انتشار این مقاله


آیا فشار خون پایین هم می‌تواند باعث سکتۀ قلبی شود؟

پزشکان از افراد مبتلا به بیماری‌های عروق کرونری (عروق تغذیه‌کنندۀ خود قلب) می‌خواهند که در مواجهه با فشار خون پائین با احتیاط عمل کنند، چون با توجه به مطالعات، شانس بروز سکتۀ قلبی در این افراد زیاد است. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، شامل محققانی از Imperial College لندن، پی بردند همانطور که فشار خون […]

پزشکان از افراد مبتلا به بیماری‌های عروق کرونری (عروق تغذیه‌کنندۀ خود قلب) می‌خواهند که در مواجهه با فشار خون پائین با احتیاط عمل کنند، چون با توجه به مطالعات، شانس بروز سکتۀ قلبی در این افراد زیاد است.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، شامل محققانی از Imperial College لندن، پی بردند همانطور که فشار خون بالا منجر به سکتۀ قلبی می‌شود، فشار خون پایین هم اثری مشابه دارد.

مفهوم فشار خون

فشار خون به‌صورت ۲ عددی و در مقیاس میلی‌متر جیوه (mmHg) تحت عنوان فشار سیستولی (نیروی خون بر دیوارۀ عروق، که نتیجۀ مستقیم تپش قلب است) بر فشار دیاستولی (فشار خون در زمان استراحت قلب) بیان می‌شود.
فشار خون ایده‌آل شامل فشار سیستولی ۱۲۰mmHg روی فشار دیاستولی ۸۰mmHg است که به صورت ۱۲۰/۸۰ نشان داده می‌شود. براساس داده‌های انجمن قلب آمریکا، در این کشور از هر ۳ نفر بزرگسال، یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست.
فشار خون بالا (hypertension) می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل بیماری‌های قلبی، ایست قلبی و بیماری‌های کلیوی شود.

مطالعۀ بین‌المللی

بررسی انجام شده بر روی ۲۲۶۷۲ نفر از ۴۵ کشور مختلف، که سابقۀ بیماری قلبی داشته و تحت مداوای دارویی برای فشار خون بالا بودند نشان داد که فشار خون بالای ۱۴۰/۸۰ رابطۀ مستقیمی با احتمال ایست قلبی و سکتۀ قلبی دارد.
ضمنا آن‌ها به این نتیجه هم رسیدند که در افراد با فشار سیستولی بیشتر از ۱۲۰ mmHg و فشار دیاستولی کمتر از ۷۰mmHg، احتمال مرگ دراثر حملۀ قلبی و بستری شدن بر اثر نارسایی قلبی بیشتر است.

احتیاط در درمان بیماری‌های فشار خون

بررسی‌ها اهمیت درمان فشار خون بالا را تائید می‌کنند.
پروفسور Kim Fox، یکی از مولفان این مطالعه و رئیس انستیتوی قلب و ریۀ Imperial College لندن در این خصوص می‌گوید :

” به‌هرحال حساسیت بیش از اندازه در کنترل فشار خون هم خطرناک است. فشار خونی که به‌طور عمده «عادی» در نظر گرفته می‌شود و هم‌چنین فشار خون زیر ۱۲۰/۷۰ می‌تواند برای شخصی با سابقۀ بیماری عروق کرونری یا بیمار تحت درمان فشارخون بالا، کم باشد.”

اما این مطالعه ثابت کرد به‌هرحال خطر سکتۀ قلبی در فشار خون پایین کمتر از فشار خون بالاست

محققان معتقدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین فشار خون «ایده‌آل» لازم است، بسته به این‌که کفۀ ترازو به کدام سمت بیشتر سنگینی می‌کند؛ فشار خون بالا یا فشار خون پایین.
با این وجود، درحال حاضر، آن‌ها به ضرورت احتیاط در تجویز داروهای کاهندۀ فشار خون به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی تاکید دارند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید