انتشار این مقاله


۱۰ نکته برای تمرکز حواس

فرقی نمی‌کند شما دچار بیماری بیش فعالی همراه با کم توجهی (ADHD) باشید یا فقط گهگاهی حواستان پرت شود، جهان امروز پر از پدیده‌هایی است که توانایی نابودی حواس شما را دارند! روانشناس Lucy Jo Palladino ده نکته را به شما گوشزد می‌کند تا پدیده های مذکور را کنترل کنید که اولین آن‌ها رسانه‌های اجتماعی است. امروزه […]

فرقی نمی‌کند شما دچار بیماری بیش فعالی همراه با کم توجهی (ADHD) باشید یا فقط گهگاهی حواستان پرت شود، جهان امروز پر از پدیده‌هایی است که توانایی نابودی حواس شما را دارند! روانشناس Lucy Jo Palladino ده نکته را به شما گوشزد می‌کند تا پدیده های مذکور را کنترل کنید که اولین آن‌ها رسانه‌های اجتماعی است. امروزه دست کشیدن از کار و ارتباط برقرار کردن با دوستان کار چند لحظه است ولی هر بار با این کار شما ذهن خود را از کاری که بدان مشغول بودید پاک می‌کنید و وقتی می‌خواهید به کار برگردید احتمالا ردش را گم خواهید کرد!

زمانی که مشغول کار هستید سعی کنید به شبکه ها log in نداشته باشید و هر لحظه آن ها را چک نکنید، اگر میسر نیست، این کار را در زمان های استراحت انجام دهید، اگر این هم نمی‌شود سعی کنید به اینترنت دسترسی نداشته باشید!

concentration-virtualdr.ir1
به صدا در آمدن گوشی کمتر کسی را از کار خود وانمیدارد! اگر کار مهمی با آن ندارید طوری تنظیمش کنید تا حواس شما را حین کار به هم نریزد. یک مکالمه تلفنی بیشتر به خاطر مداخله‌ای که در حواس شما می‌کند آزار دهنده است تا به خاطر وقتی که می‌گیرد.

concentration-virtualdr.ir2
شاید انجام دادن همزمان کار در نگاه اول راهی برای ذخیره وقت به نظر برسد ولی محققان چنین عقیده‌ای ندارند! اکثر اوقات انجام چند کار به طور همزمان باعث می‌شود بین آن‌ها شیفت کنید و وقت بیشتری را هم می‌گیرد، حال بگذریم که کیفیت کار را هم پایین می آورد.

concentration-virtualdr.ir3.gif
انجام کار های خسته کننده که دوست ندارید به احتمال زیاد حواس شما را برای آن کار از بین می برد. سعی کنید در این موقعیت ها با خودتان قول و قرار بگذارید! مثلا اگر یک ساعت کار کردید، ده دقیقه کار مورد علاقه خود را انجام دهید؛ آهنگ گوش کنید یا اسنک بخورید! این جا می توانید مورد قبلی را فراموش کرده و مثلا اگر می‌توانید، با صدای آهنگ درس بخوانید.

concentration-virtualdr.ir4.gif
کار کردن همراه با افکار آزاردهنده در ذهن بسیار سخت خواهد بود. فرض کنید بخواهید روی کار متمرکز شوید و کسی خریدهای خانه، تعمیر اتومبیل و بدهی هایتان! را به یادتان بیاورد. حداقل کاری که می توانید بکنید این است که موارد را یادداشت کنید و برای انجام دادنشان برنامه‌ای داشته باشید.

concentration-virtualdr.ir5
داشتن کارهای زیادی برای انجام دادن در وقت کم معمولا باعث استرس می‌شود و طبیعی است که استرس از حواس جمعی شما می‌کاهد. راهی که پیشنهاد می‌شود meditation و تمرین برای تمرکز است که اگر وقت و هزینه کافی برای آن را ندارید، می توانید آنلاین یاد بگیرید!

concentration-virtualdr.ir6
خستگی به میزان زیادی از تمرکز شما می‌کاهد حتی اگر شرایط کار کاملا مهیا باشد. هر فرد بزرگ سال به ۷-۹ ساعت خواب نیاز دارد تا فردا روز خوبی پیش رو داشته باشد. همچنین ببینید کدام روز در هفته بیشترین هشیاری و آمادگی را دارید و کارهای مهم خود را برای آن روز تنظیم کنید.

concentration-virtualdr.ir7.jpg
بدن برای کار منظم به انرژی نیاز دارد و غذا! سعی کنید حتما صبحانه بخورید چون بر حافظه کوتاه مدت شما تاثیر دارد. در انتخاب غذا از غذاهای با پروتئین بالا و قند ساده کم استفاده کنید.

virtualdr.ir
افسردگی بر تمرکز حواس شما تاثیر منفی دارد، اگر این گونه هست و همراه با عدم تمرکز حواس احساس ناامیدی و پوچی می‌کنید قطعا بهترین روش حل مشکل حرف زدن است. حرف زدن با یک دکتر یا مشاور می تواند مشکل شما را تا حدود زیادی حل کند.

virtualdr.ir
استفاده از دارو‌های درمان افسردگی و بسیاری دیگر از دارو‌ها می‌تواند روی تمرکز حواس شما تاثیر سوء داشته باشد. برای هرگونه تغییر در برنامه دارویی خود با پزشکتان مشورت کنید.virtualdr.ir

  • منبع:
  • webmd

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید