انتشار این مقاله


چگونه ورزش به حافظه‌ی شما کمک می‌کند؟

اگر به دنبال بهبود حافظه ی خود هستید، ورزش کردن با زمان بندی مناسب می تواند بسیار به شما کمک کند. این زمان بندی دقیق که اولین بار در مجله ی  Current Biology  مطرح شد، نتیجه آزمایشی بود که روی ۷۲ نفر داوطلب انجام گرفت. ابتدا به همه ی آنها تصویری شامل ۹۰ شی نشان […]

اگر به دنبال بهبود حافظه ی خود هستید، ورزش کردن با زمان بندی مناسب می تواند بسیار به شما کمک کند.

این زمان بندی دقیق که اولین بار در مجله ی  Current Biology  مطرح شد، نتیجه آزمایشی بود که روی ۷۲ نفر داوطلب انجام گرفت.
ابتدا به همه ی آنها تصویری شامل ۹۰ شی نشان داده شد. سپس تعدادی از آن ها، فیلمی آرام بخش از طبیعت را مشاهده کردند و عده ای دیگر به دوچرخه سواری ۳۵ دقیقه ای با درجه ی سختی پدال متغیر، ۴ساعت پس از آزمایش پرداختند. پس از دو روز، در مقایسه دو گروه، دسته ای که ۴ ساعت پس از یادگیری به ورزش کردن پرداخته بودند، موفقیت بیشتری در به یادآوردن آوردن محل اشیا در تصویر داشتند.

محققان هنوز چگونگی تاثیر شگفت انگیز ورزش روی حافظه را به طور کامل نمی دانند اما فرضیه ای درخصوص آن مطرح است؛ در هنگام ورزش کردن مولکول هایی نظیر انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوروپروتئین BDNF آزاد می شود که با تسهیل ارتباطات سلولی در مراکز عصبی و کمک به فعالیت سیناپس ها، می توانند به تسهیل یادگیری و تقویت حافظه کمک‌کنند.

همچنین ورزش منظم به طور غیر مستقیم، با کاهش مقاومت انسولین، کاهش التهاب، تحریک آزاد سازی فاکتور های رشد ( موادی که در مغز باعث سلامت سلول های بنیادی ، تحریک رشد عروق خونی مغز می شوند)، بهبود روحیه، کمک به تنظیم خواب و کاهش استرس می تواند به افزایش توانایی تفکر، حافظه و یادگیری کمک کند.

همچنین بسیاری از محققان اظهار دارند که قسمت هایی از مغر که حافظه و تفکر را کنترل می کنند در افرادی که ورزش می‌کنند در مقابل افرادی که ورزش جزئی از برنامه ی آنان نیست، از حجم بیشتری برخوردار است.
دکتر اسکات مک گینیس، نورولوژیست دانشگاه هاروارد تاکید می‌کند:

ورزش منظم در زمان ۶ ماه تا یک سال با افزایش حجم نواحی خاصی از مغز همراه است.


منبع:

  • Sciencenews.Org
  • Health.Harvard.Edu
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید