انتشار این مقاله


کودکان در چه سنی راه می‌روند؟

مراحل راه رفتن کودک چیست؟ اگر کودک‌تان راه نمی‌رود، چه باید بکنید؟

اکثر کودکان اولین قدم‌های خود را بین سنین ۹ تا ۱۲ ماهگی برمی‌دارند و در ۱۴ یا ۱۵ ماهگی به‌خوبی راه می‌روند. اگر بیش‌تر از این طول کشید، نگران نباشید؛ برخی بچه‌های کاملا طبیعی تا ۱۶ یا ۱۷ ماهگی‌شان راه نمی‌روند. در طول اولین سال زندگی، کودک مشغول توسعه هماهنگی و قدرت عضلانی تمام بخش‌های بدن خود است. او نشستن و چهار دست و پا راه رفتن را در حدود ۹ ماهگی قبل از بلند شدن و ایستادن یاد می‌گیرد. بعد از آن، موضوع اعتماد به نفس و تعادل مهم است.

کودک راه رفتن را چگونه یاد می‌گیرد؟

پاهای نوزادتان هنوز برای تحملش به اندازه‌ی کافی قوی نیستند. اما اگر شما او را بلند کنید و از زیر بازوهایش بگیرید، پاهایش را پایین می‌اندازد و بر روی زمین فشار می‌دهد، تقریبا مانند اینکه راه می‌رود. این یک عمل واکنشی است و او این کار را تنها تا چند ماه انجام خواهد داد. تا ۶ ماهگی، اگر پاهایش را روی ران‌های خود قرار دهید، بالا و پایین خواهد جهید. جهیدن و پریدن تا چند ماه بعدی عمل مورد علاقه‌اش خواهد بود، زمانی‌که عضلات پاهایش به رشد کردن ادامه می‌دهند و او در نشستن، روی زمین چرخیدن و چهار دست و پا راه رفتن مسلط‌تر می‌شود.

baby sitting

مرحله اول: نشستن

وقتی کودک می‌تواند به تنهایی و بدون کمک بنشیند، در مرحله اول تحرک و تغییرپذیری خود قرار دارد. نشستن به تقویت عضلاتی کمک می‌کند که در ایستادن نقش دارند.

سن: ۴ تا ۷ ماهگی

Crawling

مرحله دوم: چهار دست و پا رفتن

مهم‌ترین کار برای کودک در این مرحله، تمرین حرکت همزمان دست‌ها و پاهاست. او این توانایی را هنگام راه ‌رفتن نیز نیاز خواهد داشت.

سن: ۷ تا ۱۰ ماهگی

baby standing

مرحله سوم: بلند شدن

زمانی‌که کودک قوی‌تر و کنجکاوتر شود، سعی خواهد کرد به کمک اشیا یا پدر و مادر خود را بلند کند.

سن: ۸ ماهگی

baby walking

مرحله چهارم: با کمک راه رفتن

زمانی‌که کودک شروع به بلند کردن خود کرد و تعادلش را با گرفتن دستان شما حفظ کرد، به او کمک کنید چند قدمی بردارد. این کار به او در مرحله‌ی بعدی راه رفتن کمک خواهد کرد و اعتماد به نفسش را برای برداشتن قدم اول بالا خواهد برد.

سن: ۸ تا ۹ ماهگی

baby walking

مرحله پنجم: به کمک اشیا راه رفتن

در این مرحله کودک با استفاده از دیوارها و اشیا شروع به راه رفتن خواهد کرد. هنگامی‌که کودک متحرک‌تر شد، از امن بودن کامل خانه برای او و محکم تکیه بودن اشیا به دیوار اطمینان حاصل کنید. کودک یادگیری چگونگی خم کردن زانوهایش و نشستن دوباره بعد از ایستادن را آغاز می‌کند.

سن: ۸ تا ۹ ماهگی

baby standing

مرحله ششم: بدون کمک ایستادن

تعادل بخش مهمی از راه رفتن است. اگر کودک بتواند بایستد و چند ثانیه تعادل خود را حفظ کند، به زودی احساس خواهد کرد می‌تواند قدمی بردارد. تقریبا در همین سنین احتمالا ‌بتواند دولا شود و چمباتمه بزند.

سن: ۹ تا ۱۲ ماهگی

baby walking

مرحله هفتم: اولین قدم‌ها

قدم‌های اول لحظه‌هایی به یاد ماندنی برای کودک می‌باشد. راه رفتن با اعتماد به نفس در ارتباط است، پس تمامی مراحل در اولین قدم‌ها نیاز به تحسین و تشویق فراوان دارد.

سن: ۹ تا ۱۲ ماهگی

baby walking

مرحله هشتم: راه رفتن

ممکن است قبل از شروع به حرکت اندکی تلوتلو بخورد. به تشویق کودک خود که شروع به راه رفتن کرده است ادامه دهید. در نظر داشته باشید که برخی از کودکان ترجیح می‌دهند چهار دست و پا راه بروند و ممکن است قبل از اینکه مرتبا روی پاهای خود بایستند، حالت چهار دست و پا/راه رفتن داشته باشند.

سن: ۱۲ تا ۱۵ ماهگی

چگونه به راه رفتن کودک‌تان کمک کنید؟

زمانی‌که کودک بلند شدن و ایستادن را یاد می‌گیرد، ممکن است برای یادگیری چگونگی برگشت و نشستن به کمک نیاز داشته باشد. اگر گیر کرده و شروع به گریه کرد، او را برداشته و ننشانید! به او نشان دهید که چگونه زانوهایش را خم کند، بنابراین بدون سقوط و افتادن می‌تواند بنشیند و اجازه دهید که خودش این کار را امتحان کند.

برای تشویق کودک‌تان به راه رفتن می‌توانید در مقابلش بایستید یا روی زانوهایتان بنشینید و دستانتان را جلویش بگیرید یا می‌توانید از هر دو دستش بگیرید و بگذارید به سمتتان حرکت کند. همچنین می‌تواند از چرخ مخصوص هل دادنی کودکان نوپا برای راه رفتن استفاده کند.

baby walkingهمیشه اطمینان حاصل کنید که کودک‌تان محیطی آرام و امن برای شکوفایی استعدادهای خود داشته باشد. هرگز کودک‌تان را تنها و بدون مراقب نگذارید.

آیا باید واکر یا روروک بگیرید؟

baby walker

آکادمی کودکان آمریکا (AAP) به شدت استفاده از روروک را منع کرده است. چون اجازه می‌دهد کودک به راحتی حرکت کند، می‌تواند از رشد صحیح عضلات بالایی پا جلوگیری کند. و چون دسترسی به وسیله‌های داغ و سمی را که کودک در حالت معمول توانایی دسترسی ندارد را ممکن می‌سازد، ایمنی کم‌تری دارد.

در صورت عدم راه رفتن کودک چه باید کرد؟

اگر شروع راه رفتن کودک‌تان زمان‌بر باشد، ناراحت نشوید. اما اگر کودک‌تان نتواند در ۱۲ ماهگی با کمک گرفتن بایستد، نتواند در ۱۸ ماهگی راه برود و یا نتواند در ۲ سالگی به‌طور پیوسته و با مداومت راه برود، با پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که کودکان زمان‌بندی متفاوتی دارند و نوزادان نارس ممکن است دیرتر از همسالان خود به نقاط عطف رشد برسند. اگر نوزادتان نارس و زود متولد شده است باید نقاط عطف رشد او را از تاریخ اصلی که پزشک برای زایمان تعیین کرده بود و به عنوان سن تنظیم شده‌ی نوزاد تلقی می‌شود، حساب کنید.

مراحل بعد از آغاز راه رفتن

  • در حدود ۱۶ ماهگی کودک به بالا و پایین رفتن از پله‌ها علاقه‌مند می‌شود.
  • بالا رفتن و لگد زدن: به احتمال زیاد کودک‌تان تا ۱۸ ماهگی ماهرانه راه خواهد رفت. او ممکن است تمایل به بالا رفتن از اشیا و مبلمان داشته باشد و احتمالا بتواند از پله‌ها بالا رود، اگرچه همچنان تا چند ماه دیگر برای پایین آمدن به کمک نیاز خواهد داشت. او سعی می‌کند به توپ لگد بزند، هرچند همیشه موفق نخواهد بود. و ممکن است دوست داشته باشد با موسیقی برقصد.
  • پریدن: در ۲۵ یا ۲۶ ماهگی، قدم‌های کودک‌تان بیش‌تر خواهد شد و خواهد توانست مانند بزرگسالان حرکات ملایم با پاشنه و انگشتان پاهایش انجام دهد. در پریدن نیز پیشرفت خواهد کرد.
  • تا ۳ سالگی بسیاری از حرکات کودک‌تان پیشرفت خواهد کرد. او قادر خواهد بود به‌طور عادی از پله‌ها بالا و پایین برود و دیگر نیازی نخواهد داشت که برای راه رفتن، ایستادن، دویدن و پریدن تمرکز و انرژی بیش‌تری صرف کند. اگرچه برای برخی از اعمال مانند ایستادن روی نوک انگشتان پا و یا ایستادن روی یک پا به تمرکز و تلاش بیش‌تری احتیاج خواهد داشت.

منابع:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید