انتشار این مقاله


رشد اجتماعی – عاطفی در اوایل کودکی

بخش عظیمی از رشد اجتماعی – عاطفی هر فرد در اوایل کودکی اتفاق می‌افتد. اما چه عواملی در رشد اجتماعی – عاطفی کودکان موثر است؟

بخش عظیمی از رشد اجتماعی – عاطفی هر فرد در اوایل کودکی اتفاق می‌افتد. از آنجا که بچه‌ها در طول رشد احساس تنش، نوسانات خلقی و دنیای ارتباطات اجتماعی را تجربه می‌کنند، باید در مورد احساسات خود و همچنین دیگران اطلاعات بیشتری کسب کنند.

رشد اجتماعی – عاطفی در اوایل دوران کودکی

در طول نوباوگی، تنش در کودکان بسیار رایج است. تعجبی ندارد که مردم از این مرحله به عنوان «دو سال وحشتناک» یاد می‌کنند!

کودکان نوپا نوسانات خلقی سریع دارند. در حالی که احساسات آنها می تواند بسیار شدید باشد، اما این احساسات معمولا بسیار کوتاه مدت هستند. ممکن است شما تعجب کنید از اینکه چگونه کودک شما می تواند در یک لحظه برای بدست آوردن اسباب بازی مورد نظر خود فریاد بکشد و درست چند دقیقه بعد از آن با آرامش تمام مقابل تلویزیون بنشیند!

کودکان در این سن نسبت به متعلقات خود بسیار حساس هستند و در اشتراک گذاری مشکل دارند. با این حال، یادگیری همراهی با سایر کودکان یک مهارت اساسی است. چون فقط چند سال بعد، فرزند شما بخش بزرگی از روز خود را صرف تعامل، یادگیری و بازی با سایر بچه ها در مدرسه خواهد كرد.

رشد عاطفی و کسب مهارت های اجتماعی برای آمادگی مدرسه ضروری است. نمونه هایی از چنین توانایی هایی شامل توجه به حالات بزرگسالان، انتقال آسان از یک فعالیت به فعالیت دیگر و همکاری با بچه های دیگر است.

چگونه می توانید به رشد اجتماعی – عاطفی فرزند خود کمک کنید؟

رشد اجتماعی نه تنها شامل توانایی همکاری با همسالان است، بلکه شامل مواردی مانند توانایی نشان دادن همدلی، ابراز احساسات و اشتراک گذاری سخاوتمندانه را نیز در بر می‌گیرد. خوشبختانه راه های زیادی برای کمک به بچه ها برای توسعه این مهارت های مهم اجتماعی و عاطفی وجود دارد.

الگوهای رفتاری مناسب

مشاهده نقش مهمی در یادگیری کودکان دارد. اگر فرزندتان شما را درحال اشتراک گذاری لوازم با دیگران، ابراز قدردانی، مفید بودن و ابراز احساسات ببیند، درک خوبی از نحوه تعامل با سایر افراد در خارج از خانه خواهد داشت و این به رشد اجتماعی و عاطفی کودک کمک خواهد کرد.

شما می توانید این الگوها را در خانواده خودتان هم با فرزند خود و هم با سایر اعضای خانواده تمرین کنید. هر بار که می‌گویید «لطفا» یا «متشکرم»، در واقع شما نشان می‌دهید که دوست دارید فرزاندانتان چگونه رفتار کنند.

تقویت رفتار خوب

تشویق و تقویت رفتار کودک

مهمتر از همه، وقتی فرزندانتان رفتارهای خوب اجتماعی را نشان می‌دهند، آنها را تشویق و تمجید کنید.

تشویق نه تنها باعث می شود کودکان خردسال نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند بلکه به آنها کمک می‌کند تا درک کنند که چرا برخی رفتارها مطلوب و شایسته ستایش هستند.

کمک به فرزندانتان در داشتن احساس خوب نسبت به خود، همچنین نقش مهمی در آموزش همدلی و شایستگی عاطفی دارد. با ایجاد یک فضای مثبت که در آن به کودکان اجازه داده می‌شود احساسات خود را به اشتراک بگذارند، طبیعتاً کودکان اجتماعی و متفکرتر خواهند شد.

آموزش همدلی به کودکان

والدین همچنین می‌توانند با تشویق فرزندان خود به فکر کردن در مورد احساس دیگران، در آموزش همدلی به کودکان و تقویت هوش هیجانی آنها کمک کنند.

با پرس و جو در مورد احساسات فرزندتان شروع به سؤال کنید. در مورد وقایع زندگی فرزندتان سؤال بپرسید: «وقتی اسباب بازی خود را از دست دادی، چه حسی داشتی؟ »

«در مورد این داستان چه احساسی داری؟ »

هنگامی که کودکان در بیان واکنشهای احساسی خود مهارت پیدا می‌کنند، تمرین مهارت همدلی را با پرسیدن سؤالاتی در مورد احساس دیگران کنید. «به نظرت وقتی با نادیا بازی می‌کردید، او چه حسی داشت؟ »

با طرح سؤالاتی در مورد احساسات، کودکان می‌توانند در مورد چگونگی تأثیر اعمال خود بر احساسات اطرافیان فکر کنند.

راه های آموزش همدلی به کودکان

رشد اجتماعی - عاطفی در اوایل کودکی

آموزش همکاری به کودکان

همکاری مهارت مهمی است که حاصل تجربه مستقیم است. فراهم کردن فرصتی برای فرزندتان برای برقراری تعامل و بازی با بچه های دیگر، یکی از بهترین راه ها برای آموزش فرزندتان در رابطه با دیگران است. برای کودکان نوپا ممکن است گاهی اوقات بازی کردن با بچه های دیگر مشکل باشد، چون در این سن بچه ها اغلب فاقد صبر و توانایی اشتراک گذاری هستند. با افزایش سن و تجربه به تدریج همه چیز بهتر می‌شود.

کودکان در خلال بازی شروع به توسعه مهارت های اجتماعی و حل مسئله می‌کنند. اوایل ممکن است بحث و جدال زیادی با خواهر و برادر و همسالان پیش بیاید، اما در نهایت، بچه ها یاد می‌گیرند که چگونه با سایر کودکان مذاکره و سازش کنند.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید