی برای حفظ سلامت دندان و دهان هستند اما چگونه می توانند به سلامت قلب شما نیز کمک کنند؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که کسانی که مبتلا به بیماری های دهانی مانند التهاب لثه یا پریودنشیت در معرض خطری ۲برابر برای ابتلا به بیماری های قلبی می باشند؛
همچنین بررسی ۳۲۰بیمار مبتلا به بیماری های مختلف قلبی نشان داده است که احتمال وجود بیماری های دهانی مانند خونریزی لثه یا فقدان یا خرابی دندان ها بسیار بالا می باشند.

ارتباط بین این دو چیست؟محققان همچنان در حال بررسی می باشند.

آیا بیماری های لثه می توانند منجر به سکته ی قلبی شوند؟
دکتر پیتر ام. اسپلدینگ، متخصص جراحی فک و دندان و پروفسور رشد و نمو دانشگاه علوم پزشکی نبرسکا اظهار دارد:

ارتباط بین بیماری های قلبی و سلامت دهان و دندان از لحاظ علمی کاملا قابل توجیه است، برخی از باکتری ها به صورت طبیعی در دهان ظاهر می شوند، در صورت عدم استفاده ی صحیح از مسواک و نخ دندان برای از بین بردن پلاک ها(ماده ی بی رنگ حاصل از فعالیت باکتری ها پس از خوردن غذا)، خطر ابتلا به بیماری دهانی و دندانی افزایش یافته  و با شروع و پیشرفت بیماری، دهان به محل زندگی مناسبی برای رشد باکتری هایی که به طور معمول وجود ندارد، فراهم می شود.

این بیماری ها با ایجاد التهاب و خونریزی، امکان ورود باکتری ها به جریان خون را فراهم می کنند و بدین ترتیب فرایند التهاب سیستم گردش خون را نیز درگیر می کند.
باکتری ها ممکن است باعث به وجود آمدن لخته ی خونی و درنهایت پلاک هایی درون سرخرگ های مسئول خونرسانی به قلب شوند.
با این حال دکتر اسپلدینگ بار دیگر عقیده دارد:

برای رسیدن به نتایج قطعی تر، به تحقیقات گسترده و طولانی مدت علمی برای یافتن ارتباط دقیق نیاز است.

همزمان، محققان در حال کشف ارتباطات احتمالی بین بیماری های دهان و دندان و سکته های مغزی، پوکی استخوان، دیابت، بیماری های تنفسی و حتی تولد نوزاد های نارس می باشند.
برای مثال محققان دریافته اند اشخاصی که مبتلا به بیماری ایسکمی حاد عروق مغری هستند، با احتمال زیادی همزمان به بیماری های دهان و دندان مبتلا هستند.
همچنین بررسی های  سازمان NHANES(سازمان بین المللی تحقیقات سلامت و تغذیه)دریافته است که بیماری های لثه خطر مهمی برای عروق مغذی مغر می باشند، خصوصا می توانند عامل سکته های مربوط به کاهش اکسیژن رسانی به مغز باشند.

چند قدم مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان:
طبق تحقیقات سازمان پریودنتولوژی آمریکا، نیمی از اشخاص بالای ۵۵سال دارای بیماری های دهان و دندان هستند. همچنین این بیماری ها عامل اصلی از دست دادن دندان ها در افراد بالای ۳۵ سال هستند.

احتمال ابتلا به این بیماری ها با افزایش سن افزایش می یابد اما مراقبت و پیشگیری باید از زمان کودکی آغاز شود. استفاده ی مرتبط از مسواک، نخ دندان و تحت نظر دندان پزشک می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را به حداقل برساند.
در صورت مواجه با هریک از نشانه های زیر، بهتر است دندان پزشک خود را مطلع کنید چرا که می توانند نشانه ی شروع بیماری های دهانی-دندانی باشند:

  • وجود طعم ترشی در دهان
  • خونریزی لثه
  • لثه های ملتهب و دردناک
  • بوی بد مکرر دهان
  • حس درد در هنگام جویدن
  • دندان حساس یا دردناک
  • وجود چرک بین لثه و دندان ها
  • تغییر موقعیت دندان ها

همچنین به یاد داشته باشید با پیشگیری یا بهبود این نوع بیماری ها، زمینه را برای سلامت قلب و عروق خودنیز فراهم
خواهید کرد.


منابع

  • perio.org
  • webmd.com
  • everydayhealth.com

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید