انتشار این مقاله


موادغذایی که بیماران MS نباید مصرف کنند

رعایت رژیم غذایی سالم بخش مهمی در حفظ  تندرستی و کنترل علائم در بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS می‌باشد. در این بیماری سیستم ایمنی به دستگاه عصبی مرکزی حمله می‌کند و باعث توقف یا اختلال در پیام های عصبی می‌شود. نشانه های این بیماری عبارت اند از: خستگی کرختی مشکلات حرکتی اختلال در بینایی اختلال […]

رعایت رژیم غذایی سالم بخش مهمی در حفظ  تندرستی و کنترل علائم در بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS می‌باشد.
در این بیماری سیستم ایمنی به دستگاه عصبی مرکزی حمله می‌کند و باعث توقف یا اختلال در پیام های عصبی می‌شود. نشانه های این بیماری عبارت اند از:

  • خستگی
  • کرختی
  • مشکلات حرکتی
  • اختلال در بینایی
  • اختلال در عملکرد روده و مثانه

رژیم غذایی مناسب ابزار مهمی برای کنارآمدن با این نشانه هاست.

بنابر انجمن ملی مالتیپل اسکلروزیس (NMSS)، هیچ رژیم غذایی مشخصی برای درمان MS وجود ندارد، بروز نشانه های این بیماری نیز الگوی ثابت و مشخصی ندارد. همچنین اندازه گیری میزان موثر بودن یک رژیم غذایی نیز کار بسیار دشواری است. با این حال، محققان عقیده دارند رژیمی کم‌چربی با میزان فیبر بالا می‌تواند برای بیماران مفید باشد.

غذاهای اشباع شده

642x180_IMAGE_2_MS_Foods_to_Avoid
روی سوانک(Roy Swank) نخستین پزشکی بود که در سال ۱۹۴۸ رژیم غذایی کم‌چربی را برای بیماران MS معرفی کرد. او ادعا کرد چربی های اشباع شده در فرآورده های حیوانی و روغن های گرمسیری نظیر روغن نارگیل، علائم MS را تشدید می‌کنند.
نتایج تحقیقات سوانک بحث برانگیز است. رژیم او قبل از وجود MRI برای اندازه گیری میزان پیشرفت MS طراحی شد و آزمایشات او روی گروهی کنترل شده انجام نشد؛ با این حال، کاهش چربی های اشباع مصرفی تا ۱۵گرم در روز برای سلامت کلی مفید است و می‌تواند قدم مثبتی در جهت کاهش علائم MS باشد.

لبنیات پرچرب

642x180_IMAGE_3_MS_Foods_to_Avoid

محققان هنوز رابطه ای تئوری بین مصرف چربی و تعداد و شدت بین حملات MS پیدا نکرده‌اند اما مصرف شیر، ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی کم‌چرب می‌تواند نقشی محافظت کننده برای سلامت کلی بدن داشته باشد.

نوشیدنی های مصنوعی

642x180_IMAGE_4_MS_Foods_to_Avoid

نوشیدن آسپارتام، کافئین و الکل باعث تحریک مثانه می‌شود. بنابر راهنمای تغذیه‎‌‌‌یNMSS ، بهتر است از این نوشیدنی ها اجتناب کرد. اما این نوشیدنی ها عامل ایجاد MS نمی‌باشند، تنها احتمال بروز نشانه های آن را کاهش می‌دهند.

گلوتن

642x180_IMAGE_5_MS_Foods_to_Avoid

طبق گزارشی که در مجله ی نورولوژی BMC منتشر شد، بیماران مبتلا به MS و اعضای نزدیک خانواده ی آنان با احتمال بیشتری عدم تحمل گلوتن را بروز می‌دهند.

اما به این معنا نیست که همه ی بیماران باید رژیمی بدون گلوتن، شامل حذف انواع گندم، جو و چاودار داشته باشند. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند همه ی بیماران مورد آزمایش تشخیص عدم تحمل گلوتن قرار گیرند.

میوه به جای قندهای تصفیه شده

642x180_IMAGE_6_MS_Foods_to_Avoid

هیچ مدرک علمی که نشان دهنده ی رابطه ی بین مصرف موادقندی و تشدید علائم MSنیافته اند. اما به علت اهمیت کنترل وزن در این بیماران، استفاده ی مقدار مناسبی از قندها ضروری است. افزایش وزن منجر به افزایش خستگی و مشکلات تحرک و افزایش ریسک بیماری های قلبی می‌شود. جایگزین کردن قندهای طبیعی میوه ها به کاهش یبوست، که یکی دیگر از نشانه های این بیماری است، نیز کمک می‌کند.

MS بیماری چالش برانگیزی است که درمان مشخصی هنوز برای آن شناخته نشده است، اما عامل اصلی مرگ و میر در این بیماران، همانند سایر جمعیت، سرطان و بیماری های قلبی است.
نیاز به داشتن یک رژیم بسیار سخت در این بیماران نیست، اما کاهش چربی و قند مصرفی و افزایش فیبر می‌تواند به حفظ سلامت کلی آنان کمک کند.


منبع

  • healthline.com
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید