انتشار این مقاله


آیا روابط نزدیک خانوادگی باعث طول عمر می‌شود؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، که گرچه دوستان شما ممکن است مایه‌ی شادی و دلگرمی شما باشند؛ اما رابطه ی شما با آنها باعث افزایش طول عمر شما نخواهد شد. بلکه بر اساس یافته‌های جامعه‌شناسان، رابطه‌ی گرم شما با اعضای خانوادتان باعث طول عمر شما خواهد شد. مطالعات نشان داده‌اند افراد مسنی که خانواده‌ی پر جمعیت‌تری […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، که گرچه دوستان شما ممکن است مایه‌ی شادی و دلگرمی شما باشند؛ اما رابطه ی شما با آنها باعث افزایش طول عمر شما نخواهد شد. بلکه بر اساس یافته‌های جامعه‌شناسان، رابطه‌ی گرم شما با اعضای خانوادتان باعث طول عمر شما خواهد شد.

مطالعات نشان داده‌اند افراد مسنی که خانواده‌ی پر جمعیت‌تری داشته و ارتباط نزدیک‌تری به آنها داشته اند، احتمال مرگ آنها در طول دوره‌ی مطالعه کمتر است. یکی از بانیان این مطالعه به نام جیمز ایونیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین ارتباطی بین طول عمر و تعداد دوستان یا نزدیکی با آن‌ها وجود ندارد.

این مطالعه از داده‌های حاصل از نظرسنجی نزدیک به ۳۰۰۰ فرد مسن که بین سال‌های ۲۰۰۵و۲۰۰۶ در سن ۵۷-۸۵ بودند؛ بهره برده است.محققان در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ افراد شرکت کننده در این مطالعه را بررسی کردند، تا از مرگ یا زنده بودن آنها مطلع شوند.

در طول بررسی‌های اولیه از افراد خواسته شد تا حداكثر ۵ نفر از افراد خانواده ی خود (به غیر از همسر خود) را در ذکر کنند و از آن‌ها خواسته شد تا ماهیت رابطه‌ی خود با آن‌ها را شرح دهند و به نزدیکی خود با آن افراد امتیازی دهند.
شرکت کنندگان به طور متوسط ۲.۹۱ نفر را در این لیست قرار دادند.(افراد شرکت کننده در این مطالعه از سلامت کامل عقلی و جسمی برخوردار و اکثرا متاهل بودند.)

کسانی که در این نظرسنجی ذکر کرده بودند که به یکی از اعضای خانواده‌ی خود بسیار، احساس نزدیکی می‌کنند؛ احتمال مرگ‌شان طی ۵ سال آینده، ۶% بود. در حالی‌که افرادی که چنین احساسی را نسبت به یکی از اعضای خانواده‌ی خود ذکر نکرده بودند، احتمال مرگ‌شان در زمان مشابه ۱۴ % بود.(چنین ارتباطی در مورد احساس نزدیکی به دوستان تشخیص داده نشد.)

بر اساس گفته‌های محققان احساس نزدیکی به خانواده احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد، با این حال در مورد ابتلا به سرطان چنین ارتباطی وجود ندارد.

محققان همچنین دریافتند، افرادی که اعضای بیش‌تری را در لیست خود قرار داده بودند(صرف نظر از میزان نزدیکی) در مقایسه با افرادی که اعضای کم‌تری در لیست خود قرار داده بودند، احتمال مرگ‌شان در حین مطالعه کمتر بود.

جیمز ایونیک: چون شما در انتخاب دوستان خود اختیار دارید بنابراین ممکن است انتظار داشته باشید که روابط با دوستانتان، تاثیر بیش‌تری روی طول عمر شما خواهد گذاشت؛ اما داده‌های حاصل از مطالعات صورت گرفته این موضوع را تایید نمی‌کند.بلکه این افراد خانواده‌ی شما هستند که بیشترین تاثیر را در افزایش طول عمر شما دارند.

براساس یافته‌های جامعه‌شناسان گرچه ممکن است اعضای خانواده‌ی شما خسته کننده و مشکل‌آفرین باشند، اما این اعضای یک خانواده‌اند که در شرایط سخت همواره از یکدیگر حمایت میکنند.این موضوع که افراد همواره اهمیت ویژه‌ای به روابط خانوادگی خود می‌دهند، از اولین نظریه‌های جامعه‌شناسان است که متفکران بسیاری نیز بر آن صحه می‌گذارند.

همین نسبت خانوادگی است که باعث می‌شود تا افراد، اعضای خانواده‌ی خود را در شرایط سخت حمایت کنند و آنها را تنها نگذارند؛ در حالیکه اگر این افراد قدرت انتخاب داشتند، لزوما این اعضا را برای خانواده ی خود انتخاب نمی‌کردند.

جامعه شناسان ۴ فاکتور اجتماعی که رابطه ی مستقیم با طول عمر شما دارند، به اثبات رسانده‌اند که عبارتند از: متأهل بودن، دوستان بیش‌تر، خانواده ی بزرگ‌تر و مشارکت در کارهای اجتماعی. که در این میان ازدواج بیش‌ترین تاثیر را بر طول عمر شما دارد.

منبع:LiveScience

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید