انتشار این مقاله


آیا ربات‌ها قادر به درک عاطفی ما خواهند بود؟

برخی از انسان ها به خوبی می‌دانند چه زمانی و چگونه کلماتی را به کار ببرند تا بتوانند احساس درک متقابل را در طرف مقابل ایجاد کنند. به این صورت که طرف مقابل از لحاظ عاطفی کاملا احساس حمایت کند. اکنون رایانه‌ها نیز با ایجاد الگوریتم‌های جدید که هدف آن‌ها، ارائه کلمات متناسب در زمان مناسب است، در […]

برخی از انسان ها به خوبی می‌دانند چه زمانی و چگونه کلماتی را به کار ببرند تا بتوانند احساس درک متقابل را در طرف مقابل ایجاد کنند. به این صورت که طرف مقابل از لحاظ عاطفی کاملا احساس حمایت کند. اکنون رایانه‌ها نیز با ایجاد الگوریتم‌های جدید که هدف آن‌ها، ارائه کلمات متناسب در زمان مناسب است، در شرف کسب این قابلیت‌اند.

جودی مستاف:

در حال حاضر نیازی روز افزون برای حمایت عاطفی در افراد به وجود آمده است، چراکه مشکلات روحی روانی در حال افزایش بوده و این موضوع، نیاز به مراقبت‌های غیر‌تخصصی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که افراد متخصص فقط برای موارد خاص در دسترس‌اند، بنابراین استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌تواند کاملا سودمند باشد.

کاری که مستاف و همکارانش انجام دادند؛ این بود که توانایی یک انسان در گفتن کلمات مناسب در شرایط لازم را، با استفاده از یک‌سری ضوابط منطقی در قالب یک اگوریتم در بیاورند که به وسیله‌ی رایانه قابل استنباط باشد.

آن‌ها آزمایش‌هایی را انجام دادند، تا دریابند در شرایط مختلف چه نوع حمایتی کارآمد‌ترین اثر را خواهد داشت. شرکت کنندگان در آزمایش باید شرایط استرس‌زای مختلفی را تصور میکردند و از آن‌ها خواسته می‌شد تا پیامی را که برای آنها آرامش‌بخش بود را انتخاب کنند. و در عین حال پاسخ سیستم اتونوم بدن آن‌ها نیز تحت نظر قرار می‌گرفت. برای مثال برای فردی که یک عمل جراحی سخت را پشت سر گذاشته است؛ پیامی با مضامین اطمینان عاطفی و ستایش بهترین اثر را خواهد داشت.

یک شکاف بین آن‌چه مردم در مورد استفاده از یک نرم‌افزار برای حمایت عاطفی می‌گویند و رفتاری که در قبال آن دارند، وجود دارد. مردم اغلب می‌گویند که هرگز به یک دستگاه برای حمایت عاطفی اطمینان نخواهند کرد. اما در واقع بعد از طراحی سیستم همچون یک انسان واقعی به آن اعتماد می‌کنند. انسان ها بیش‌تر به ربات‌ها اعتماد خواهند کرد اگر بتوانند با آن‌ها مثل انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.

آنسا سینگ:

در آینده موفق‌ترین دستیار‌‌های مجازی آن‌هایی خواهند بود که قادر به ارائه‌ی انواعی از حمایت‌های عاطفی باشند.

ex-machina-robots-xlarge

سیستم مستاف قادر به شناسایی حالت عاطفی کاربر نیست، و سیستم‌های دیگری برای این منظور طراحی شده‌اند. اما هنگامی که حالت عاطفی کاربر تشخیص داده شد، این سیستم موثرترین مداخله را خواهد داشت. اسمارت فون‌ها و گجت‌های پوشیدنی داده‌های بسیاری را جمع آوری می‌کنند، که می‌توانند بینشی قابل اتکا در مورد سلامتی ذهنی و فیزیکی ما ایجاد کنند. و ارائه‌ی این اطلاعات به سیستم مستاف یک راه ارزان برای رسیدگی به مشکلات روحی و روانی فرد خواهد بود که مسلما نتیجه ی مثبتی در سلامتی فرد خواهد داشت.

امروزه مردم اپلیکیشن‌هایی را استفاده می‌کنند که فعالیت‌های فیزیکی روزانه آنها را آنالیز می‌کند و سبک زندگی سالم را به آنها نشان می‌دهد ولی در عین حال وجود نرم‌افزاری که انسان‌ها را از لحاظ عاطفی ساپورت کند خیلی مهم‌تر به نظر می‌رسد.

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید