انتشار این مقاله


ناراحتی گوارشی دارید؟ چطور است ربات اریگامی را قورت بدهید!

آیا در کودکی برای شما اتفاق افتاده که فلز کوچکی را اشتباها قورت بدهید؟ در آینده رباتی بسیار کوچک از جنس روده‌ی خوک می‌تواند عامل بیماری را شناسایی،‌ جمع‌آوری و از بدن خارج کند. محققان دانشگاه MIT ربات‌هایی را طراحی کرده‌اند که می‌توانند زخم‌ها را ترمیم کنند، دارویی را به بدن برسانند ویا قطعه‌ای را از بدن خارج کنند. […]

آیا در کودکی برای شما اتفاق افتاده که فلز کوچکی را اشتباها قورت بدهید؟ در آینده رباتی بسیار کوچک از جنس روده‌ی خوک می‌تواند عامل بیماری را شناسایی،‌ جمع‌آوری و از بدن خارج کند.

محققان دانشگاه MIT ربات‌هایی را طراحی کرده‌اند که می‌توانند زخم‌ها را ترمیم کنند، دارویی را به بدن برسانند ویا قطعه‌ای را از بدن خارج کنند. آن‌ها این دیوایس ویژه را «ربات اریگامی» نامیده‌اند؛ این نامگذاری به دلیل شکل آکاردئونی آن است که می‌تواند جمع شود تا درون یک کپسول یخی به صورت منجمد باشد.

آیا قورت دادن یک ربات درد آور است؟

خیر این کار مانند قورت دادن یک قطعه یخ کوچک است.
پروفسور دنیلا روس می‌گوید:

شما ربات را قورت می‌دهید و وقتی به درون معده‌ی شما می‌رسد یخ آن آب می‌شود و حجم ربات زیاد می‌شود؛ سپس ما می‌توانیم آن را به نقطه‌ی خاصی از بدن شما برسانیم. هنوز راه زیادی داریم تا این وسیله را برای انسان و حیوانات تولید کنیم. در تحقیقات یک معده‌ی مصنوعی از جنس سیلیکون مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های این ربات نجات دادن جان کودکانی است که باتری‌های کوچک را قورت می‌دهند چون این باتری‌ها به راحتی درون شکم آتش می‌گیرند و بسیار کشنده‌اند. ربات می‌تواند باتری را قبل از اینکه آسیب زیادی به بدن وارد کند، پیدا و از بدن خارج کند.

جنس آن از چیست؟

دیواره‌ی انعطاف‌پذیر ربات تجزیه‌پذیر است. جنس آن از همان ماده‌ای است که درون روده‌ی خوک وجود دارد و برای بسته بندی سوسیس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ماده قابلیت حل شدن در آب را داراست.origami-robot محققان صفحاتی از جنس برنج خوراکی، شکر، هیدروژن و مواد دیگر را مورد بررسی قرار دادند ولی آزمایشات نشان داد که ماده انتخاب شده بهترین عملکرد را در کنترل جمع شدن و باز شدن دارد. درست کردن نسخه‌ی حلال آن زیاد سخت نیست. در ربات آهن‌ربایی از جنس نئودمیوم تعبیه شده که مانند یک تکه فلز مکعبی است. میدان‌های مغناطیسی حرکت ربات را کنترل می‌کنند، محققان سیستم کنترلی‌ای دارند که می‌تواند میدان مغناطیسی را تغییر دهد و به ربات اجازه‌ی خزیدن و لغزیدن درون معده را بدهد.

آیا این ایده عملی است؟

ایده‌ی ربات اریگامی در کنفرانس رباتیک سوئد ارائه شد و شرکت‌های فعال در زمینه پزشکی از این ایده استقبال کردند. منتقدان نظرات منفی نیز در مورد این ایده دادند:

این ایده با تمام جذابیت خود خیلی آینده نگرانه است و چند دهه طول می‌کشد تا عملی شود؛ اگر به بدن بچسبد و جدا نشود چه؟ آیا به این مشکل فکر کرده‌اید؟

در بوستون محلی برای تحقیق در مورد ماشین ها وجود دارد که از مواد انعطاف پذیر درست شده و می‌تواند شکل و اندازه‌ی خود را تغییر دهد تا بتوان آن را برای جراحی و کارهای پیچیده‌ی دیگر مورد استفاده قرار داد؛ با وجود دیدگاه‌های منتقدان هنوز هم روی این ایده کار می‌شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید