انتشار این مقاله


همدردی یا همدلی؟!

این روز ها دو کلمه ی “همدلی” و “همدردی” بجای هم بکار می روند، در حالیکه از نظر روانشناسی معانی متفاوتی دارند.

واژه ی empathy (همدلی) و sympathy (همدردی) هر دو از یک ریشه ی یونانی páthos (به معنی تحمل درد) مشتق شده‌اند و به همین دلیل اغلب بجای یکدیگر بکار می‌روند. این واژه‌ها همچنین به گروهی از افرادی اتلاق می‌شود که زندگی‌شان سرشار از تراژدی و رنج است. بر خلاف تشابه در هسته، این دو واژه معنی متفاوتی دارند. “همدلی” نوعی درک‌کردن است که فرد مقابل خود را به‌جای شخص آزرده می‌گذارد (em= درون چیزی بودن) و احساسات او را درک می‌کند؛ در حالیکه “همدردی” نوعی ابراز تاسف و ناراحتی نسبت به درد شخص مقابل است.(sym= با هم بودن)

همدردی، رفتاری است که یک فرد بدون اطلاع از علت ناراحتی فرد مقابل از خود نشان می دهد تا او را حمایت کند. در مقابل، همدلی رفتاری است که فرد با تجسمی از درد شخص مقابل خود را جای او تصور کرده و یا خود قبلا تجربه‌ی آن درد را داشته است، به راهنمایی، نصیحت و حمایت از شخص می‌پردازد.

احساس همدلی و همدردی نسبت به احساسات دیگران، شما را به فردی دلسوز و با محبت تبدیل می‌کند که حمایت و دلسوزی خود را از دیگران مضایقه نمی‌کنید. علاوه بر این، دلسوز بودن فواید دیگری نیز دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.

۱. حال دیگران را خوب می‌کند: طبق گفته‌ی دکتر Jonathan Haidt از دانشگاه ویرجینیا، ذهن انسان به هنگام مشاهده‌ی مهربانی و حمایت از اطرافیان، خود را بازسازی کرده و درصدد انجام عمل مشابه برمی‌آید. به بیانی دیگر، رفتار حمایتی انسان‌ها حال دیگران را خوب می‌کند!

۲. انگیزه را زیاد می‌کند: احساس دلسوزی نسبت به دیگران، انگیزه‌ی انجام کار‌های خوب را بالا می‌برد.

۳. دیگران را به همدلی تشویق می‌کند: دکتر James Fowler اظهار دارد که مهربانی و همدلی امری مسری است و مردم مثل زنجیری به هم متصل‌اند، لذا مردم با دیدن همدلی دیگران رفتار مشابهی را از خود نشان می‌دهند.

۴. ما را فردی جذاب نشان می‌دهد: ملاک مهربانی و همدلی، یکی از ملاک های مهم در انتخاب شریک زندگی توسط زن و مرد است. هر فردی دوست دارد که فرد مقابلش، احساسات او را درک کرده و او را حمایت کند.

چگونه می توانیم فردی همدل باشیم؟

مسلما فواید مهربانی بیشتر از آن است که در پاراگراف قبلی عنوان شد. مهربان بودن، به همان اندازه که امری ذاتی است، می تواند آموزش داده شود. با رعایت موارد زیر می توانید به همدلی خود بیافزایید.

  1. شنونده‌ی خوبی باشید: در دل هر شخص  همدل یک مهارت ذاتی برای گوش دادن وجود دارد، ولی افزایش این مهارت نیازمند صبر و تمرین زیادی است. برای اینکار، باید هر گونه قضاوت راجع به افراد را کنار بگذاریم. کلمات و احساسات فرد را به خوبی درک کرده و پاسخ مناسب بدهیم. گوس دادن با تمام وجود، مهم ترین  عاملی است که شما را به فرد همدل تبدیل می کند.
  2. عکس‌العمل نشان دهید: بعد از مرحله ی گوش دادن، عکس العمل نسبت به احساسات فرد باید  به گونه ای باشد که مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و به شما اعتماد کامل کند. مراقب کلمات مورد استفاده ی خود باشید، زیرا واژه های نامناسب احساس ترس، گناه و اضطراب را به فرد می دهد.
  3. اولویت دادن به فرد رنجور: طبیعتا افرادی نیاز به همدلی دارند که از موضوعی خاص در زندگی شان رنج می برند. شناسایی رفتار های مثبت در برخورد با این گونه افراد مثل اولویت دادن به آنها برای گوش دادن حرفهایشان، کمک بزرگی به مهارت همدلی شما می کند.
  4. صبر و تحمل به خرج دهید: درک کردن فردی که سرشار از احساسات منفی است زمان زیادی می برد. به همین دلیل برای روحیه دهی و جلب اعتماد فرد رنجور باید صیر زیادی به خرج دهید.  
  5.  پاسختان سرشار از احساس باشد: گوش دادن شما هر چقدر هم مفید باشد اعتماد فرد را جلب کند، پاسخ منطقی و احساسی به عواطف آن فرد، به منزله ی ضربه ی نهایی است! هر چقدر عکس العمل شما مصمم، صادقانه و آرام باشد، آرامش و امنیت خاصی را به مخاطب داده و شما را به همدل ترین فرد دنیا تبدیل می کند!

و کلام آخر؛ با اینکه تفاوت های مفهومی بسیاری بین دو کلمه‌ی همدلی و همدردی وجود دارد، ولی رعایت هر دو مورد می‌تواند شما را به فردی دلسوز و مهربان تبدیل کند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید